
Schoolweging
De schoolweging van De Hoeven is 30,05 , met een spreiding van 6,05 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
91.7% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, duidelijk boven de landelijke norm van 85%. Dit sterke basisresultaat - hoewel iets onder het vergelijkingsgemiddelde van 95.9% - onderstreept de effectiviteit van de basisondersteuning, zoals het preventieve zorgmodel uit het schoolondersteuningsprofiel.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
49.7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 47.1%. Dit laat zien dat de school ondanks de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 30.05) hogere ambities waar kan maken. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 57.8%, wat wijst op uitdagingen in het bereiken van het potentieel.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesbeeld toont een tweespalt: enerzijds een bovengemiddeld aandeel vwo-adviezen (19.6% vs. 18.6% regio), anderzijds een opvallend hoog percentage praktijkonderwijsadviezen (8.7% vs. 1.0% regio). De combinatie vmbo-(g)t/havo (6.5%) en havo/vwo (6.5%) suggereert zorgvuldige doorstroomoverwegingen bij grensniveaus, passend bij de relatief brede leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Hoeven | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 169.89 | 171.9 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op onze school vinden we het van belang dat de leerlingen presteren naar hun mogelijkheden en dat ze opbrengsten realiseren die leiden tot passend (en succesvol) vervolgonderwijs. Tussentijds meten we de ontwikkeling van de leerlingen m.b.v. Cito leerling in beeld. We analyseren we de opbrengsten. Daarbij richten we ons op de vaardigheidsscores, functionerings- en referentieniveaus van de Cito-toetsen. Deze scores bekijken we op school- groeps- en individueel niveau. Indien nodig zetten we op school-, groeps- of individueel niveau interventies in. Deze interventies kunnen zijn: Meer tijd besteden aan dat vak-/vormingsgebied (roosteren), instructie wijzigen en verbeteren: consequent directe instructie toepassen, meer automatiseren, methode-aanbod uitbreiden, differentiatie aanpassen, klassenbezoeken, gesprekken, nieuwe methode op schoolniveau, etc.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Met 11.6% onder advies (vgl. 11.8% landelijk) presteert de school nagenoeg gelijk aan het gemiddelde, maar de 32.6% boven advies springt eruit (vs. 25.3% vergelijkingsscholen). Dit past bij de beschreven doorstroomambities en de dubbele adviesrondes in groep 7-8. De 55.8% op advies benadrukt een realistische advisering.
Sociale ontwikkeling
School is bedoeld om te leren. Dit kan alleen als leerlingen zich veilig voelen op school. De visie en levenshouding van de Kanjertraining vormen het uitgangspunt van ons veiligheidsbeleid. We hebben een duidelijke visie op hoe we met elkaar omgaan en willen graag samen met ouders en kinderen zorgen voor een veilige school. 1. We willen te vertrouwen zijn De meeste mensen willen te vertrouwen zijn. Op die manier willen we gezien, gehoord en begrepen worden. We gaan daarom uit van elkaars goede bedoelingen en kijken met vertrouwen naar elkaar en de kinderen. Ons uitgangspunt is daarbij dat je jezelf mag zijn. Doe je niet anders voor dan wie je werkelijk bent, zoals je bent is het goed. En daarmee ben je te vertrouwen. 2. Wij, ouders en leerkrachten, zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor de opvoeding van de kinderen. Een goede opvoeding richt zich op fundamentele menselijke waarden zoals: liefde, vertrouwen, mededogen, toewijding, verantwoordelijkheid en betrokkenheid in de breedste zin van het woord. Daarom moeten wij, ouders en leerkrachten, duidelijke leiders zijn voor kinderen. We laten ons daarbij niet beïnvloeden door negatieve gevoelens zoals angst, onmacht en ergernis. We zorgen voor een veilige sfeer door ongewenst gedrag op een nette manier zorgvuldig aan te pakken. Daarin werken we samen met elkaar. 3. We geven het goede voorbeeld De kinderen voelen zich veilig als wij het goede voorbeeld geven: We gaan respectvol met elkaar om. We spreken respectvol over elkaar en de kinderen, ook op sociale media Indien zich een probleem voor doet of als we ons zorgen maken, dan overleggen we met elkaar. We zoeken een oplossing die goed is voor alle betrokkenen en die recht doet aan de situatie. LEES MINDER
We willen te vertrouwen zijn
Wij zijn gezamenlijk verantwoordelijk
We geven het goede voorbeeld
Wat is de werkwijze van Kindcentrum De Hoeven voor sociale ontwikkeling?
Kindcentrum De Hoeven gebruikt de Kanjertraining, een sociaal-emotionele methode, om de sfeer in de klas goed te houden of te verbeteren. De Kanjertraining is een lesmethodiek voor burgerschap en het aanleren van sociale vaardigheden. Er wordt gewerkt met petten in verschillende kleuren om gedrag te bespreken en kinderen bewust te maken van hun reacties in stressvolle situaties. De smileyposter geeft handvatten voor gewenst en ongewenst gedrag. De vijf uitgangspunten van de Kanjertraining (vertrouwen, helpen, samenwerken, plezier en meedoen) dienen als leidraad. Daarnaast wordt het principe 'Motor en Benzine' gebruikt om te leren dat gedrag dat aandacht krijgt, groeit.
Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum De Hoeven om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Kindcentrum De Hoeven gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum De Hoeven?
Kindcentrum De Hoeven gebruikt de Kanjertraining en SOEMO-kaarten voor sociaal-emotioneel leren.