KBS De Wingerd
Akkerhof 1
8256 BK Biddinghuizen

Schoolweging

Schoolweging
31.49
Spreiding
5.42

De schoolweging van De Wingerd Biddinghuizen is 31,49 , met een spreiding van 5,42 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

95,8% van de leerlingen beheerst het fundamentele referentieniveau, ruimschoots boven de landelijke norm van 85%. Zelfs in een dalende leerlingpopulatie blijft de onderwijskwaliteit overeind.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

60,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie bepaalde signaleringswaarde van 43,5%. Dit is opvallend gezien de relatief complexe leerlingenpopulatie (hoge schoolweging) en laat zien dat de school hoge ambities waarmaakt.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen zijn sterk gericht op theoretische leerwegen: 30,3% havo en 12,12% vwo (gecombineerd 42,4%). Vooral het hoge havo-percentage valt op (landelijk 16,07% bij vergelijkbare scholen). Het aandeel praktijkonderwijs (1,01% regionaal) komt op deze school niet voor, wat past bij het cognitieve profiel.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Wingerd BiddinghuizenGemeente AmsterdamNederland
LIB171.48176.24175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Groepen 1-2: De leerlingen worden geobserveerd door de leerkracht waarna de resultaten worden verwerkt in Focus PO N.a.v. deze resultaten wordt het onderwijsaanbod daar waar nodig bijgesteld en/of aangepast. De groepen 3 t/m 8: De methode gebonden toetsen worden gebruikt om te evalueren of de (tussen)doelen behaald zijn. Tevens wordt met de toetsing bekeken of de interventies voldoende hebben bijgedragen aan het behalen van de gestelde doelen en ambities. Het onderwijsaanbod wordt daar waar nodig bijgesteld, rekening houdend met de (specifieke) onderwijsbehoefte van de leerling. Voor de tussen- en eindmeting wordt het Cito LiB afgenomen. De resultaten van de (methode en niet-methode) toetsen worden geanalyseerd, de ingezette interventies worden geëvalueerd. Op basis van deze conclusies wordt het onderwijsaanbod gepland en waar nodig nieuwe interventies opgesteld en/of een plan van aanpak gemaakt. Voor alle groepen: Twee keer per jaar presenteert de KC-er de opbrengsten op schoolniveau. Vervolgens presenteren de leerkrachten de resultaten op groepsniveau aan het team. Doel: welke interventies zijn wel/ niet effectief gebleken? We proberen de volgende vraag te beantwoorden: wat heeft deze groep nodig om zich zo optimaal mogelijk verder te ontwikkelen? Tevens vindt er een groeps- en leerlingbespreking plaats. De leerkracht kan dan zijn/ haar ondersteuningsvragen bespreken en wordt het analyseformulier in zijn geheel doorgesproken en de verbeterplannen vastgesteld. Overgaan / doubleren en protocol herfstkinderen Normaal gesproken doorloopt een kind alle groepen in acht schooljaren. Voor sommige kinderen is deze periode korter of langer. Als de ontwikkeling van het kind aanleiding is het kind mogelijk nog niet naar groep 3 te laten doorstromen, of eerder dan op het gebruikelijke moment, worden ouders van deze mogelijkheid al gedurende het schooljaar op de hoogte gebracht. Ook zal door de leerkracht, in samenspraak met de kwaliteitscoördinator extra worden gekeken naar het sociaal emotionele aspect, en naar de cognitieve “rijpheid” van het kind. Het oordeel van de leerkracht, die de leerling goed volgt met een observatielijst en leerlingvolgsysteem is van doorslaggevend belang. Wanneer wij leerlingen een verlengde kleuterperiode of een vervroegde overstap naar groep 3 geven, gebeurt dit op basis van argumenten. Deze werkwijze hanteren wij feitelijk bij alle groepen, dus ook vanaf groep 3. Jaarlijks neemt de school een overgangsbeslissing en betrekt hierbij de ouders steeds tijdig, zeker indien een doublure of snellere doorstroming wordt overwogen. De uiteindelijke beslissing een leerling wel of niet te laten doubleren, wordt altijd door de school genomen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

79,4% van de leerlingen presteert op adviesniveau (vs. 62,9% landelijk). Opvallend is het relatief hoge percentage onderadvisering (17,65% vs. 11,81%). Dit zou kunnen samenhangen met de complexe leerlingenpopulatie. De school geeft wel vaker 'veilige' adviezen: slechts 2,94% stroomt door boven het gegeven advies.

Sociale ontwikkeling

Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. LEES MINDER

veiligheid

betrokkenheid

ontwikkeling

Wat is de werkwijze van KBS De Wingerd voor sociale ontwikkeling?

Op KBS De Wingerd besteden we schoolbreed aandacht aan sociaal-emotioneel leren, zowel tijdens de vaste lessen als geïntegreerd in alle lessen. We zijn overtuigd dat er de hele dag didactisch en sociaal-emotioneel geleerd wordt. We werken aan sociaal-emotioneel leren met de methode KWINK. Sociaal-emotioneel leren is het ontwikkelingsproces waarmee je fundamentele levensvaardigheden (SEL-competenties) verwerft om jezelf, vriendschappen en werk effectief en moreel verantwoord vorm te geven. De SEL-competenties zijn: besef van jezelf, besef van de ander, keuzes kunnen maken, zelfmanagement en relaties kunnen hanteren. Dit alles valt samen met burgerschap, sociale integratie en mediawijsheid. Er zijn verschillende bouwstenen die hierin aan de orde komen, zoals vrijheid en gelijkheid, macht en inspraak, democratische cultuur, identiteit, diversiteit, solidariteit, digitaal samenleven, duurzaamheid, globalisering en technologisch burgerschap.

Welke registratievorm(en) gebruikt KBS De Wingerd om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

KBS De Wingerd gebruikt Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt KBS De Wingerd?

KBS De Wingerd gebruikt Kwink als methode voor sociaal-emotioneel leren.