Openbare Basisschool de Sterrenkijker
Van Der Hoopstraat 54
1945 TT Beverwijk

Schoolweging

Schoolweging
37.04
Spreiding
5.51

De schoolweging van De Sterrekijker Beverwijk is 37,04 , met een spreiding van 5,51 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

90.2% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, wat ruim boven de landelijke norm van 85% ligt. Dit bevestigt de basiskwaliteit van het onderwijs, ook in een context met relatief veel leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

49.3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 32%. Dit toont aan dat de school ondanks een complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 37.04) hogere ambities waarmaakt. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 45.4%.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een polarisatie: 23.5% vwo-advies (vs. 18.6% landelijk) naast 14.7% praktijkonderwijs (ver boven het regionale gemiddelde van 1.01%). De sterke focus op beide uitersten reflecteert de brede leerlingenpopulatie. Opvallend is het lage aandeel vmbo-b/k adviezen (8.8% vs. 9.6% bij vergelijkbare scholen).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Sterrekijker BeverwijkGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij werken planmatig en doelgericht om de leerontwikkeling van uw kind te stimuleren en te volgen. In het POS (perspectief op school) kunt u uitgebreid lezen hoe wij dat doen. Het POS kunt u lezen op de website en is ter inzage beschikbaar op school. Twee keer per jaar nemen wij voor de vakgebieden rekenen, technisch- en begrijpend lezen en spelling de IEP-toetsen af. Deze toetsen staan los van de methode. Voor ieder leerjaar hebben we ambitiedoelen vastgesteld. De kinderen doen vanaf groep 3 tot halverwege groep 8 mee met deze IEP-toetsen. In groep 8 wordt er afgesloten met de landelijke eindtoets, de IEP-toets. Vanaf groep 3 worden ook steeds na een lesstofblok methodetoetsen afgenomen. In groep 1-2 gebruiken we Kijk! als leerlingvolgsysteem. We volgen zowel de leervaardigheden die nodig zijn om goed te kunnen starten in groep 3, als de sociaal-emotionele ontwikkeling De resultaten van de IEP-toetsen, methodetoetsen en observatiemomenten worden per groep door de groepsleerkracht geanalyseerd en halfjaarlijks besproken met IB en directie in een groepsbespreking. IB maakt een schoolanalyse die we als team bespreken: vieren van successen en acties bij tegenvallend resultaat. Een goede begeleiding naar het voortgezet onderwijs is essentieel. De leerkrachten in de bovenbouw onderhouden goed contact met de scholen voor voorgezet onderwijs. Wanneer een kind de school verlaat, vindt er een 'warme' overdracht plaats. In het nieuwe schooljaar is er nog een keer contact en vindt er een terugkoppeling plaats.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

16.7% van de leerlingen presteert onder advies, wat hoger is dan het landelijk gemiddelde (11.8%). Desondanks blijft 64.3% op het geadviseerde niveau, wat aansluit bij de zorgvuldige adviseringstrajecten met NIO-toetsen en doorlopende monitoring zoals beschreven in het schoolbeleid.

Sociale ontwikkeling

Wij willen een school zijn waar leerlingen met plezier kunnen spelen en leren, waar medewerkers graag willen werken en ouders zich thuis voelen. Wij willen dat kinderen zichzelf en anderen leren kennen en elk kind zijn of haar talent kan ontdekken en ontwikkelen. Kinderen leren om naar elkaar te luisteren en elkaars mening te respecteren waarbij kansengelijkheid wordt vergroot. Onze kernwaarden staan dan ook centraal in al ons handelen en doen. LEES MINDER

Vertrouwen

Samen

Oefenen

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool de Sterrenkijker voor sociale ontwikkeling?

Openbare Basisschool de Sterrenkijker gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren. Kinderen leren zichzelf beter kennen en leren omgaan met anderen in groepen. Ze leren verschillen accepteren, meningen verwoorden, luisteren naar elkaar, conflicten oplossen, een bijdrage leveren aan het algemeen belang en verantwoordelijk zijn voor hun omgeving. Kinderen ervaren dat ze ertoe doen.

Welke registratievormen gebruikt Openbare Basisschool de Sterrenkijker om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool de Sterrenkijker gebruikt Kijk! en Sociaal Emotionele Vragenlijsten om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool de Sterrenkijker?

Openbare Basisschool de Sterrenkijker gebruikt Kwink als methode voor sociaal-emotioneel leren.