
De resultaten van kindcentrum De Sparkel in Beverwijk
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van kindcentrum De Sparkel, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Schoolweging van kindcentrum De Sparkel
De schoolweging van Montessorischool Beverwijk is 27,30 , met een spreiding van 6,12 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Hoe goed past kindcentrum De Sparkel bij jullie?
Ontdek hoe goed kindcentrum De Sparkel bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel niveau
93,3% van de leerlingen beheerst het fundamentele niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de robuuste basiskwaliteit van het onderwijs, ook voor leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
58,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen. Dit percentage ligt boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde voor de school, wat aantoont dat De Sparkel effectief inzet op het maximaliseren van leerpotentieel.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van kindcentrum De Sparkel?
Het schooladvies laat een breed spectrum zien: 39,1% vmbo-b tegenover 13,0% havo/vwo. Opvallend is het percentage praktijkonderwijs (4,4%), dat iets boven het regionale gemiddelde (1,0%) ligt. De school toont hiermee een realistische kijk op doorstroommogelijkheden, passend bij de heterogene leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Montessorischool Beverwijk | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij werken planmatig en doelgericht om de leerontwikkeling van uw kind te stimuleren en te volgen. Twee keer per jaar nemen wij voor de vakgebieden woordenschat, rekenen, lezen, taalverzorging en begrijpend lezen CITO leerling in beeld toetsen af. Deze toetsen staan los van de methode. De resultaten van de toetsen worden vergeleken met de gemiddelde resultaten van kinderen van dezelfde leeftijd in het gehele land. De kinderen doen vanaf groep 3 tot halverwege groep 8 mee met deze CITO leerling in beeld toetsen. In groep 8 wordt er afgesloten met de landelijke Centrale Eindtoets van CITO. Vanaf het schooljaar 2023-2024 wordt dit de doorstroomtoets (februari 2024). Vanaf groep 3 worden ook steeds na een lesstofblok methodetoetsen afgenomen. In groep 1-2 volgen we de ontwikkeling van kinderen volgens de ontwikkelingslijnen van Parnassys. We volgen zowel de leervaardigheden die nodig zijn om goed te kunnen starten in groep 3, als de sociaal-emotionele ontwikkeling. De resultaten van CITO leerling in beeld toetsen, methodetoetsen en observatiemomenten uit Parnassys worden per groep door de groepsleerkracht geanalyseerd en halfjaarlijks besproken met de intern begeleider en de directie in een groepsbespreking. Een goede begeleiding naar het voortgezet onderwijs is essentieel. We nemen ouders mee in het proces en in het advies. We nemen eind groep 7 de NIO toets af en daarna krijgen de leerlingen een eerste advies. In groep 8 wordt in januari een voorlopig advies gegeven en wordt in februari de doorstroomtoets afgenomen en in maart volgt dan het definitieve advies. De leerkrachten in de bovenbouw onderhouden goed contact met de scholen voor voorgezet onderwijs. Wanneer een kind de school verlaat, vindt er een 'warme' overdracht plaats. In het nieuwe schooljaar is er nog een keer contact en vindt er terugkoppeling plaats.
Zitten de oud-leerlingen van kindcentrum De Sparkel in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
64,3% van de oud-leerlingen presteert op adviesniveau, met een opvallend hoog percentage dat boven advies presteert (21,4% vs. 25,3% landelijk). De school demonstreert hiermee een nauwkeurige adviesvoering. Toch blijft 14,3% onder advies presteren, wat mogelijk samenhangt met de complexe leerlingenpopulatie.
Sociale ontwikkeling
De school is een gemeenschap van leerkrachten, ouders en kinderen, waarin de relatie met elkaar centraal staat ( zie schoolgids 1.2). Dit dragen wij uit door elkaar respectvol te benaderen en wij op basis van vertrouwen open en eerlijk met elkaar communiceren. Hierin heeft iedereen ( kind, ouders en medewerkers) zijn eigen verantwoordelijkheid.
Vertrouwen
Zelfstandigheid
Verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van kindcentrum De Sparkel voor sociale ontwikkeling?
Kindcentrum De Sparkel gebruikt het programma 'De Vreedzame School' voor sociaal-emotionele ontwikkeling en burgerschapsvorming, waarbij de klas en de school worden beschouwd als een leefgemeenschap. Kinderen leren een democratisch burger te zijn, open te staan voor verschillen, conflicten op te lossen, bij te dragen aan het algemeen belang en verantwoordelijk te zijn voor de gemeenschap.
Welke registratievorm(en) gebruikt kindcentrum De Sparkel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De school gebruikt 'Vreedzame School', de sociale veiligheidsbeleving vragenlijst WMK en leerlijnen van Parnassys voor het in kaart brengen van de sociale opbrengsten.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt kindcentrum De Sparkel?
Kindcentrum De Sparkel gebruikt de methode 'Vreedzame School' voor sociaal-emotioneel leren.