
Schoolweging
De schoolweging van De Regenboog Bergschenhoek is 29,35 , met een spreiding van 6,75 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,7% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, aanzienlijk boven de landelijke norm van 85%. Dit benadrukt de effectieve basisondersteuning. De school scoort hiermee 0,8% hoger dan vergelijkbare scholen (95,9%), mogelijk door de beschreven intensieve monitoring van individuele ontwikkelingslijnen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
58,1% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie bepaalde signaleringswaarde van 47,1%. Dit illustreert dat de school ondanks de complexe populatie hogere doelen stelt. De score ligt wel 0,3% onder het vergelijkingsgemiddelde (58,1% vs 57,8%), wat wijst op een vergelijkbare onderwijskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school geeft relatief hoge adviezen: 19,2% vwo (vs 18,6% regio) en 15,4% havo. Opvallend is het lage percentage praktijkonderwijs (0% vs 1,0% regio), maar wel 7,7% vmbo-b advies. De brede spreiding van vmbo-b tot vwo reflecteert de significante verschillen in leerlingenpopulatie (spreiding 6,75 schoolweging).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Regenboog Bergschenhoek | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 181.78 | 177.81 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussenresultaten worden verkregen door het afnemen van de toetsen van CITO-Leerling in Beeld. We nemen de toetsen af voor technisch lezen, begrijpend lezen, spelling en reken/wiskunde. Nadat de toetsen zijn afgenomen worden de resultaten door de leerkrachten geanalyseerd om na te gaan welk soort fouten er wordt gemaakt. vervolgens worden er acties geformuleerd binnen het groepsplan welke in de klas worden gerealiseerd met als doel een betreffende leerling op een hoger niveau te brengen of te laten groeien op de eigen leerlijn. Alle tussentijdse resultaten worden samengevoegd LeerUniek. Hierin kunnen we dan op een overzichtelijk wijze zien wat de scores betekenen ten opzichte van de eigen resultaten door de tijd heen, van de inspectie normen en ten opzichte van collega scholen. Dit wordt in het voltallige team besproken, zodat we met elkaar kunnen leren van de resultaten en elkaar kunnen versterken om tegenvallende resultaten om te buigen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
64,5% zit op adviesniveau, exact gelijk aan het landelijk gemiddelde. Opvallend is het lagere percentage onderadvisering (16,1% vs 11,8% landelijk), mogelijk door voorzichtige advisering. De 19,4% bovenadvisering onderstreept dat leerlingen hun potentieel realiseren, passend bij het geïntensiveerde Doorstroomtoets-traject.
Sociale ontwikkeling
We vinden het erg belangrijk dat kinderen zich veilig voelen op school. Dat vraagt vooral vertrouwen in elkaar. Wij willen onze kinderen leren dat het belangrijk is om goed voor jezelf en de ander te zorgen. Dat kan door elkaar te ontmoeten. Het vraagt moed om je elke dag open te stellen voor nieuwe dingen, voor andere mensen en om elke dag van en met elkaar te leren. Dat is wel wat we vragen van onze kinderen. Dat is een proces waar wij als team veel aandacht aan besteden en ook willen besteden. Pesten pikken we niet! Daartoe werken wij vooral preventief door een positief schoolklimaat te realiseren, met duidelijke omgangsregels. Dit zijn de basisregels van de Kanjertraining: We vertrouwen elkaar / We helpen elkaar / Niemand speelt de baas / Niemand lacht uit / Niemand blijft zielig Wij denken zo onze kinderen tot een vaardig, een waardig en een aardig mens te helpen groeien. Waar iedereen zijn of haar eigen kleur mag laten zien! LEES MINDER
respect
veiligheid
vertrouwen
Wat is de werkwijze van Christelijke Basisschool De Regenboog voor sociale ontwikkeling?
Christelijke Basisschool De Regenboog werkt met de Kanjertraining. De Kanjertraining is een serie lessen en oefeningen om de sfeer in de klas te bevorderen of te verbeteren. De doelen zijn: het bevorderen van vertrouwen en veiligheid in de klas, het versterken van sociale vaardigheden, beheersing van oplossingsstrategieën bij pesten en conflicten, bewustwording van eigenheid, leren verantwoordelijkheid te nemen en het bevorderen van actief burgerschap en sociale integratie.
Welke registratievorm(en) gebruikt Christelijke Basisschool De Regenboog om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Christelijke Basisschool De Regenboog gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Christelijke Basisschool De Regenboog?
Christelijke Basisschool De Regenboog gebruikt 'Goed gedaan' en de Kanjertrainingen als methoden voor sociaal-emotioneel leren.