RK Basisschool Willibrord
Stampioendreef 9
2661 SR Bergschenhoek

Schoolweging

Schoolweging
25.56
Spreiding
5.55

De schoolweging van Willibrord Bergschenhoek is 25,56 , met een spreiding van 5,55 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97.32% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ver boven de inspectienorm van 85%. De school demonstreert hiermee sterke basisvaardigheden, ook in vergelijking met het landelijk gemiddelde van 96.61%.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 67.88% behaalt de school ruimschoots haar streefniveau (signaleringswaarde 53.8). Dit overtreft zowel regionale (63.97%) als landelijke normen, wat wijst op effectieve differentiatie in reken- en taalonderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

32.56% vwo-advies overstijgt duidelijk het regionale gemiddelde (18.61%), terwijl praktijkonderwijs (2.33%) vergelijkbaar is met omliggende scholen (1.01%). De combinatie vmbo-(g)t/havo (16.28%) en havo/vwo (6.98%) toont een geleidelijke opbouw naar hogere adviezen, passend bij de relatief gunstige schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsWillibrord BergschenhoekGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De Willibrord maakt in de kleutergroepen gebruik van het leerlingvolgsysteem 'KIJK'. Tweemaal per schooljaar wordt er met de ouders gekeken naar de ontwikkelingen die de kinderen laten zien. Voor de groepen 3 t/m 8 maken we gebruik van het leerlingvolgsysteem van CITO. Dit betekent dat er in januari en in mei methode onafhankelijke toetsen worden afgenomen voor de vakken rekenen, spelling, begrijpend lezen en technisch lezen. Van de resultaten wordt een trendanalyse gemaakt die wordt gedeeld en besproken met alle leerkrachten. Vanuit deze analyse worden actiepunten benoemd om in de verschillende groepen of op schoolniveau mee aan de slag te gaan.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Met 18% onderadvisering (vs. 11.81% landelijk) lijkt voorzichtigheid te overheersen. Echter, 68% presteert op adviesniveau, wat aansluit bij de sterke fundamentele scores. De relatief lage bovenadvisering (14%) suggereert mogelijk kansen voor ambitieuzere doorstroomcriteria.

Sociale ontwikkeling

Kinderen moeten met plezier naar school komen en aan het einde van de dag ook weer met mooie verhalen naar huis gaan. Het is dus heel belangrijk dat kinderen leren hoe ze op een goede manier met elkaar om kunnen gaan. Respect voor elkaar en leren hoe problemen op de juiste wijze opgelost kunnen worden, zorgen voor een leeromgeving waar kinderen zich veilig kunnen voelen. Dit vormt de basis waarop je met de kinderen aan het werk kunt gaan om te zorgen voor een optimale ontwikkeling in brede zin. LEES MINDER

Respect

Veiligheid

Vertrouwen

Wat is de werkwijze van RK Basisschool Willibrord voor sociale ontwikkeling?

RK Basisschool Willibrord werkt met de methode 'Kwink' om bewust aan sociaal-emotionele ontwikkeling te werken in groep 1 t/m 8. In het kader van de katholieke identiteit wordt er in alle groepen gewerkt met de methode 'Trefwoord'. Tweemaal per schooljaar vullen de leerkrachten de vragenlijst van SCOL in, om een actueel beeld te krijgen van de sociaal-emotionele ontwikkeling van ieder kind. Leerlingen van groep 6, 7 en 8 vullen ook tweemaal per jaar de vragenlijst van SCOL in, om hun eigen beleving in beeld te brengen. Op basis van de vragenlijsten wordt bepaald welke kinderen specifieke acties en/of aandacht nodig hebben. Daarnaast wordt de sfeer in de groepen dagelijks gemonitord.

Welke registratievorm(en) gebruikt RK Basisschool Willibrord om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

RK Basisschool Willibrord gebruikt Kijk! en de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt RK Basisschool Willibrord?

RK Basisschool Willibrord gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.