Basisschool Openbare Basisschool de Sterrenkijker in Beverwijk

Het team van Openbare Basisschool de Sterrenkijker in Beverwijk

Current section: team
Van Der Hoopstraat 54
1945 Beverwijk

Zie hier hoe het team van Openbare Basisschool de Sterrenkijker is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare Basisschool de Sterrenkijker. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Openbare Basisschool de Sterrenkijker bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Basisschool de Sterrenkijker bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Openbare Basisschool de Sterrenkijker zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 95.5% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (95.5%)
Man (4.5%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Openbare Basisschool de Sterrenkijker. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (14.3%)
25-35 jaar (42.9%)
35-45 jaar (19%)
45-55 jaar (9.5%)
55-65 jaar (9.5%)
&ge;65 jaar (4.8%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.1%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (20.6%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Openbare Basisschool de Sterrenkijker werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (77.3%)
Direct ondersteunend personeel (22.7%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare Basisschool de Sterrenkijker gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Professionele Leerkrachtvervanging bij Sterrenkijker: Zekerheid voor Uw Kind

Bij Openbare Basisschool de Sterrenkijker garanderen wij de continuïteit van het onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van uw kind's leerkracht. In eerste instantie zetten wij onze eigen, flexibele vervangingspool van IJmare in. Wanneer de pool geen geschikte professional kan aanbieden, schakelen we direct door naar onze getalenteerde duo-leerkrachten, andere ervaren leerkrachten of toegewijde onderwijsassistenten. Zij staan klaar om de lessen naadloos over te nemen en de leeromgeving stabiel te houden. In uitzonderlijke gevallen, waarbij vervanging intern niet mogelijk is, streven we ernaar leerlingen zo min mogelijk te belasten. Kleuterklassen, groep 1 en 2, worden vanwege hun specifieke pedagogische aanpak niet onderverdeeld in hogere groepen (4 t/m 8). Ouders van kleuters worden daarom tijdig benaderd met het verzoek om indien mogelijk de opvang thuis te verzorgen. De Sterrenkijker doet er alles aan om te allen tijde klassen naar huis sturen te voorkomen. Desondanks constateren wij, net als veel andere scholen, dat de huidige krapte op de arbeidsmarkt dit soms onvermijdelijk maakt. Wij blijven ons inzetten voor de best mogelijke onderwijservaring voor elk kind.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Wij vinden het belangrijk dat kinderen samen in een vaste groep zitten met één of twee vaste leerkrachten. De groep vormt een veilige basis door rust, structuur en voorspelbaarheid. De vakken rekenen, spelling, lezen en schrijven vormen de basis van ons onderwijs, daar besteden we de meeste tijd aan. In verschillende niveaus worden deze vakken aangeboden in een leerstofjaarklassengroep, dat wil zeggen dat leerlingen van dezelfde leeftijd in de groep zitten. Leerlingen werken aan dezelfde doelen per jaar, we differentieren in instructie en verwerking. In de middag richten wij ons op de vakken aardrijkskunde, biologie en geschiedenis, techniek en creatieve vakken die zoveel mogelijk in samenhang met andere vakken worden aangeboden.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elk Kind op de Sterrenkijker: Onze Specialisten

2

Verbeteren Taalvaardigheid en Rekenen: Specialisten op de Sterrenkijker

Beschikbare specialisten:

Gespecialiseerde Rekencoach
Taalexpert voor Basisonderwijs

Toelichting van de school:

Op Openbare Basisschool de Sterrenkijker zetten we ons volledig in voor de taal- en rekenontwikkeling van elk kind. We erkennen dat leerlingen op verschillende niveaus instromen en bieden daarom gepersonaliseerde ondersteuning. Voor onze jongste leerlingen die extra taalondersteuning nodig hebben, hebben we een speciaal programma ontwikkeld. In kleine groepen krijgen zij gerichte instructie om hun woordenschat te vergroten, afgestemd op hun individuele taalniveau. Elke klas profiteert van een verrijkt aanbod voor woordenschatontwikkeling. Onze rekenspecialist coacht leerkrachten, analyseert rekenonderwijs op schoolniveau en observeert in de klas om de kwaliteit te waarborgen. Leerlingen die extra uitdaging zoeken of juist behoefte hebben aan verdieping, ontvangen in kleine groepjes extra rekeninstructie.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis op de Sterrenkijker

Beschikbare specialisten:

Gedragsexpert Basisonderwijs
Intern Begeleider voor Sociaal Welzijn

Toelichting van de school:

De sociale en emotionele groei van onze leerlingen staat centraal. Wij maken gebruik van de veelzijdige methode Kwink, die de ontwikkeling van vijf kerncompetenties stimuleert: zelfbewustzijn, empathie, sociale interactie, besluitvorming en zelfregulatie. Leerlingen oefenen deze vaardigheden op een leeftijdsadequate manier, wat bijdraagt aan een positief zelfbeeld en een prettige leeromgeving. Onze twee toegewijde intern begeleiders (IB'ers) spelen een cruciale rol in het monitoren en ondersteunen van het welbevinden van alle leerlingen. Daarnaast is onze gedragsspecialist, verbonden aan de Sterklas, beschikbaar voor extra ondersteuning aan leerlingen en leerkrachten. Ook is er een schoolmaatschappelijk werker aanwezig die, met toestemming van ouders, vertrouwensgesprekken kan voeren met leerlingen.

2

Optimale Gedragsvorming, Werkhouding en Taakaanpak: Onze Expertise

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Basisscholen
Intern Begeleider voor Leerlingondersteuning

Toelichting van de school:

Onze intern begeleiders werken nauw samen met de leerkrachten om effectieve strategieën te ontwikkelen voor gedrag, werkhouding en taakaanpak. Door hun expertise kunnen zij passende interventies adviseren en implementeren, zodat elke leerling optimaal kan presteren.

2

Motorische Vaardigheden en Lichamelijke Ontwikkeling: Stimulering op de Sterrenkijker

Beschikbare specialisten:

Kinderfysiotherapeut
Fysiotherapie voor Basisschoolkinderen

Toelichting van de school:

Voor de ontwikkeling van fijne motoriek en schrijfvaardigheid in groep 1 en 2 gebruiken we de methode Krullenbol. Deze methode helpt leerkrachten om het ontwikkelingsproces richting schrijven te begeleiden en focust op de essentiële vaardigheden die hiervoor nodig zijn, ondersteund door diverse activiteiten. Daarnaast onderhouden we een waardevolle samenwerking met een gespecialiseerde kinderfysiotherapiepraktijk. Zij bieden therapie aan binnen de schoolmuren, specifiek gericht op de motorische ontwikkeling van onze leerlingen, om hen te helpen hun fysieke potentieel volledig te benutten.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Ondersteuning op Maat

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op dit moment bieden wij geen specifieke medische handelingen of persoonlijke verzorging door gespecialiseerde externe professionals aan binnen de school. Voor individuele behoeften verwijzen wij graag naar passende externe zorgverleners.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
8
Totaal specialisten
8
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Startklas
Sterklas
Weggeefkastje met menstruatieproducten
Weggeefkastje met boodschappen
Boekenhotel

Optimale Leerlingondersteuning op Basisschool de Sterrenkijker

Ons Toegewijde Ondersteuningsaanbod

Op basisschool de Sterrenkijker investeren we continu in de ontwikkeling van onze leerlingen. Onze toegewijde leerkrachten en intern begeleiders volgen gespecialiseerde trainingen om elke leerling de best mogelijke begeleiding te bieden. We streven ernaar om een veilige en stimulerende leeromgeving te creëren waar iedereen kan groeien. Indien er leerlingen zijn met specifieke ondersteuningsbehoeften waar wij momenteel nog geen specifieke ervaring mee hebben, gaan we proactief in gesprek met ouders en het bevoegde samenwerkingsverband. Samen verkennen we de mogelijkheden om de benodigde extra ondersteuning te kunnen realiseren en een passend onderwijstraject te garanderen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Schoolplan De Sterrenkijker: Onze Toekomstvisie

Welke Ambitieuze Doelen Bevat Ons Schoolplan 2024-2028?

Openbare Basisschool De Sterrenkijker heeft een doordacht aanbod voor de basisvaardigheden vastgelegd in onze kwaliteitskaart. We zetten dit actief in om onze ambitieuze doelen op het gebied van taal, rekenen, lezen, burgerschap en digitale geletterdheid te realiseren. Ons toegewijde team werkt in gespecialiseerde onderwijsteams (groep 1-2, 3-5 en 6-8) vanuit een gedeelde visie en verantwoordelijkheid. Samen streven we naar een continue verbetering van de onderwijskwaliteit. De Sterrenkijker functioneert als een oefenplaats. Dit betekent dat leerlingen actief vaardigheden ontwikkelen die essentieel zijn voor succesvolle deelname aan de maatschappij. Wij bieden een veilige en voorspelbare omgeving waar kinderen durven te oefenen, leren van hun fouten en zich optimaal kunnen ontplooien. Onze leerkrachten verzorgen effectieve en activerende instructies, nauwkeurig afgestemd op de individuele onderwijsbehoeften van elke leerling.

Hoe Waarborgen Wij de Kwaliteit en Realiseren We Onze Onderwijsdoelen?

De kwaliteitszorg van het onderwijs op Openbare Basisschool De Sterrenkijker is een integraal en continu proces. We hebben duidelijke afspraken over onze lesmethodieken, die nauwlettend worden gemonitord door de schoolleiding en intern begeleiders. Een meerjarenkwaliteitstraject definieert de tussentijdse doelen voor elk einddoel. Gedurende het schooljaar evalueren we vijf keer of deze tussentijdse doelen worden behaald. De leerresultaten van alle leerlingen worden cyclisch gemeten en geanalyseerd door het gehele team. Deze analyses vormen de basis voor een concreet plan van aanpak, waarin de onderwijsbehoeften van de kinderen en ons onderwijsaanbod centraal staan. We hechten veel waarde aan de mening van onze schoolgemeenschap. Daarom voeren we periodiek tevredenheidspeilingen uit onder leerlingen, ouders en personeel. De resultaten hiervan worden grondig geanalyseerd en vertaald naar concrete actieplannen. Ons team functioneert als een professionele leergemeenschap, georganiseerd in onderwijsteams, die zich continu bijschoolt met het oog op zowel de schooldoelen als individuele professionele ambities. Op bestuursniveau vinden er audits plaats om de kwaliteit van elke school te objectiveren. De Sterrenkijker stelt elke vier jaar een schoolplan op met de strategische doelen voor de komende periode. Jaarlijks wordt op basis van dit schoolplan een gedetailleerd jaarplan opgesteld. Dit jaarplan specificeert de doelstellingen uit het schoolplan op de gebieden kwaliteitszorg, onderwijs, personeel en organisatie, communicatie, huisvesting, financiën en de uitwerking van ontwikkelpunten conform de speerpunten van onze Stichting IJmare. Al onze plannen en verbeterinitiatieven zijn verwerkt in het schoolplan en jaarplan, en worden besproken met het team en de Medezeggenschapsraad (MR). Daarnaast hanteren we een gestructureerde gesprekkencyclus voor ons personeel. In het eerste en tweede jaar vindt een functioneringsgesprek plaats, gevolgd door een beoordelingsgesprek in het derde jaar. Daarna start de cyclus opnieuw. Tijdens deze gesprekken wordt de professionele ontwikkeling van medewerkers actief besproken en gestimuleerd.

Stimulerend Aanbod Jonge Kind Basisschool De Sterrenkijker

Toelichting van de school

Betekenisvol Leren voor Peuters en Kleuters Op basisschool De Sterrenkijker in Beverwijk werken we in de onderbouw thematisch. Dit betekent dat we een reeks betekenisvolle activiteiten ontwikkelen rondom een inspirerend thema, waarbij de inbreng en vragen van kinderen centraal staan. Dit dynamische proces zorgt voor betrokkenheid en stimuleert de ontwikkeling. Onze leerkrachten begeleiden dit proces met oog voor de leerdoelen en de beginsituatie van elk kind. Door leerdoelen geleidelijk aan te bieden, creëren we een doorlopende leerlijn. We koppelen deze leerdoelen aan motiverende en betekenisvolle activiteiten, zodat kinderen met plezier leren en ontdekken wat zij nodig hebben om zich optimaal te ontwikkelen. Brede Ontwikkeling en Cruciale Vaardigheden Onze aanpak richt zich op de algehele ontwikkeling van jonge kinderen. We besteden veel aandacht aan taal, rekenen, sociaal-emotionele vaardigheden, motoriek en creativiteit. Het versterken van executieve functies zoals zelfregulatie, planning en doorzettingsvermogen is hierbij essentieel. Deze vaardigheden bereiden onze leerlingen voor op toekomstige uitdagingen en bevorderen zelfstandigheid. Wij stimuleren spelenderwijs leren, zowel in begeleid als vrij spel, in een rijke en uitdagende leeromgeving. Door thematisch te werken, ervaren kinderen hoe leren betekenisvol kan zijn en ontwikkelen ze een actieve leerhouding. Veilige Structuur en Hoge Verwachtingen Duidelijke regels en afspraken bieden de structuur en veiligheid die nodig zijn voor een positieve leeromgeving. We hanteren hoge verwachtingen om kansengelijkheid te waarborgen. In de kleutergroepen creëren we een stimulerende leeromgeving met diverse hoeken, zoals een bouwhoek en een themahoek, die de ontwikkeling van basisvaardigheden ondersteunen. Het dagritme is visueel en biedt houvast, terwijl we flexibel inspelen op de individuele behoeften van elk kind. Dit zorgt voor een soepele overgang naar de volgende schoolfase. De ontwikkeling van kinderen volgen we nauwgezet via observaties en bespreken we met zowel het kind als de ouders. Zo bepalen we samen de volgende stappen voor groei. Continue Kwaliteitsverbetering Om onze expertise te vergroten, maken we gebruik van externe bijscholing en ondersteuning. Verbeteringen en veranderingen implementeren we stapsgewijs en borgen we zorgvuldig in onze organisatie. Zo blijven we ons onderwijsaanbod optimaliseren voor het jonge kind in Beverwijk.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool De Sterrenkijker extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, basisschool De Sterrenkijker biedt speciaal ontwikkeld aanbod voor jonge kinderen, waaronder uitdagende activiteiten binnen het Vroeg- en Voorschoolse Educatie programma voor groep 1 en 2.

Ja, basisschool De Sterrenkijker biedt speciaal ontwikkeld aanbod voor jonge kinderen, waaronder uitdagende activiteiten binnen het Vroeg- en Voorschoolse Educatie programma voor groep 1 en 2.

Vroeg- en Voorschoolse Educatie voor Groep 1 en 2

Met welke partners werkt De Sterrenkijker samen voor het jonge kind?

Voor het jonge kind werkt Openbare Basisschool de Sterrenkijker nauw samen met gerenommeerde kinderopvangorganisaties zoals Partou en Zoople in Beverwijk.

Voor het jonge kind werkt Openbare Basisschool de Sterrenkijker nauw samen met gerenommeerde kinderopvangorganisaties zoals Partou en Zoople in Beverwijk.

Team | Openbare Basisschool de Sterrenkijker in Beverwijk | [2025] Schoolregister