De Poolster
Esdoornlaan 13
2651 RC Berkel

Schoolweging

Schoolweging
27.97
Spreiding
5.61

De schoolweging van De Poolster Berkel en Rodenrijs is 27,97 , met een spreiding van 5,61 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 96,9% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau bereikt, overtreft De Poolster de landelijke norm (85%) aanzienlijk. Deze prestatie benadrukt de sterke basiskwaliteit van het taal- en rekenonderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

63,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 50,1%. Deze score onderstreept de effectiviteit van het adaptieve onderwijsprogramma voor meer getalenteerde leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een focus op midden- en hogere niveaus: 20% vmbo-(g)t en 16% havo/vwo-advies (vs. 16.45% en 10.93% bij vergelijkbare scholen). Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (0%) tegenover regionale trends. Het relatief lage vwo-percentage (4% vs. 18.61% regio) hangt mogelijk samen met de bewuste advisering gericht op haalbare doorstroom.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Poolster Berkel en RodenrijsGemeente AmsterdamNederland
LIB178.08177.81175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussenresultaten worden gemeten middels de Cito M- en E-toets en de methodetoetsen. De resultaten worden door de leerkracht en de intern begeleiders van de school geanalyseerd. Dit is tevens een moment dat de groepsplannen bijgesteld worden. Veelal volgen er dan gesprekken met ouders en leerlingen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Met slechts 10% onderadvisering (vs. 11.81% landelijk) en 25% bovenadvisering toont de school een accurate plaatsingspraktijk. Deze cijfers sluiten aan bij het beschreven adviesproces met input van meerdere leerjaren en aandacht voor doorzettingsvermogen.

Sociale ontwikkeling

Zie hiervoor onze website: www.depoolster.nl In de schoolgids, het school- en het jaarplan leest u onze uitgangspunten.

Veiligheid & Welbevinden

Zorg voor elkaar

Sterk met elkaar

Wat is de werkwijze van De Poolster voor sociale ontwikkeling?

Voor een uitgebreide beschrijving van de werkwijze van De Poolster op het gebied van sociale ontwikkeling, wordt verwezen naar de schoolgids op de website www.depoolster.nl.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Poolster om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Poolster gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Viseon, Inzichtelijk en Sometics.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Poolster?

De Poolster maakt gebruik van de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Een doos vol gevoelens, Kanjer trainingen, Taakspel, kindgesprekjes, Kwink en breed overleg tussen IB, leerkracht, kind en ouders.