
Schoolweging
De schoolweging van De Dromedaris is 25,04 , met een spreiding van 5,62 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 97,46% scoren de leerlingen ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85% voor het fundamenteel niveau. Dit ligt ook hoger dan het vergelijkingsgemiddelde (96,61%), wat duidt op een stevige basiskwaliteit. De school slaagt erin vrijwel alle leerlingen minimaal het vereiste niveau te laten behalen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt een streefniveau van 60,95%, ruim boven de inspectienorm van 53,8%. Hoewel dit lager is dan het vergelijkingsgemiddelde (63,97%), toont het aan dat meer dan de helft van de leerlingen een gevorderd taal- en rekenniveau bereikt. Dit sluit aan bij de geïntensiveerde aandacht voor maatwerk in het schoolplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen zijn sterk theoretisch gericht: 27,5% vwo (vs. 18,6% regio) en 17,5% havo/vwo (vs. 10,9% regio). Praktijkonderwijs blijft beperkt (2,5% vmbo-b/k), wat lager is dan het landelijk gemiddelde. De brede adviesrange—van vmbo-k tot vwo—reflecteert de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 25,04) en de focus op individuele ontwikkelkansen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Dromedaris | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Per school hebben we onze tussendoelen vastgesteld. Middels Focus PO bekijken en bespreken we 2 keer per schooljaar (met het team en de MR-ouders) de resultaten. We behalen op de onderdelen Rekenen en Wiskunde, Spelling, Begrijpend lezen en Technisch lezen prima resultaten. Deze zijn passend bij onze schoolpopulatie; we scoren (net als bij de Eindresultaten) boven het landelijk gemiddelde. Naast dat we de schoolresultaten volgen, bekijken we in het team ook de diverse vakgebieden per groep. De vertaling per kind (eventuele aanpassingen) vindt plaats per vakgebied, per groepje leerlingen of individuele leerling.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het lage percentage onderadvisering: slechts 3,92% tegen 11,81% landelijk. Maar liefst 45,1% presteert boven het oorspronkelijke advies, mogelijk dankzij de driejarige monitoring in het VO zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel. Dit benadrukt de zorgvuldige advisering en doorlopende begeleiding.
Sociale ontwikkeling
Sociale opbrengsten lijken lastig te meten, maar ze zijn het wel. Sociale opbrengsten vinden we net zo van belang als de opbrengsten voor rekenen en taal. Immers, hoe krijg je een goede plaats in de maatschappij, als je de sociale regels binnen onze (toekomstige) maatschappij niet begrijpt of uit kunt voeren?
Samenwerking
Goed in je vel
Toekomstgericht
Wat is de werkwijze van OBD De Dromedaris voor sociale ontwikkeling?
OBD De Dromedaris werkt aan sociale ontwikkeling met behulp van de methode KWINK. Daarnaast worden de SAQI-lijsten gescoord. Deze methodische aanpak zorgt voor een preventieve werkwijze en een breed aanbod.
Welke registratievormen gebruikt OBD De Dromedaris om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
OBD De Dromedaris gebruikt de SAQI registratievorm om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt OBD De Dromedaris?
OBD De Dromedaris gebruikt de Kanjertraining en Kwink als methoden voor sociaal-emotioneel leren.