Basisschool obs De Polsstok in Berkenwoude

De resultaten van obs De Polsstok in Berkenwoude

Current section: resultaten
Prins Bernhardstraat 40
2825 Berkenwoude

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van obs De Polsstok, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past obs De Polsstok bij jullie?

Ontdek hoe goed obs De Polsstok bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Succes met het Fundamentele Niveau op obs De Polsstok

Op obs De Polsstok streven we ernaar dat alle leerlingen de basisvaardigheden in taal en rekenen onder de knie krijgen. Dit essentiële niveau wordt gemeten in groep acht met een doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% van de leerlingen die het fundamentele niveau behalen. Dit percentage dient als belangrijke signaleringswaarde voor alle basisscholen, inclusief de onze.

Grafiek

Grafiek laden...

Ambitieus Streefniveau: Uitstekende Resultaten op obs De Polsstok

Naast het fundamentele niveau zetten we bij obs De Polsstok in op het behalen van het streefniveau. Dit ambitieuze doel daagt onze leerlingen uit om meer te bereiken dan de basis. Voor elke school stelt de inspectie een uniek streefniveau vast, gebaseerd op de specifieke leerlingenpopulatie. Dit percentage fungeert als een persoonlijke signaleringswaarde, die we met trots nastreven en monitoren.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van obs De Polsstok?

Bij obs De Polsstok staat passend onderwijs centraal, zodat elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. Wij streven ernaar om alle leerlingen, van groep 1 tot en met groep 8, een veilige en stimulerende leeromgeving te bieden. Kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, worden nauwlettend gevolgd via hun individuele leerontwikkeling en prognoses. Onze aanpak zorgt ervoor dat ouders tijdig geïnformeerd worden over de mogelijke doorstroom naar het voortgezet onderwijs. Vanwege onze focus op individuele aandacht en passend onderwijs, kan de verdeling van schooladviezen jaarlijks variëren. Dit weerspiegelt onze toewijding aan de unieke leerbehoeften van elk kind. Het schooladviesproces op De Polsstok: Vanaf de start volgen we de ontwikkeling van elk kind met behulp van geavanceerde systemen zoals Onderbouwd en de Cito leerlingvolgsystemen. Twee keer per jaar evalueren we de voortgang van de leerlingen in gezamenlijke bijeenkomsten, waarbij groepsleerkrachten, de coördinator leerlingenzorg en directie betrokken zijn. Dit stelt ons in staat om vroegtijdig trends in de leerontwikkeling te signaleren. In groep 6 ontvangen ouders en kinderen een eerste indicatie van het schooladvies. Deze prognose wordt verder verfijnd gedurende de basisschoolperiode. In groep 7 wordt een tweede prognose gedeeld, opgesteld na zorgvuldige afstemming tussen de leerkrachten, de intern begeleider en de directie. In de loop van groep 8, na het afronden van de Cito leerlingvolgsystemen, stellen we in januari een voorlopig schooladvies vast. Dit advies, gebaseerd op de resultaten van midden groep 6 tot begin groep 8 en in overleg met het schoolteam, kan in positieve zin worden aangepast na de Cito Doorstroomtoets. Het advies wordt niet verlaagd. In januari wordt voor iedere leerling van groep 8 een gedetailleerd leerlingdossier samengesteld in het programma Onderwijs Transparant. Dit dossier vormt de basis voor de overdracht naar het voortgezet onderwijs en wordt in dezelfde maand met de ouders besproken. Dit gebeurt gelijktijdig met het voorlopig schooladvies, zodat alle informatie compleet is. Voorbereiding op het Voortgezet Onderwijs: In groep 7 en 8 worden leerlingen aangemoedigd om open dagen van middelbare scholen te bezoeken. De school ondersteunt dit initiatief door een actuele gids te verstrekken met alle open dagen in de regio. Zo kunnen leerlingen en ouders weloverwogen keuzes maken voor de volgende stap in hun onderwijsloopbaan. De Doorstroomtoets wordt afgenomen tussen 27 januari en 16 februari. De resultaten, die uiterlijk 3 tot 15 maart bekend zijn, worden gebruikt om het voorlopige schooladvies te finaliseren tot een definitief advies. Bij een positieve bijstelling van het advies nemen wij direct contact op met de ouders. De landelijke inschrijfweek voor het voortgezet onderwijs vindt plaats tussen 25 en 31 maart. Na deze periode wordt uw kind ingeschreven bij de gekozen school. Uiterlijk op 12 mei ontvangen wij de definitieve toelatingsinformatie, waarin ook de precieze groepsindeling van uw kind wordt vermeld. Dit markeert de succesvolle afronding van het basisonderwijs en de start van een nieuwe educatieve fase.

Geen schooladviezen data beschikbaar

Sociale Ontwikkeling op Basisschool De Polsstok

Bij obs De Polsstok staat de sociale ontwikkeling van uw kind centraal. Jaarlijks meten we de sociale vaardigheden via de veiligheidsmonitor. Meer dan 80% van onze leerlingen voelt zich hierin competent, weet hoe sociale contacten te leggen en te onderhouden. Ze tonen initiatief en luisteren aandachtig naar anderen. Ons pedagogisch klimaat is gericht op acceptatie en zelfvertrouwen. Kinderen mogen bij ons zichzelf zijn en zich ontwikkelen in een veilige en stimulerende omgeving. Dit draagt bij aan een positieve schoolervaring voor ieder kind.

Veiligheid en geborgenheid voor elke leerling

Bevorderen van sociale interactie en vriendschappen

Ontwikkeling van zelfkennis en zelfvertrouwen

Hoe bevordert De Polsstok de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Op obs De Polsstok hanteren we het principe van Pedagogisch Vakmanschap, waarbij we handelen vanuit wat voor de leerling juist en betekenisvol is. Leerlingen worden actief gezien en gehoord, wat we stimuleren door middel van regelmatige kindgesprekken. We werken nauw samen met ouders. Zij worden uitgenodigd voor gesprekken of kunnen hier proactief om vragen. Voor een gestructureerde monitoring van de sociaal-emotionele ontwikkeling gebruiken we het Cito Leerling in Beeld volgsysteem. Dit systeem, waarin leerlingen twee keer per jaar worden ingevoerd, stelt ons in staat om zowel individuele ontwikkelpunten als groepsbrede aandachtspunten te identificeren en hierop in te spelen.

Welke registratiemiddelen gebruikt De Polsstok voor sociale opbrengsten?

Voor het in kaart brengen van de sociale opbrengsten maakt obs De Polsstok gebruik van: * Cito Leerling in Beeld

  • Cito Leerling in Beeld

Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op De Polsstok?

Obs De Polsstok zet effectieve methodes in om het sociaal-emotioneel leren te versterken: * Pedagogisch Vakmanschap * Kwink

  • Pedagogisch Vakmanschap
  • Kwink

Inspectierapport OBS De Polsstok: Beoordeling Onderwijs Kwaliteit

Ontdek de officiële bevindingen van de Onderwijsinspectie over Openbare Basisschool De Polsstok. Leer meer over hoe onze school presteert op het gebied van onderwijskwaliteit, pedagogisch klimaat en leerresultaten. Deze sectie biedt inzicht in de meest recente inspectiegegevens. We streven naar voortdurende verbetering en transparantie naar ouders en verzorgers. Bekijk de gedetailleerde rapporten om een compleet beeld te krijgen van onze educatieve aanpak en de resultaten die we boeken met onze 45 leerlingen.

Resultaten | obs De Polsstok in Berkenwoude | [2025] Schoolregister