
Schoolweging
De schoolweging van Lucebertschool is 26,96 , met een spreiding van 6,00 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 94,8% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overtreft de school de landelijke norm (85%) ruimschoots. Toch ligt dit iets onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (96,7%), wat mogelijk samenhangt met de relatief hoge spreiding in de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
62,1% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 51,8%. Dit reflecteert de focus op maatwerk, hoewel het net onder het vergelijkingsgemiddelde (63,3%) blijft. De scores voor complexe rekenvaardigheden zijn hierbij een aandachtspunt volgens het schoolplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op hogere onderwijsniveaus: 25% vwo-advies (vs. 18,6% regio) en 20% havo/vwo-combinaties. Praktijkonderwijs komt met 1% iets onder het regionale gemiddelde (1,01%). De brede spreiding – van vmbo-b (5%) tot vwo (25%) – sluit aan bij het inclusieve karakter van deze dorpsschool. De 5% onbekende adviezen vraagt om aandacht volgens de laatste inspectierapporten.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Lucebertschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij maken gebruik van methodegebonden toetsen, door het jaar heen. Daarnaast hebben wij 2x per jaar de Cito toetsen. Deze gegevens worden verwerkt in ons leerling volgsysteem (ESIS). Vanuit deze toetsen maakt de intern begeleider een trendanalyse, waarin wij de doelen voor de periode na de toetsen bepalen. Na het vaststellen van de doelen, bepalen wij de groepsplannen en individuele plannen (waar nodig).
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
68,8% van de leerlingen presteert op adviesniveau, net boven het landelijk gemiddelde (62,9%). 18,8% scoort boven advies – dankzij het doorlopende monitoringssysteem – tegenover 12,5% onder advies (iets hoger dan de 11,8% regionaal). Deze cijfers onderstrepen het belang van de beschreven 'executieve functie-ontwikkeling' voor studievaardigheden.
Sociale ontwikkeling
Wij werken met de methode 'Leefstijl' die schoolbreed wordt ingezet. Daarnaast hebben wij een "leefstijl coordinator" die ons helpt scherp te blijven. Daarnaast gebruiken wij in de onderbouw 'Inzichtelijk' een niet erkende door docenten ontwikkelde methode die heel erg goed de sociaal emotionele ontwikkeling van de leerlingen in kaart brengt en administratief gemakkelijk in te vullen is. Daarnaast gebruik wij SCOL (de sociale competentie observatielijst) om aan de inspectie eisen te voldoen. In de midden en bovenbouw maken wij gebruik van Scol, om de sociaal emotionele ontwikkeling van de leerlingen in kaart te brengen. Elk schooljaar starten wij met de 'gouden weken' waarin wij heel bewust bezig zijn met de vraag 'hoe gaan wij met elkaar om.' Om dit te versterken zijn wij een 'judo school', waarbij we in de Gouden weken alle klassen judolessen aanbieden. Elk jaar wordt er gewerkt met een thema. Dit jaar is dat 'samenwerken'. tijdens deze lessen ligt de nadruk op de fysieke kant van het omgaan met elkaar. LEES MINDER
versterken van je kwaliteiten
versterken andermans kwaliteit
met plezier omgaan met elkaar
Wat is de werkwijze van de Lucebertschool voor sociale ontwikkeling?
De Lucebertschool maakt gebruik van verschillende methoden voor sociale ontwikkeling: 'Leefstijl', een methode die past bij bewegend leren en werkt met zes thema's per jaar, maar ook ingezet kan worden als interventie; 'Inzichtelijk', een programma dat in kaart brengt wat van een kind in een bepaalde fase verwacht wordt; judolessen aan het begin van elk schooljaar met sociaal-emotionele thema's; Humanistisch Vormingsonderwijs (HVO) waarbij levensvragen en dilemma's worden besproken; en aandacht voor 'Paarse Vrijdag' en de 'week tegen het pesten'.
Welke registratievorm(en) gebruikt de Lucebertschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Lucebertschool gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL), 'Inzichtelijk', en een Sociaal Emotionele Vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Lucebertschool?
De Lucebertschool gebruikt de 'Leefstijl' methode en 'Schooljudo' voor sociaal-emotioneel leren.