Openbare Basisschool de Kraaienboom
Kreek 14
1654 JX Benningbroek

Schoolweging

Schoolweging
30.41
Spreiding
6.22

De schoolweging van De Kraaienboom is 30,41 , met een spreiding van 6,22 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

94,3% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, wat ruimschoots voldoet aan de inspectienorm van 85%. De score ligt iets onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (95,9%), maar blijft stabiel ondanks een afnemend leerlingenaantal.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

57,1% van de leerlingen haalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de Inspectie gestelde signaleringswaarde van 47,1%. Dit toont aan dat de school ondanks een complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 30,41) boven verwachting presteert. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren 57,8%.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen zijn sterk gericht op theoretische leerwegen: 40% vmbo-(g)t en 20% vwo (regiogemiddelden 16,5% en 18,6%). Opvallend is het ontbreken van vmbo-b/k-adviezen, terwijl de schoolweging juist wijst op een diverse populatie. Dit kan duiden op effectieve ondersteuning van cognitief talent.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsDe KraaienboomGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We monitoren de tussenresultaten op diverse manieren: Methodegebonden toetsen Registreren van behaalde leerdoelen (Parnassys) Methode onafhankelijke toetsen CITO Observaties van de leerkracht Naar aanleiding van bovenstaaande worden de resultaten twee maal per geanalyseerd en besproken in het team of met leerkracht en intern begeleider. Uit de analyse en de bespreking zal blijken welke interventies vervolgens plaats moeten vinden. Tussentijds vinden groepsbesprekingen en ondersteuningsteam plaats.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele leerling presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk), en een opvallende 40% stroomt door boven advies. Deze cijfers benadrukken de conservatieve advisering en sterke doorstroombegeleiding, zoals vermeld in het schoolondersteuningsprofiel.