
Schoolweging
De schoolweging van Bosschool is 22,79 , met een spreiding van 4,69 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
98,1% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Deze score loopt parallel met het hoge percentage vwo-adviezen (46,7%) en benadrukt de stevige basiskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
65,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de signaleringswaarde van 61,9%. Dit wijst op effectieve differentiatie, vooral gezien de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 22,79). Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 72,1%.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Bij schooladviezen springt het hoge vwo-percentage (46,67%) in het oog – driemaal hoger dan vergelijkbare scholen (18,61%). Praktijkonderwijs blijft met 0% achter bij het regionale gemiddelde (1,01%). De combinatie van vmbo-(g)t/havo (13,33%) en havo/vwo (13,33%) toont een brede doorstroomambitie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Bosschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 179.54 | 178.68 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 6,67% van de leerlingen presteert onder advies, duidelijk lager dan het landelijk gemiddelde (11,81%). Het hoge percentage boven-adviseerders (30%) reflecteert een effectieve advisering, mogelijk versterkt door de kleinschaligheid (gemiddeld 1.351km woonafstand) en maatwerk.
Sociale ontwikkeling
Het pedagogisch klimaat van een school is het totaal van de bewust gecreëerde en aanwezige omgevingsfactoren die inspelen op het welbevinden van kinderen waardoor ze zich optimaal kunnen ontwikkelen. Het gaat dan dus om zaken als: je veilig voelen, je gezien weten, ruimte en begrenzing krijgen, de invloed die je kunt uitoefenen op het hebben van succes, de responsiviteit van de leerkrachten, de mate waarin je zicht hebt op wat je leert, de structuur en de zeker ook de onderlinge relaties van de mensen in de school. Het pedagogisch klimaat wordt bepaald door: - De aandacht die er is voor de argumenten en gevoelens van mensen, voor de mogelijkheid regels ter discussie te stellen en uitzonderingen op de regels te maken. - De belangstelling voor de achtergrond en de gewoonten van mensen, niet geleid door negatieve verhalen en of ervaringen de individualiteit van de ander kunnen en willen zien. - De mate waarin ondersteuning en hulp geboden wordt waar dat nodig is, en ruimte geboden wordt waar dat kan. - De mate waarin mensen oog hebben voor de signalen van anderen en daar adequaat op reageren. Kijkend naar het pedagogisch klimaat van de Bosschool vallen dan de volgende dingen op: Het motto van de school, Expressief, eigenzinnig en dynamisch, bevat de bouwstenen van het pedagogisch klimaat. De school vindt het blijkbaar belangrijk dat mensen zich op verschillende manieren leren uitdrukken, dat mensen zichzelf zijn en dat er beweging is… interactie tussen iedereen die deel uitmaakt van de schoolbevolking. Ook de dichtregel van Lucebert, Zingen doet de mens veelzijdig, die de school nadrukkelijk in de meeste publicaties plaatst, geeft uitdrukking aan de waardering die er blijkbaar in de school is voor de eigenheid van mensen. Het systeem van klassenmanagement, GIP, biedt structuur aan de dag en aan de lessen. De afspraak dat elke les begint met het benoemen van het leerdoel en eindigt met een evaluatie van dat doel, de ruimte die er door Gip is voor differentiatie, voor zelfstandigheid, voor samenwerken en voor ondersteuning passen bij de omschrijving van het pedagogisch klimaat die hier boven staat. Gip maakt ook mogelijk dat er in de dagroutine gelegenheid is tot persoonlijk contact tussen leerkracht en leerling. In de school worden mensen gestimuleerd om naar elkaar te luisteren, elkaar te helpen en samen te werken. De collega’s voelen zich niet alleen verantwoordelijk voor hun eigen klas, maar voor de hele school en dus ook voor elkaar. De verschillen tussen mensen worden in de bosschool niet gezien als vreemd of hinderlijk, maar als een kans om van en met elkaar te leren.. De eerste pleinwacht ’s ochtends, waar ouders en leerlingen welkom geheten worden als ze het plein oplopen, de praatjes in de gang met ouders en leerlingen, de toegankelijkheid van de directie, de onderlinge en wederzijdse waardering…. Je kunt het voelen als je de Bosschool binnen loopt LEES MINDER
Expressief
Eigenzinnig
Dynamisch
Wat is de werkwijze van Bosschool voor sociale ontwikkeling?
Zie de informatie hierboven over de sociale ontwikkeling bij Bosschool.
Welke registratievorm(en) gebruikt Bosschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Bosschool gebruikt de Kanjertrainingslijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Bosschool?
Bosschool gebruikt de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.