obs De Polsstok
Prins Bernhardstraat 40
2825 BE Berkenwoude

Schoolweging

Schoolweging
29.23
Spreiding
4.91

De schoolweging van De Polsstok is 29,23 , met een spreiding van 4,91 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98,3% geslaagden voor het fundamenteel niveau overtreft de school zowel de landelijke norm (85%) als het gemiddelde van vergelijkbare scholen (95,9%). Dit onderstreept de effectiviteit van het onderwijs in basisvaardigheden. De school monitort leerlingen intensief via Cito Leerling in Beeld en trendanalyses.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

54,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 47,1%. Hoewel dit lager is dan het vergelijkingsgemiddelde (57,8%), past dit bij de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 29,23). De school benadrukt in haar beleid differentiatie en leerrendement.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Vanwege het kleine aantal groep 8-leerlingen (3 in 2023-2024) zijn recente adviezen niet gepubliceerd. Historisch gezien (2021-2022) lag de nadruk op theoretische leerwegen: 30,8% VMBO-T, 46,1% HAVO en 23,1% VWO. Dit contrast met regionale gemiddellen (≈10% praktijkonderwijs) benadrukt de academische focus, ondanks de complexe populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2021-2022

ToetsDe PolsstokGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2021-2022

Score
513

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Twee keer per jaar nemen wij bij de leerlingen van groep 3 t/m 8 methode-onafhankelijke toetsen af vanuit Leerling in Beeld. Deze toetsen worden geanalyseerd op schoolniveau, groepsniveau en leerlingniveau. Ook de onderwijsbehoeften worden in beeld gebracht, dit gebeurt door observaties, gesprekken met leerlingen en ouders. Met alle gegevens stellen wij nieuwe doelen en leerstof op voor de komende periode. Dagelijks wordt gekeken of de aangeboden leerstof voldoende beheerst wordt en wordt hierop geanticipeerd.

Schooladvies vergelijking

Grafiek

Grafiek laden...

In 2021-2022 scoorde 25,6% van de leerlingen boven hun advies (landelijk ≈25%). Het ontbreken van onderadvisering wijst op zorgvuldige adviesprocedures. De school volgt leerlingen vanaf groep 6 met ontwikkelingsprognoses en stelt adviezen vast in multidisciplinair overleg, wat terug te zien is in deze resultaten.

Sociale ontwikkeling

Ieder jaar nemen wij de veiligheidsmonitor af. Eén van deze lijsten geeft de sociale vaardigheden weer. Ruim 80 % van onze leerlingen geven aan zich hierin competent te voelen. Zij weten hoe zij contacten kunnen aangaan en onderhouden. Ze nemen initiatief en luisteren naar een ander. Binnen De Polsstok is het pedagogisch klimaat zeer plezierig. Leerlingen mogen zijn wie ze zijn.

Leerlingen zijn veilig

Leerlingen hebben contacten

Leerlingen kennen zichzelf

Wat is de werkwijze van obs De Polsstok voor sociale ontwikkeling?

obs De Polsstok werkt vanuit de gedachte van Pedagogisch Vakmanschap, waarbij leerlingen gezien en gehoord worden. Leerkrachten voeren regelmatig kindgesprekken en de school werkt nauw samen met de ouders. Naast gesprekken en observaties wordt het volgsysteem Cito Leerling in Beeld gebruikt om de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen in kaart te brengen.

Welke registratievorm(en) gebruikt obs De Polsstok om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

obs De Polsstok gebruikt Cito Leerling in Beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt obs De Polsstok?

obs De Polsstok gebruikt Pedagogisch Vakmanschap en Kwink als methoden voor sociaal-emotioneel leren.