Vrijeschool De Zeeridder
Frans Halsstraat 25
4625 BR Bergen

Schoolweging

Schoolweging
28.27
Spreiding
6.77

De schoolweging van De Zeeridder is 28,27 , met een spreiding van 6,77 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 85,9% behaalt de school het fundamenteel niveau ruimschoots, boven de landelijke norm (85%). Dit bevestigt dat basisvaardigheden structureel gewaarborgd zijn, ondanks de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 28,27).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt door 30,8% van de leerlingen behaald, wat onder de signaleringswaarde (48,6) en het regionaal gemiddelde (60,5) blijft. Dit illustreert een ontwikkelpunt voor verrijkingstrajecten, zoals beschreven in het schoolplan 2023.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweedeling: 23,1% vwo (boven regionaal gemiddelde van 18,6%) tegenover 15,4% vmbo-(g)t. Het hoge percentage ‘onbekend’ advies (23,1%) valt op en vraagt om heldere communicatie. De combinatie van vrijeschoolpedagogiek en cognitieve ambitie lijkt hier samen te komen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe ZeeridderGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Ook De Zeeridder is verplicht te voldoen aan de wettelijke eisen omtrent de leerdoelen van het basisonderwijs. Alle leerdoelen worden per leerjaar verwerkt in het periodeonderwijs en ingeoefend in het oefenuur. Om extra grip op de leerontwikkeling van de kinderen te houden, maken wij ook gebruik van het leerlingvolgsysteem van IEP (bureau ICE- Eindtoets-Primair onderwijs). Deze is passend bij onze vorm van onderwijs, omdat hierbij gekeken wordt naar het algehele kindbeeld, ook zijn spreken over hoofd, hart en handen. Daarnaast wordt er vooral gekeken naar de ontwikkeling van de leerling ten opzichte van zichzelf en niet perse ten opzichte van de rest.??? De IEP toets vervangt bij ons ook de welbekende CITO toets als eindtoets van klas 6 (groep 8). De IEP toets is goedgekeurd door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW).?? Tweemaal per jaar, in januari en in mei/juni wordt deze toets afgenomen bij de kinderen vanaf klas 1. Wij benoemen dit niet expliciet bij de kinderen en ook niet bij ouders, omdat het gaat om een momentopname. Het is voor ons belangrijk dat de kinderen zich ten alle tijden veilig blijven voelen en vooral geen druk ervaren.?? Kleuters volgen wij d.m.v. het leerlingvolgsysteem PRAVOO. Hierbij kijken we naar de algehele ontwikkeling van het kind. Wij vullen via observaties de lijsten in m.b.t. de motorische, zintuigelijk en sociaal-emotionele ontwikkeling, evenals de taal - en rekenbasisvaardigheden. Rond januari beginnen wij ook met extra observaties rondom de oudste kleuters om te zien of zij ‘schoolrijp’ zijn en na de zomervakantie door kunnen naar klas 1. Wij hebben hiervoor een protocol opgesteld, deze is in te zien op school.

Schooladvies vergelijking

Grafiek

Grafiek laden...

Vanwege beperkte historische data richt de analyse zich op recente jaren: 94,9% van de leerlingen volgt minimaal het adviesniveau. De school implementeert sinds 2022 ‘adviesgesprekken met doorstroomcontracten’, wat mogelijk bijdraagt aan deze positieve trend.