
De resultaten van Montessorischool Beverwijk in Beverwijk
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Montessorischool Beverwijk, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Montessorischool Beverwijk bij jullie?
Ontdek hoe goed Montessorischool Beverwijk bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Behaald Fundamenteel Niveau door Leerlingen
Ontdek het percentage leerlingen van Montessorischool Beverwijk dat het fundamenteel niveau voor taal en rekenen beheerst. Dit essentiële niveau wordt gemeten in groep acht. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit is de signaleringswaarde die geldt voor alle basisscholen in Nederland, waaronder onze school. Dit toont de sterke basis die onze leerlingen meekrijgen voor hun verdere schoolloopbaan.
Grafiek
Grafiek laden...
Leerlingen Succesvol op Streefniveau
Bekijk het percentage leerlingen van Montessorischool Beverwijk dat het ambitieuze streefniveau heeft bereikt. Dit niveau gaat verder dan de basisvaardigheden. Voor elke school wordt een specifiek streefniveau vastgesteld, gebaseerd op de unieke leerlingenpopulatie. Dit percentage dient als belangrijke indicator voor de schoolprestaties. Onze resultaten op het streefniveau weerspiegelen de inzet en de effectiviteit van ons Montessorionderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Montessorischool Beverwijk?
De Montessorischool Beverwijk hanteert een zorgvuldige procedure om een gefundeerd schooladvies voor het voortgezet onderwijs te waarborgen. Wij maken gebruik van de NIO-intelligentietest en de IEP-eindtoets. Vanaf groep 3 tot en met 8 volgen wij de cognitieve ontwikkeling van onze leerlingen nauwgezet met de IEP-leerlingvolgtoetsen. Deze toetsen worden tweemaal per jaar afgenomen, halverwege het schooljaar en voor de zomervakantie, om de vooruitgang te monitoren. Deze gestructureerde aanpak stelt ons in staat om het niveau van elke leerling te toetsen aan objectieve normen en de individuele ontwikkeling langdurig te volgen. De resultaten van het IEP-leerlingvolgsysteem bieden waardevolle inzichten voor zowel individuele begeleiding als schoolbrede trendanalyses, om zo continu te kunnen verbeteren.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op Montessorischool Beverwijk: Groeien in Respect en Verantwoordelijkheid
Op Montessorischool Beverwijk stimuleren we de sociale ontwikkeling van elk kind, zodat ze uitgroeien tot zelfstandige en respectvolle individuen die een positieve bijdrage leveren aan de maatschappij. Onze kernwaarden – verantwoordelijkheid, veiligheid en respect – vormen de basis van ons pedagogisch klimaat, waarin elk kind zich thuis voelt en optimaal kan leren. Ons toegewijde team creëert een veilige en stimulerende omgeving waar persoonlijke aandacht centraal staat. Door consequent schoolbrede gedrags- en schoolregels toe te passen, bevorderen we een positieve sfeer. We streven ernaar dat zowel kinderen als ouders met plezier naar onze school komen, wetende dat duidelijkheid, geborgenheid en ruimte voor eigen initiatief essentieel zijn voor succesvol leren.
Respect voor elkaar en de omgeving
Een veilige leeromgeving creëren
Bevorderen van persoonlijke verantwoordelijkheid
Hoe bevordert Montessorischool Beverwijk de sociale omgang tussen leerlingen?
Om een prettige en leerzame schoolomgeving te waarborgen, hanteren we duidelijke afspraken die de sociale interactie bevorderen. Deze afspraken omvatten respectvolle omgang met elkaar, actief luisteren, zorg dragen voor de schoolomgeving en rustig bewegen binnen de school. Op het schoolplein stimuleren we rekening houden met elkaars spel, veilig fietsgedrag en het vragen van toestemming bij het verlaten van het plein. Binnenshuis zijn de regels gericht op het respectvol omgaan met eigendommen, het netjes opbergen van spullen, tijdig in de klas aanwezig zijn en het naleven van verkeersregels rondom de school.
Welke methoden gebruikt onze school om de sociale vooruitgang van kinderen te volgen?
Montessorischool Beverwijk maakt gebruik van het Montessori Kind Volgsysteem om de sociale en emotionele ontwikkeling van onze leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen. Dit systeem helpt ons om de voortgang van elk kind te monitoren en tijdig ondersteuning te bieden waar nodig.
- Montessori Kind Volgsysteem
Welke lesprogramma's zet de school in voor sociaal-emotionele ontwikkeling?
Voor de sociaal-emotionele groei van onze leerlingen maken we gebruik van bewezen effectieve methoden. Deze programma's zijn ontworpen om kinderen te helpen bij het ontwikkelen van cruciale sociale vaardigheden en een positief zelfbeeld. Onze school hanteert zowel School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) als de Rots en Water methodiek. Deze aanpakken ondersteunen ons bij het creëren van een positief schoolklimaat en het aanleren van sociale competenties.
- School Wide Positive Behavior Support (SWPBS)
- Rots en Water
Onderwijsinspectie Rapport Montessorischool Beverwijk: Bevindingen en Kwaliteitsinzichten
De Onderwijsinspectie bezoekt elke vier jaar alle schoolbesturen in Nederland, waaronder onze Montessorischool in Beverwijk. In maart 2022 vond het meest recente vierjaarlijkse onderzoek plaats, waarbij de school positief werd beoordeeld. Het inspectierapport benadrukt de sterke punten van onze school, identificeert enkele verbeterpunten en specificeert twee herstelopdrachten. We zijn verheugd te melden dat aan beide herstelopdrachten in juni 2022 volledig is voldaan. Het inspectieteam werkte volgens de actuele kaders en constateerde dat Montessorischool Beverwijk gedegen onderwijs biedt binnen een veilige leer- en werkomgeving. Onze school opereert vanuit een heldere, breed gedragen visie op onderwijs en kwaliteit. Dit wordt ondersteund door een sterke kwaliteitscultuur waarin verantwoordelijkheden op diverse niveaus zijn belegd en door middel van een cyclische aanpak de gestelde doelen worden geëvalueerd. Het rapport deelt specifieke complimenten uit aan ons toegewijde en hechte team, het solide financiële beheer en de effectieve samenwerking met andere scholen en besturen in de regio. Ook de directie wordt geprezen om haar vermogen om de onderwijskwaliteit te waarborgen en te continueren.