Kindcentrum De Sleutelbloem
Hoflanderweg 45
1947 ZB Beverwijk

Schoolweging

Schoolweging
35.19
Spreiding
5.86

De schoolweging van De Sleutelbloem is 35,19 , met een spreiding van 5,86 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het schooladvies vertoont een tweedeling: 30.77% praktijk/vmbo-b tegenover 23.07% theoretische leerwegen (vmbo-(g)t en hoger). Opvallend is het hoge percentage praktijkonderwijsadvies (7.69% vs 1.01% regio). Dit reflecteert de complexere leerlingenpopulatie. Toch stromen ook leerlingen door naar vwo (11.54%), wat aantoont dat de school differentieert naar capaciteiten.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe SleutelbloemGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op onze school vinden we het belangrijk de ontwikkeling van kinderen in kaart te brengen en bij te houden. Naast de methode gebonden toetsen wordt door ons gewerkt met IEP-toetsen. Het leerlingvolgsysteem is een hulpmiddel voor leerkrachten, de zorgcoördinator en de directie om op systematische wijze de voortgang van alle leerlingen en de kwaliteit van het onderwijs op school te bewaken. Twee keer per jaar, in januari en in juni, neemt de leerkracht de IEP-toetsen af. De resultaten worden besproken met de ouders en het kind. Deze gegevens gebruiken de leerkrachten om een compleet kindbeeld te krijgen en in te spelen op de onderwijsbehoeftes van het kind. Voor de leerjaren 1-2 gebruiken we de toetsen van fonemisch- en gecijferd bewustzijn en beginnende geletterdheid. Ook wordt de ontwikkeling van het kind bijgehouden door het volgsysteem ‘KIJK!’. Hiermee zijn we in staat om gedurende een aantal observatiemomenten per jaar de ontwikkeling van het individuele kind vast te stellen en deze af te zetten tegen wat een kind op een bepaalde leeftijd zou moeten kunnen. Dit bepaalt vervolgens weer de aanpak die we bij het individuele kind hanteren. Het verbeteren van het onderwijs van onze school en deelname aan wetenschappelijk onderzoek Onze school legt in het leerlingvolgsysteem gegevens over de schoolresultaten van de leerlingen vast. Die gegevens zijn belangrijk om het onderwijs van onze school te verbeteren en voor onze gesprekken met bijvoorbeeld de Inspectie van het Onderwijs. Sommige van deze gegevens zijn ook belangrijk voor wetenschappelijk onderzoek. Vooral de resultaten van taal- en rekentoetsen zijn hiervoor belangrijk. Door de resultaten van taal- en rekentoetsen te analyseren weten we wat de ontwikkeling van onze leerlingen is en hoe goed onze school het doet. Dit is belangrijk, omdat dit ons helpt om ouders/verzorger goed te informeren en om het onderwijs af te stemmen op wat de leerlingen nodig hebben. Uiteraard houden wij ons bij het verwerken van de toetsgegevens aan alle regels, zoals bijvoorbeeld de AVG. We werken ook mee aan onderzoek om het onderwijs in heel Nederland te verbeteren. De school stuurt de resultaten van de taal- en rekentoetsen sturen aan het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) (www.cbs.nl), zodat het gebruikt kan worden voor onderzoek naar de ontwikkeling van leerlingen in algemene zin. Het CBS zorgt ervoor dat deze resultaten in een veilige omgeving worden opgeslagen voor het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs NCO (www.nationaalcohortonderzoek.nl). Daarnaast zorgt het CBS ervoor dat leerlingen nooit herkenbaar zijn voor andere mensen. Dit betekent dat onderzoekers nooit een leerling of school kunnen herkennen. Ook in openbare publicaties zullen leerlingen of scholen nooit te herkennen zijn. De verwerking van persoonsgegevens vindt alleen plaats binnen de beveiligde omgeving van het CBS, volgens de wettelijke regels en de strenge regels van het CBS. Het CBS doet dit ook voor alle andere statistieken die zij maakt. Scholen mogen gegevens over taal en rekenen aan het CBS sturen. Dat komt omdat deze gegevens niet beschouwd worden als ‘bijzondere’ persoonsgegevens (bijvoorbeeld over gezondheid van leerlingen) en omdat scholen volgens de onderwijswetgeving de plicht hebben hun onderwijs te verbeteren. Voor het gebruik van bijzondere persoonsgegevens stelt de wet strengere eisen en moeten ouders actief toestemming geven. Dat is hier niet aan de orde. Mocht u desondanks toch bezwaar hebben tegen het gebruik van de gegevens van uw eigen kind, dan kunt u een mail sturen aan de directie. Wij zorgen er dan voor dat de gegevens van uw kind niet aan het CBS gestuurd worden

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 8.57% van de leerlingen presteert onder advies, beduidend lager dan het landelijk gemiddelde (11.81%). 25.71% presteert bovendien boven advies, wat wijst op zorgvuldige advisering en doorlopende ontwikkelingsvolgsystemen. De school hanteert hierbij de NIO-test én drempelonderzoek voor een compleet beeld.

Sociale ontwikkeling

Als school geven wij invulling op de begrippen ‘burgerschap en integratie’. Deze begrippen houden het volgende in: Actief burgerschap; de bereidheid en het vermogen deel uit te maken van een gemeenschap en daar een actieve bijdrage aan te leveren. Sociale integratie; deelname van burgers ongeacht etnische of culturele achtergrond aan de samenleving, in de vorm van participatie, deelname aan de maatschappij en haar instituties en bekendheid met en betrokkenheid bij uitingen van de Nederlandse cultuur. De Sleutelbloem realiseert deze doelen door de inzet van de Kanjertraining. De methode Kanjertraining dekt de kerndoelen van burgerschap en integratie. Kennis nemen van de verschillende achtergronden en culturen van leerlingen: Binnen het aanbod van het thematisch onderwijs, maken leerlingen tijdens hun schoolloopbaan kennis met verschillende culturen en geloven zoals het Christendom, Jodendom, Islam, Boeddhisme en Hindoeïsme. Het aanbod komt uit de Kanjertraining, relevante beeldmaterialen en websites en de methode Blink die op onze school beschikbaar is. Openheid naar de samenleving: De leerlingen oriënteren zich in school op de samenleving en ze leren hun eigen mening over maatschappelijke thema's te verwoorden. Tijdens het thematisch werken wordt ingegaan op actuele gebeurtenissen in de eigen omgeving, in Nederland, Europa en in de wereld (Prinsjesdag, recessie, verkiezingen enz.). Daarnaast werken de leerlingen van onderwijsteam 3, 4-5, 6-7-8 regelmatig aan een actuele tekst die aansluit bij het thema en die de onderwerpen goed laat aansluiten bij de maatschappij. LEES MINDER

Vertrouwen

Respect

Samenwerken

Wat is de werkwijze van Kindcentrum De Sleutelbloem voor sociale ontwikkeling?

Kindcentrum De Sleutelbloem maakt gebruik van de Kanjertraining om kinderen te leren op een goede manier met zichzelf en anderen om te gaan. Ouders worden hierbij betrokken. De Kanjertraining is erop gericht dat kinderen zichzelf goed kunnen voorstellen, positief over zichzelf denken, en kunnen omgaan met kritiek en vervelende situaties. De school herhaalt jaarlijks de positieve schoolregels. De sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen in de groepen 4 tot en met 8 wordt gevolgd via het volgsysteem KANVAS. Elk schooljaar besteedt de school een week extra aandacht aan de Kanjertraining.

Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum De Sleutelbloem om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Kindcentrum De Sleutelbloem gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum De Sleutelbloem?

Kindcentrum De Sleutelbloem gebruikt de Kanjertraining en Rots en Water training voor sociaal-emotioneel leren.