OBS Lyts Libben
Ds H van Eyck van Heslingastrjitte 1
9041 EG Berltsum

Schoolweging

Schoolweging
31.51
Spreiding
5.53

De schoolweging van Lyts Libben is 31,51 , met een spreiding van 5,53 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 99,05% score voor het fundamenteel niveau overtreft de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit resultaat is zelfs 3,8 procentpunt hoger dan vergelijkbare scholen (95,23%), wat wijst op sterke basisvaardigheden in taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

71,43% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 43,5% voor deze school. Dit is significant hoger dan het vergelijkingspercentage van 55,36% en onderstreept de effectiviteit van het maatwerk bij rekenonderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen zijn relatus hoog: 50% havo/havo-vwo/vwo-advies (14,29% havo/vwo + 35,71% havo) tegenover 46,61% in de regio. Theoretische leerwegen domineren met 57,14% vmbo-(g)t en hoger. Praktijkonderwijs ontbreekt in de adviezen, ondanks 1,01% regionale vergelijking, wat past bij het cognitieve profiel van de school.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsLyts LibbenGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
344

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Methode afhankelijke toetsen Onze moderne methoden voor de basisvakken en zaakvakken bevatten toetsen, die wij afnemen bij onze leerlingen. Zo kijken we hoe een leerling zich de stof eigenheeft gemaakt en of er hiaten zijn waar we nog mee aan de slag moeten. Methode onafhankelijke toetsen In januari en juni nemen we jaarlijks de CITO midden- en eindtoetsen af. Met deze methode onafhankelijke toetsen checken we of de leerling de leerstof beheerst die op dat moment landelijk gevraagd wordt. De gegevens van de toetsen registreren wij in ons CITO-leerlingvolgsysteem. Naar aanleiding van de resultaten van de CITO toetsen in januari en juni, stellen we een diepte-analyse in de vorm van een onderwijs resultatenverslag op. Hierin maken we eventuele trends en actuele zorgsignalen zichtbaar maken waarop we voorts acties ondernemen. Deze acties beschrijven we in een plan van aanpak dat we aan het eind van iedere periode evalueren. Ieder jaar bestaat uit 4 periodes waarin we volgens de kwaliteitscyclus PDCA werken. Ook in ons dagelijks handelen in de groep werken we volgens de kwaliteitscyclus PDCA. De scores zien er gemiddeld genomen over de hele linie goed uit.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is dat 75% van de leerlingen exact op advies presteert (vs. 62,93% landelijk). Slechts 12,5% zit onder advies, vergelijkbaar met het landelijk gemiddelde (11,81%). De lage score 'boven advies' (12,5% vs. 25,27%) suggereert een nauwkeurige advisering, mogelijk gerelateerd aan de intensieve monitoring via de plaatsingswijzer.

Sociale ontwikkeling

Om goed om te kunnen gaan met jezelf en de mensen om je heen, hebben kinderen sociale competenties nodig. Voor het aanleren van sociale competenties werken we op o.b.s. Lyts Libben met 'Vreedzaam'. Hierbij streven we er naar om kinderen te leren om: - op een positieve en zorgzame manier met elkaar om te gaan - op een democratische manier met elkaar beslissingen te nemen - constructief conflicten op te lossen - verantwoordelijkheid te nemen voor elkaar en voor de gemeenschap - open te staan voor verschillen tussen mensen. Met 'Vreedzaam' creëren we ook een positief sociaal en moreel klimaat in de school, waar een opvoedende en gedragsregulerende werking van uitgaat. LEES MINDER

RESPECTVOL

VEILIG

ZORGEN VOOR JEZELF EN ELKAAR

Wat is de werkwijze van OBS Lyts Libben voor sociale ontwikkeling?

Binnen het schoolklimaat staat op OBS Lyts Libben de sociaal emotionele methode 'Vreedzaam' iedere dag centraal. Dit is bijvoorbeeld zichtbaar in de regels en afspraken die in alle groepen zijn gemaakt. Iedere schooldag oefenen de kinderen de omgang met elkaar en iedere week wordt dit specifiek geoefend tijdens de wekelijkse les van 'Vreedzaam'.

Welke registratievorm(en) gebruikt OBS Lyts Libben om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

OBS Lyts Libben gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Viseon en Kind in Beeld.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt OBS Lyts Libben?

OBS Lyts Libben gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Vreedzame school.