OBS Prins Willem Alexander in Beusichem - Resultaten
Resultaten
Schoolweging
De schoolweging van Prins Willem Alexander Beusichem is 27,97 , met een spreiding van 7,11 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,9% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, duidelijk boven de landelijke norm van 85%. De school scoort hierbij iets hoger dan vergelijkbare scholen (96,4%), wat duidt op stevige basisvaardigheden.
Fundamenteel niveau
Score: 96.8749%
Streefniveau
60,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 50,1%. Dit ligt nagenoeg gelijk met het gemiddelde van vergelijkbare scholen (61,1%).
Streefniveau
Score: 60.7638%
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het schooladvies toont een sterke focus op theoretische leerwegen: 32,3% vwo-advies (vs. 18,6% regionaal) en 12,9% havo. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (0% vs. 1,0% regio), wat aansluit bij het relatief lage schoolgewogen gemiddelde. De brede adviesrange van vmbo-b tot vwo weerspiegelt de spreiding in de leerlingenpopulatie.
Schooladviezen
Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen
Eindtoets Resultaten
Eindtoets Resultaten
Historische eindtoetsresultaten van deze school
Toetsscores 2023-2024
Verticale analyses tonen vooruitgang in taalvaardigheid (+3,1% tussen groep 7 en 8). Voor rekenen-wiskunde blijft de groei beperkt tot +1,8%, een aandachtspunt dat terugkomt in het schoolondersteuningsprofiel. De school presteert op alle domeinen consistent beter dan vergelijkbare scholen in Gelderland.
Toets | Prins Willem Alexander Beusichem | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij volgen onze leerlingen op de volgende manieren: Observaties Wat zie ik dit kind doen en wat heeft het nodig om zich verder te ontwikkelen in de breedste zin van het woord? Methodetoetsen Na aanbod van doelen die een periode centraal hebben gestaan, worden toetsen afgenomen om te kijken wat een kind heeft geleerd en welk aanbod hierop moet volgen. De observaties en methodetoetsen worden door de leerkrachten individueel of gezamenlijk geanalyseerd. Naar aanleiding van deze analyse wordt het aanbod aangepast. Wel blijven we hoge doelen stellen, omdat dit leidt tot betere prestaties van de kinderen. We werken zowel reactief als proactief. Niet-methode gebonden toetsen Deze toetsen zijn methode onafhankelijk en worden 2 keer per jaar afgenomen. We toetsen technisch en begrijpend lezen, rekenen en 3 onderdelen van spelling. Daarnaast nemen we ook de sociaal-emotionele toets ZIEN en de toets van KIVA af. De resultaten van deze toetsen geven ons een beeld hoe onze kinderen op landelijk niveau presteren, maar ook waar onze krachten liggen en wat nog aandacht behoeft. Twee keer per jaar hebben we een opbrengstenmiddag. Tijdens deze middag worden de resultaten met het hele team geanalyseerd. Gezamenlijk kijken we naar trends en kijken we kritisch naar wat goed gaat en hoe dat komt, maar ook waar liggen onze verbeterpunten en welke acties zijn door voor nodig op korte en lange termijn. Op basis hiervan kunnen schoolbreed acties worden ingezet. Naast deze analyse op schoolniveau, wordt de analyse ook uitgevoerd op groeps en leerling niveau. Samen met de intern begeleider bespreekt de leerkracht de bevindingen en de acties die worden uitgezet.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen
Met 80% van de leerlingen die op of boven advies presteren in het derde VO-jaar, overtreft de school zowel het regionale (62,9%) als landelijke gemiddelde. Slechts 3,3% zit onder advies (vs. 11,8% landelijk), wat het zorgvuldige adviesproces en de doorlopende begeleiding onderstreept zoals beschreven in de kwaliteitskaart PO-VO.
Sociale ontwikkeling
Op de PWA zijn kinderen respectvol naar elkaar en hun omgeving. Dit doen zij vanuit hun intrinsieke motivatie doordat zij zelf verantwoordelijkheid krijgen en nemen. We zetten in op positieve groepsvorming en stimuleren de sociale vaardigheden en sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen.
Fijn schoolklimaat
Respect
Zelfverantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van OBS Prins Willem Alexander voor sociale ontwikkeling?
De kernwaarden van OBS Prins Willem Alexander zijn gebaseerd op de grondbeginselen van KIVA, een methodiek die door de gehele school wordt gebruikt. Twee keer per jaar wordt er een meting uitgevoerd, waarvan de resultaten worden geanalyseerd en besproken. Vervolgens worden er actiepunten op school- en groepsniveau opgesteld.
Welke registratievormen gebruikt OBS Prins Willem Alexander om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
OBS Prins Willem Alexander gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Zien en KIVA.
Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren gebruikt OBS Prins Willem Alexander?
OBS Prins Willem Alexander gebruikt de volgende methodes voor sociaal-emotioneel leren: KiVa en Rots en Water.