
Schoolweging
De schoolweging van De Kleine Beer is 28,73 , met een spreiding van 7,75 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98,7% score voor het fundamenteel niveau overtreft de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit resultaat ligt 2,3% hoger dan het regionaal gemiddelde (96,4%), wat wijst op een stevige basiskwaliteit in taal en rekenen. De inspectienorm wordt hiermee consistent gewaarborgd.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
66,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 48,6%. Deze score overtreft het regionaal gemiddelde van 60,5%, wat duidt op effectief maatwerk in het onderwijsaanbod. De focus op cognitieve uitdaging blijkt ook uit de hoge doorstroom naar theoretische leerwegen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke oriëntatie op theoretische doorstroom: 36,4% vmbo-(g)t en 36,4% havo/vwo-vwo combinaties (totaal 72,8%). Dit is significant hoger dan het regionaal gemiddelde voor theoretische adviezen (55,5%). Opvallend is wel het relatief hoge percentage praktijkgericht advies (9,1% vmbo-k) in vergelijking met vergelijkbare scholen (5,6%).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Kleine Beer | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.18 | 175.13 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Halfjaarlijkse monitoring van de resultaten middels Cito LOVS is de input voor analyse. De analyse leidt tot doelen en interventies. Na het volgende meetmoment wordt er geëvalueerd en dus opnieuw geduid/geanalyseerd. Het proces is cyclisch.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 9,1% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk), terwijl 18,2% boven hun advies uitstroomt. Dit hoge percentage 'overpresteerders' duidt op een terughoudend adviesbeleid en effectieve begeleiding in het VO. De school scoort hiermee beter dan 75% van de vergelijkbare scholen.
Sociale ontwikkeling
Naast de cognitieve ontwikkeling is de sociaal emotionele ontwikkeling erg belangrijk. We willen dat leerlingen leren vertrouwen te hebben in zichzelf, in elkaar en in volwassenen. Leerlingen moeten leren samenwerken en ook leren omgaan met emoties van zowel zichzelf als van anderen. Het ontwikkelen van deze vaardigheden kan alleen in een veilige en geborgen omgeving op basis van wederzijds respect. OBS De Kleine Beer wil een school zijn waar de leerlingen: zich veilig en geborgen voelen, gerespecteerd worden om wie zij zijn en anderen met respect behandelen, een goede band hebben met de leerkrachten, op hun eigen mogelijkheden vertrouwen en dus ook fouten durven te maken, leren zelfstandig te werken en te leren, leren samenwerken en samen leren, leren omgaan met hun eigen gevoelens en die van anderen, zich verantwoordelijk voelen voor hun eigen handelen, zich als een goed burger kunnen ontwikkelen, vrijheid geboden worden, binnen duidelijk grenzen. LEES MINDER
Veilig leef- en leerklimaat
Respect voor elkaar
Gelijkwaardigheid & acceptatie
Wat is de werkwijze van Basisschool De Kleine Beer voor sociale ontwikkeling?
Basisschool De Kleine Beer evalueert jaarlijks het sociaal veiligheidsplan en monitort de sociale veiligheid jaarlijks met behulp van de leerlingvragenlijst 'Scholen op de kaart', vanaf 2017. Daarnaast worden de sociale competenties twee keer per jaar beoordeeld met 'Kijk!' en wordt er tweejaarlijks een leerlingtevredenheidsonderzoek afgenomen.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Kleine Beer om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Kleine Beer gebruikt 'Kijk!' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Kleine Beer?
Basisschool De Kleine Beer gebruikt de methode 'Kwink' voor sociaal-emotioneel leren.