de Bethelschool
Noorderwijkweg 92
1943 DM Beverwijk

Schoolweging

Schoolweging
26.83
Spreiding
6.14

De schoolweging van De Bethelschool is 26,83 , met een spreiding van 6,14 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

95,49% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, vrijwel gelijk aan het landelijk gemiddelde (96,71%) en significant boven de inspectienorm van 85%. Dit duidt op een stevige basiskwaliteit voor taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

62,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau, licht onder het vergelijkingsgemiddelde (63,35%) maar ruim boven de inspectienorm van 51,8%. De school presteert vooral sterk bij leerlingen met een hogere onderwijsachtergrond, wat past bij de relatief lage schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen polarisatie: 18,92% vwo-advies (iets boven regio 18,61%) tegenover 8,11% praktijkonderwijs (ruim boven regio 1,01%). De combinatie van veel theoretische adviezen (havo/vwo: 40,54%) en een opvallend hoog praktijkpercentage suggereert een diverse leerlingenpopulatie met zowel kansrijke als kwetsbare leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe BethelschoolGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

CITO Leerling in Beeld Twee keer per jaar meten we hoe de leerlingen presteren in verhouding tot het landelijk gemiddelde. Dat doen we tijdens de twee toetsperioden in januari en juni. We gebruiken hiervoor toetsen van het CITO LIB (Leerling in Beeld). In de groepen 3 t/m 8 nemen we de toetsen begrijpend lezen, begrijpend luisteren (groep 3 en 4), spelling en rekenen & wiskunde af. Daarnaast nemen we de AVI leestoetsen af en de DMT, de Drie Minuten Toets. Dit zijn individuele leestoetsen. Vaardigheidsscore en vaardigheidsniveau I t/m V De uitslagen op de CITO toetsen bestaan uit twee delen: een score op de toets (de vaardigheidsscore) en de waardering van die score door middel van een cijfer (vaardigheidsniveau I t/m V). De cijfers geven aan hoe goed uw kind de toets heeft gemaakt vergeleken met zijn leeftijdsgenoten. De procentuele verdeling van de categorieën I t/m V is als volgt: I 20 % hoogst scorende leerlingen. II 20 % boven het landelijk gemiddelde. III 20 % landelijk gemiddelde. IV 20 % onder het landelijk gemiddelde. V 20 % laagst scorende leerlingen. We kijken vooral naar de vaardigheidsscore en de vaardigheidsgroei. Wat doen we na de CITO toetsen? Na afloop van de toetsweken voert de leerkracht de gegevens in het CITO LIB in. De leerkracht bespreekt de resultaten van de individuele leerlingen met de zorgcoördinator. Vervolgens maken de zorgcoördinator en de directeur een rapport waarin een analyse van de opbrengsten beschreven staat. Met behulp van dwarsdoorsneden, trendanalyses en groepsanalyses brengen we de kwaliteit van de school in kaart. We meten het niveau van de school aan kwaliteitsnormen die de school heeft opgesteld ten aanzien van de huidige schoolpopulatie. Waar nodig, wordt het onderwijs in een specifieke groep, een geheel leerjaar of een vakgebied, aangepast. Groepsanalyse en groepsplannen Op de Bethelschool werken we met webschema’s in de kleutergroepen en groepsplannen in de groepen 3 t/m 8. De leerkracht clustert de kinderen in drie groepen: een verlengde instructiegroep, een basisgroep en een plusgroep. Enkele kinderen hebben een meer specifieke aanpak nodig. Dat wordt ook in het groepsplan vermeld. Beoordelen en waarderen In de groepen 3, 4 en 5 wordt het gemaakte werk van de kinderen beoordeeld met letters en woorden. In de overige groepen krijgen de kinderen een woord- en cijferbeoordeling. Soms beoordelen we leerlingen, die de stof moeilijk onder de knie krijgen, met woorden en passen we een lichtere beoordelingscriteria toe. Tijdens het tienminutengesprek brengt de leerkracht u hiervan op de hoogte. In de groepen 7 en 8 beoordelen we zo reëel mogelijk in verband met de verwijzing naar het voortgezet onderwijs. Rapporten en tienminutengesprekken In november houden we tienminutenavonden voor alle groepen. In december geven we het 1ste rapport mee. Eind januari is de eerste toetsperiode van het CITO-LIB. In februari, rond de voorjaarsvakantie, houden we weer tien minutengesprekken over het rapport en de toetsuitslagen. In juni is de tweede toetsperiode. Voor de zomervakantie zijn er inloopmomenten. U kunt na schooltijd de resultaten van de toetsweek van juni inzien en eventueel nog vragen stellen over het zomerrapport. Het rapport moet iedere keer weer op school ingeleverd worden.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 9,52% van de leerlingen zit onder advies, tegenover 28,57% boven advies. Dit positieve beeld overtreft het landelijk gemiddelde (11,81% onder advies) en reflecteert de aandacht voor individuele talentontwikkeling zoals beschreven in het schoolplan.

Sociale ontwikkeling

De Bethelschool is een school waar kinderen ‘Samen spelen, samen werken, leren leren, leren leven’. De opvoedingsdoelen van onze school richten zich op: persoonlijkheidsontwikkeling, zelfstandigheidvorming, een constructieve deelname aan de samenleving, vanuit gelijkwaardigheid omgaan met verschillen tussen mensen en plezier hebben in het leren en het leven. In een schoolklimaat waar plezier, rust, veiligheid, respect en waardering een belangrijke plaats innemen, kunnen kinderen zich optimaal ontplooien. Om deze veilige leeromgeving te creëren wordt gewerkt volgens de competenties van Stevens: relatie, competentie en autonomie. Competentie: geloof en plezier hebben in eigen kunnen; Autonomie: het gevoel dat je iets kunt ondernemen zonder dat anderen je daarbij moeten helpen; Relatie: merken dat het anderen interesseert wie je bent, hoe je bent en wat je doet. LEES MINDER

respect

aandacht voor jou

zelfvertrouwen

Wat is de werkwijze van de Bethelschool voor sociale ontwikkeling?

De Bethelschool creëert een positief klassenklimaat door groepsvormende activiteiten en duidelijke regels. Burgerschapsvorming is in ontwikkeling, met aandacht voor verschillende achtergronden, sociale competenties en openheid naar de samenleving. Tijdens Kerst en Pasen wordt de methode ‘Trefwoord’ gebruikt, die de nadruk legt op gelijkwaardigheid en begrip. Om de sociaal emotionele vaardigheden te vergroten wordt er gewerkt met de methodes 'Kwink' en ‘De doos vol gevoelens’. Actuele gebeurtenissen worden besproken en de leerlingen adopteren een monument. De school wil een oefenplaats zijn door het goede voorbeeld te geven op het gebied van sociale competenties, diversiteit en democratie.

Welke registratievorm(en) gebruikt de Bethelschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Bethelschool gebruikt 'Zien' en sociogrammen om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Bethelschool?

De Bethelschool gebruikt 'Een doos vol gevoelens', 'Kwink' en 'Grip op de groep' voor sociaal-emotioneel leren.