Rooms Katholieke Basisschool Het Baken
Oudelandselaan 139
2652 CJ Berkel

Schoolweging

Schoolweging
25.84
Spreiding
5.45

De schoolweging van Het Baken Berkel en Rodenrijs is 25,84 , met een spreiding van 5,45 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

98,05% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, aanzienlijk hoger dan de landelijke signaleringswaarde van 85%. De score ligt ook boven het vergelijkingsgemiddelde (96,61%), wat duidt op sterke basisvaardigheden in taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

65,41% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 53,8%. Dit overtreft het gemiddelde van vergelijkbare scholen (63,97%), wat wijst op effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke academische focus: 25,3% havo en 22,89% vwo (samen 48,2%), tegenover 12,05% gecombineerd havo/vwo-advies. Dit overstijgt de regionale percentages (havo: 16,07%, vwo: 18,61%). Praktijkonderwijs komt met 1,2% vmbo-b lager uit dan het omringend gemiddelde (5,52%). De combinatie vmbo-(g)t/havo (8,43%) toont aandacht voor doorstroommogelijkheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsHet Baken Berkel en RodenrijsGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Tussenresultaten zijn zeer belangrijk omdat deze resultaten uitgangspunt zijn voor de afstemming van de instructie door de leerkracht. Dit geldt voor korte termijndoelen in de methode en voor de lange termijndoelen gemeten met de IEP-toetsen in jan/feb en juni. Alle kinderen worden getoetst. Uitgangspunt is dat kinderen via de door de school gekozen methoden de leerlijnen van een betreffend jaar moeten kunnen behalen. Methodegebonden toetsen laten gedurende het schooljaar zien of kinderen de verschillende onderdelen hebben begrepen en beheersen. De leerkracht stemt zijn/haar instructie af op deze resultaten voor een volgende les of periode. Met de IEP-toetsen meten we of onze kinderen de landelijke (SLO) kerndoelen en leergroei gaan behalen of onder of boven de norm scoren. De leerkrachten analyseren de gegevens van de (IEP)toetsen onder leiding van de intern begeleider. De methodegebonden toetsen worden meerdere keren per jaar besproken door de leerkracht met de IB-er tijdens groepsbesprekingen. Doelstelling is om acties/ambities te formuleren voor de komende periode naar aanleiding van resultaten en trends.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 7,79% van de leerlingen presteert onder advies, significant lager dan landelijk (11,81%). 66,23% blijft op adviesniveau, terwijl 25,97% naar een hoger niveau doorstroomt. Dit succes reflecteert de zorgvuldige advisering en de beschreven 'doorlopende ontwikkellijn' in het schoolbeleid.

Sociale ontwikkeling

Het Baken besteedt structureel en systematisch aandacht aan de sociale en maatschappelijke ontwikkeling van de leerlingen. We doen dit omdat we onze kinderen willen opvoeden tot verantwoorde burgers. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hen heen. De ontwikkeling van de groep en de individuele leerlingen wordt tijdens de groeps-/leerlingbespreking besproken (leerkracht en intern begeleider). In deze gesprekken worden ook mogelijke aanpakken voor een groep of voor een individuele leerling besproken. We vinden het belangrijk om onze leerlingen op een goede manier voor te bereiden op de complexe, pluriforme maatschappij. Leerlingen maken ook nu al deel uit van de samenleving. Naast kennis vinden wij het belangrijk dat onze leerlingen op een bewuste manier in het leven staan, waarbij ze niet alleen respect hebben voor anderen, maar ook naar anderen omzien. In de school leren wij leerlingen daarom goed samen te leven en samen te werken met anderen. Wij willen leerlingen brede kennis over en verantwoordelijkheidsbesef meegeven voor de samenleving. LEES MINDER

Respect

Veiligheid

Verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van Rooms Katholieke Basisschool Het Baken voor sociale ontwikkeling?

Op Rooms Katholieke Basisschool Het Baken werken de groepen 3 t/m 8 sinds schooljaar 2023-2024 met IEP Hoofd, Hart en Handen als observatie-instrument voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. Leerkrachten overleggen met ouders en de intern begeleider om passende hulp te bieden bij zorgen. In schooljaar 2024-2025 start de school ook met IEP in de groepen 1 en 2 om de doorgaande lijn te verbeteren. Voor sociale redzaamheid wordt gewerkt met de methode Leefstijl, die helpt sociaal-emotionele vaardigheden te ontwikkelen, zoals samen spelen, samenwerken, praten, luisteren, rekening houden met elkaar, zelfvertrouwen opdoen, gevoelens uiten, omgaan met verschillen, conflicten oplossen en omgaan met groepsdruk. Ook media-educatie, gezondheidsvaardigheden en burgerschap komen aan bod.

Welke registratievorm(en) gebruikt Rooms Katholieke Basisschool Het Baken om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Rooms Katholieke Basisschool Het Baken gebruikt IEP: Hoofd, Hart en Handen om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Rooms Katholieke Basisschool Het Baken?

Rooms Katholieke Basisschool Het Baken gebruikt de methode Leefstijl voor sociaal-emotioneel leren.