De Parel
Westersingel 2
2651 CP Berkel

Schoolweging

Schoolweging
26.11
Spreiding
5.99

De schoolweging van De Parel Berkel en Rodenrijs is 26,11 , met een spreiding van 5,99 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

98,7% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept de basiskwaliteit van het onderwijs. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen halen 96,6%.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

64,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 53,8%. Dit geeft aan dat De Parel ondanks de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 26,11) hogere doelen weet te realiseren. Landelijk scoort 64,0% op streefniveau.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke focus op hogere onderwijsniveaus: 42,9% havo en 21,4% vwo (samen 64,3%), tegenover 37,0% voor havo/vwo in de regio. Opvallend is het lage percentage praktijkonderwijs (0% vs 1,01% regionaal), wat aansluit bij het theoretische profiel. De brede adviesrange van vmbo-b tot vwo reflecteert de spreiding in de schoolweging (5,99).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Parel Berkel en RodenrijsGemeente AmsterdamNederland
LIB181.31177.81175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Tussentijdse resultaten en andere toetsen Door het jaar heen maken de leerlingen regelmatig toetsen die horen bij de methode die gebruikt wordt. Ook de resultaten op Snappet, de tablets die groep 4 tot en met 8 gebruikt, geven aan wat de leerlingen wel en nog niet beheersen. In januari en juni nemen we toetsen af die los staan van de methode en de tablets die we gebruiken. De leerlingen van groep 3 tot en met 8 maken deze toetsen die bekend staan als Cito-toetsen. Groep 8 is hierop een uitzondering. Zij maken in juni geen Cito-toetsen meer. We nemen toetsen af op het gebied van technisch lezen, begrijpend lezen, spelling en rekenen/wiskunde. Wat doen we met de resultaten van de tussentoetsen We nemen de resultaten van de individuele leerlingen op in het leerling dossier, zodat ze ook voor ouders te zien zijn. Ook worden ze opgenomen in het rapport dat in februari en juni gemaakt wordt. De resultaten van de toetsen gebruiken we om ons onderwijs te evalueren. We stellen onszelf de vraag of de leerlingen geleerd hebben wat wij hen hebben willen leren op een bepaald vakgebied in de afgelopen periode en hoe het komt dat dit wel of niet gelukt is. We kijken zowel naar het resultaat van de hele groep als het resultaat van specifieke leerlingen. De informatie uit deze evaluatie helpt ons om het onderwijs in de komende periode beter af te stemmen op het niveau en de onderwijsbehoeften van de leerlingen. De leerkracht bespreekt met de intern begeleider ook de resultaten van de groep en de uitkomsten van de evaluatie aan de hand van de resultaten. In overleg worden ook afspraken gemaakt over het onderwijs in de nieuwe periode, om er voor te zorgen dat dit zo passend mogelijk is. Hoewel er bij de kleuters geen Cito-toetsen worden afgenomen, weten de leerkrachten door observatie aan de hand van leerlijnen hoe de individuele leerlingen en de groep zich ontwikkelt. De periodes van evaluatie en bijstellen van de plannen geldt ook voor de leerkrachten van de onderbouw. Teambreed worden evaluaties en ontwikkelpunten gedeeld. De reden hiervoor is dat we samen school zijn en samen verantwoordelijk willen zijn voor alle leerlingen. Door het professionele gesprek te voeren over ons onderwijs, over onze succes en over wat moeizaam verloopt, kunnen we ook met en van elkaar leren. Ambitie van de school Als school hebben we de ambitie uitgesproken om voor alle vakken gemiddeld een niveauwaarde van 4,2 te gaan scoren. Dit is een hoge ambitie. Wij zijn echter van mening dat het zeer wel mogelijk moet zijn om deze scores te gaan behalen gezien onze populatie. Hierbij maken wij wel de kanttekening dat niet elke individuele leerling en elke groep deze ambitie kan en hoeft te behalen, maar als school streven we hier zeker naar. We vinden het belangrijk dat een leerling ten opzichte van zichzelf groeit, los van de niveauwaarde die de leerling behaalt. De resultaten zijn geanalyseerd en op grond van deze informatie wordt het aanbod voor volgend schooljaar mede bepaald. Dit betekent bijvoorbeeld dat er op het gebied van spelling door sommige groepen extra instructie en oefening gegeven kan worden.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

28% van de leerlingen presteert onder advies – ruim boven het landelijk gemiddelde van 11,8%. Dit vraagt om aandacht, mogelijk door strakke adviesnormen. Positief is dat 68% op advies functioneert, in lijn met het landelijk beeld (62,9%). De school benadrukt in haar profiel ‘monitoring van doorstroom’, wat mogelijk verklaart waarom 4% boven advies presteert.