Basisschool Openbare Basisschool de Sterrenkijker in Beverwijk

De resultaten van Openbare Basisschool de Sterrenkijker in Beverwijk

Current section: resultaten
Van Der Hoopstraat 54
1945 Beverwijk

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Openbare Basisschool de Sterrenkijker, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Openbare Basisschool de Sterrenkijker bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Basisschool de Sterrenkijker bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Behalen van het Fundamentele Niveau: De Basis voor Succes

Het fundamentele niveau vormt de essentiële basis voor taal en rekenen die iedere leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt zorgvuldig gemeten in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een norm van minimaal 85% van alle leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage van 85% fungeert als de landelijke signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, een standaard die voor alle basisscholen in Nederland gelijk is.

Grafiek

Grafiek laden...

Het Streefniveau: Hogere Ambitie voor Uw Kind

Het streefniveau vertegenwoordigt een ambitieuzer leerrendement dan het fundamentele niveau. Ons doel is om zoveel mogelijk leerlingen in groep acht dit hogere niveau te laten bereiken. Elke basisschool in Nederland heeft een eigen, door de inspectie vastgesteld, streefniveaupercentage. Dit percentage wordt bepaald op basis van de specifieke leerlingpopulatie van de school en dient als de relevante signaleringswaarde voor het streefniveau.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Openbare Basisschool de Sterrenkijker?

Bij Openbare Basisschool de Sterrenkijker volgen we elke leerling nauwgezet om een passend schooladvies te garanderen voor een succesvolle start in het voortgezet onderwijs. Vanaf groep 3 monitoren we de academische vooruitgang met behulp van de IEP-toetsen, wat de basis vormt voor individuele begeleiding. In groep 7 starten we de belangrijke gesprekken met leerlingen en ouders over het uitstroomprofiel. Na de IEP-toets in het najaar van groep 8 ontvangen leerlingen een voorlopig advies. Dit advies kan na de doorstroomtoets in februari worden bijgesteld, zodat het altijd de meest actuele ontwikkeling weerspiegelt. Een significant deel van onze leerlingen, met name uit de speciale Sterklas, stroomt door naar het praktijkonderwijs. De Sterklas biedt een aangepast leerprogramma op maat, waarbij leerlingen in hun eigen tempo werken. Meer informatie over dit unieke onderwijsconcept vindt u op onze website: Sterklas - OBS de Sterrenkijker.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling op Basisschool de Sterrenkijker: Groei en Samenwerking

Bij Basisschool de Sterrenkijker stimuleren we de sociale ontwikkeling van elk kind. Leerlingen leren zichzelf beter kennen, ontdekken hun unieke talenten en hoe ze deze kunnen inzetten in de klas en daarbuiten. We leggen de nadruk op het ontwikkelen van zelfinzicht en persoonlijke groei. Samen spelen en samenwerken staan centraal in ons pedagogisch beleid. Kinderen leren essentiële vaardigheden zoals het volgen van regels, het maken van afspraken en het respecteren van elkaars mening. Deze interacties vormen de basis voor een positieve groepsdynamiek. We koesteren een inclusieve omgeving waarin iedereen zich welkom voelt. Onze school leert leerlingen open te staan voor diversiteit en verschillen in achtergrond en denkwijze, omdat we geloven dat iedereen ertoe doet en mag zijn wie hij of zij is.

Vertrouwen: Een veilige basis voor groei

Samen: Leren en ontwikkelen in verbinding

Oefenen: Vaardigheden ontwikkelen door actieve participatie

Hoe bevordert Basisschool de Sterrenkijker de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Wij hanteren de effectieve methode 'Kwink' voor sociaal-emotioneel leren. Deze methode helpt kinderen zichzelf beter te begrijpen, effectief om te gaan met leeftijdsgenoten in zowel kleine als grote groepen, en verschillen te accepteren en te overbruggen. Leerlingen leren hun mening te uiten, actief te luisteren naar anderen, conflicten constructief op te lossen en een waardevolle bijdrage te leveren aan de gemeenschap. Door deze aanpak ervaren kinderen dat ze belangrijk zijn en een positieve impact kunnen hebben op hun omgeving. Dit draagt bij aan hun zelfvertrouwen en sociaal welzijn.

Welke methodes gebruikt Basisschool de Sterrenkijker om sociale vooruitgang te registreren?

Om de sociale ontwikkeling en opbrengsten nauwkeurig in kaart te brengen, maakt Basisschool de Sterrenkijker gebruik van de volgende erkende registratievormen:

  • Kijk! Observatie en registratie
  • IEP Hart en handen: Ontwikkelingsvolging

Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op Basisschool de Sterrenkijker?

Voor het sociaal-emotioneel leren van onze leerlingen maken wij gebruik van de vernieuwende en bewezen methode:

  • Kwink: Een complete sociaal-emotionele leerlijn

Inspectierapport Openbare Basisschool de Sterrenkijker: Kwaliteit en Ontwikkeling

De Onderwijsinspectie heeft in juni 2025 een grondig kwaliteitsonderzoek uitgevoerd bij Openbare Basisschool de Sterrenkijker. Alle beoordeelde onderdelen van ons onderwijs ontvingen een "Voldoende", wat de toewijding aan excellentie onderstreept. Het inspectieteam sprak specifiek waardering uit voor de positieve leeromgeving op De Sterrenkijker. Ze prezen de rust en voorspelbaarheid die kenmerkend zijn voor onze school, de ambitieuze verwachtingen die ons team stelt aan elke leerling, en het sterke reflectievermogen dat leidt tot een continu verbeterproces in ons onderwijs. Ontdek zelf de kwaliteit van ons onderwijs. Lees meer over onze inspectieresultaten.

Resultaten | Openbare Basisschool de Sterrenkijker in Beverwijk | [2025] Schoolregister