
Schoolweging
De schoolweging van De Kiezel is 28,39 , met een spreiding van 5,82 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 97,4% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, presteert Kindcentrum de Kiezel uitstekend. Dit is hoger dan zowel de landelijke signaleringswaarde (85%) als het regionale gemiddelde (96,4%). De school borgt hiermee basisvaardigheden op hoog niveau.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen kenmerken zich door een sterke focus op middelbare en hoge leerwegen: 27,1% vmbo-(g)t en 22,9% havo (tegenover 16,5% en 16,1% bij vergelijkbare scholen). Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (1,4%), wat lager is dan de regionale trend (1,0%). Dit sluit aan bij de door de school benadrukte 'academische cultuur'.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Kiezel | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op de Kiezel volgen we de leerlingen zowel via methodische toetsen als tweemaal per jaar via de Iep toetsen.Methodetoetsen worden zowel als instaptoets als afsluitende toets gebruikt om het niveau van een kind te bepalen en de stof hierop aan te passen.Aan de hand van leergesprekken worden de kinderen vanaf groep 6 meegenomen in het stellen van doelen en hoe deze te bereiken. Kinderen kunnen zowel tijdens de les als tijdens het werken aan de weektaaktijd hieraan werken. In sommige gevallen kan huiswerk een mogelijkheid zijn om verder te ondersteunen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
18,2% van de leerlingen presteert boven hun advies, vergelijkbaar met het landelijk beeld. Wel valt op dat 20% onder advies presteert (tegen 11,8% gemiddeld), mogelijk gerelateerd aan de hoge ambities in schooladviezen. De school zet in op extra begeleiding tijdens transitieperiodes, zoals beschreven in het ondersteuningsplan.
Sociale ontwikkeling
Wij willen dat kinderen met plezier naar school komen. Hiervoor zijn zowel hun sociaal-emotionele als hun cognitieve ontwikkeling de basis. Kinderen groeien door succeservaringen. Bij ons op school staan veiligheid, structuur en rust centraal. Kinderen worden door ons gezien. We gaan uit van een positieve benadering. Wij leren kinderen om te gaan met hun eigen identiteit en de verschillen om hen heen: verschillen tussen mensen, culturen, geloofsovertuigingen, afkomst en denkbeelden. Dit doen wij door ons te richten op onze eigen katholieke identiteit, waarnaast ook rekening gehouden wordt met en gesproken wordt over andere overtuigingen. Gelijkwaardigheid, eerlijkheid, respect, openheid,vertrouwen en veiligheid zijn onze uitgangspunten. We zijn alert op discriminatie en pesten en werken vooral aan het voorkomen daarvan. Aan het begin van elk schooljaar worden in samenspraak met de kinderen de regels opgesteld. LEES MINDER
Veiligheid
Vertrouwen
Succeservaringen
Wat is de werkwijze van Kindcentrum de Kiezel voor sociale ontwikkeling?
Kindcentrum de Kiezel maakt gebruik van IEP hart en handen en leerlingtevredenheidspeilingen voor sociale ontwikkeling.
Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum de Kiezel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Kindcentrum de Kiezel gebruikt IEP om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum de Kiezel?
Kindcentrum de Kiezel gebruikt Fides als methode voor sociaal-emotioneel leren.