Openbare Basisschool De Noordster
Groenplaats 32
4613 GP Bergen

Schoolweging

Schoolweging
32.83
Spreiding
6.08

De schoolweging van De Noordster Bergen op Zoom is 32,83 , met een spreiding van 6,08 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau wordt door 93,1% van de leerlingen gehaald, consistent boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept de effectieve basisdidactiek, ondanks dalende leerlingaantallen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

53,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de inspectienorm van 41,2%. Deze prestatie is opmerkelijk gezien de complexe leerlingenpopulatie en overtreft veel scholen met vergelijkbare schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweespalt: 26,1% vmbo-b/k-advies (regio 9,2%) versus 17,4% havo en 13,0% havo/vwo-advies. Praktijkonderwijs blijft met 0% juist onder het regionaal gemiddelde (1,01%). De brede spreiding reflecteert de diverse leerlingenpopulatie, waarbij de school bewust kiest voor passend maatwerk.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Noordster Bergen op ZoomGemeente AmsterdamNederland
LIB172.63175.2175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

11,5% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,8%), terwijl 30,8% boven advies presteert. Dit duidt op realistische advisering gecombineerd met goede doorstroomondersteuning, zoals beschreven in het pedagogisch beleidsplan 'Leren met Veerkracht'.