Basisschool OBS De Prinsenakker in Bennekom

Het team van OBS De Prinsenakker in Bennekom

Current section: team
Commandeursweg 87
6721 Bennekom

Zie hier hoe het team van OBS De Prinsenakker is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van OBS De Prinsenakker. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past OBS De Prinsenakker bij jullie?

Ontdek hoe goed OBS De Prinsenakker bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij OBS De Prinsenakker zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 88.2% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (88.2%)
Man (11.8%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij OBS De Prinsenakker. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (33.3%)
35-45 jaar (22.2%)
45-55 jaar (11.1%)
55-65 jaar (27.8%)
&ge;65 jaar (5.6%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.1%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (20.6%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij OBS De Prinsenakker werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (82.4%)
Direct ondersteunend personeel (11.8%)
Management (5.9%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor OBS De Prinsenakker gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Onderwijsondersteuning: Onze Aanpak bij Leerkrachtvervanging

Bij OBS De Prinsenakker in Bennekom garanderen we de continuïteit van onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van leerkrachten. We maken gebruik van een professionele invalpool om snel en effectief gekwalificeerde vervangers in te zetten. Onze samenwerking met de specifieke invalpool zorgt ervoor dat we beschikken over een toegewijd team van onderwijsprofessionals. Mocht een invaller onverhoopt niet beschikbaar zijn, dan zetten we onze interne expertise in. Dit kan betekenen dat een collega tijdelijk een extra groep begeleidt of dat klassen verdeeld worden om een optimale leeromgeving te waarborgen. In zeldzame situaties, waarbij zowel externe als interne oplossingen ontoereikend zijn, informeren we ouders proactief. Kinderen krijgen dan, indien mogelijk, uitdagende opdrachten mee om zelfstandig te verwerken. U kunt erop vertrouwen dat we alle mogelijke scenario's zorgvuldig overwegen alvorens tot een dergelijke maatregel over te gaan. Transparante communicatie met ouders over vervanging en onderwijsarrangementen staat bij ons centraal.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Voor de kinderen die minder tijd nodig hebben om te oefenen is een compacter programma ingevoerd. Deze kinderen krijgen minder herhaling- en oefenstof aangeboden. In de plaats hiervan wordt verrijkingsstof aangeboden. Voor het automatiseren wordt het programma Rekensprint ingezet vanaf groep 3.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek de Ondersteunende Experts op OBS De Prinsenakker

4

Taal- en Rekenspecialisten voor Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Interne Begeleider voor Pedagogische Ondersteuning
Gespecialiseerde Rekencoach
Expert voor Meer- en Hoogbegaafdheid
Gediplomeerde Taalspecialist voor een Sterke Basis

Toelichting van de school:

Op OBS De Prinsenakker zetten wij ons in voor de optimale ontwikkeling van elk kind. Daarom beschikken wij over een toegewijd team van vier specialisten. Zij bieden gerichte ondersteuning op het gebied van taal en rekenen, en begeleiden leerlingen die extra uitdaging nodig hebben of juist extra aandacht behoeven om hun potentieel volledig te benutten.

1

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling met Kanjertraining

Beschikbare specialisten:

Gecertificeerde Kanjertrainer

Toelichting van de school:

OBS De Prinsenakker is een trotse Kanjer-school. Onze schoolomgeving is gericht op het bevorderen van positieve sociale interacties en een gezonde emotionele ontwikkeling. Alle teamleden zijn geschoold in de Kanjertraining, waardoor wij een veilige en ondersteunende leeromgeving creëren waar elk kind zich thuis voelt.

0

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak Optimalisatie

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel we momenteel geen specifieke gedragsspecialisten hebben aangewezen, zetten wij binnen ons team van professionals sterk in op het monitoren en ondersteunen van de individuele werk- en leerhouding van iedere leerling. We streven naar een proactieve aanpak om leerlingen te helpen bij hun taakuitvoering en gedragsmatige ontwikkeling, zodat iedereen succesvol kan leren.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling Stimuleren

Beschikbare specialisten:

Vakleerkracht Bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

Onze gespecialiseerde vakleerkracht bewegingsonderwijs is toegewijd aan de bevordering van de motorische en lichamelijke ontwikkeling van al onze leerlingen. Door middel van gevarieerde en uitdagende gymlessen stimuleren we kinderen om actief te bewegen en hun fysieke vaardigheden te verbeteren. We moedigen een gezonde levensstijl aan en ondersteunen elke leerling in zijn of haar persoonlijke groei op dit gebied.

0

Medische Ondersteuning en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op het gebied van medisch handelen en persoonlijke verzorging hebben wij geen specifieke specialisten in dienst. Echter, ons ervaren team beschikt over meerdere BHV-gecertificeerde medewerkers. Deze collega's zijn getraind om eerste hulp te verlenen, de gevolgen van calamiteiten te beperken, beginnende branden te bestrijden en een veilige ontruiming van het schoolgebouw te coördineren wanneer dat nodig is.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
6
Totaal specialisten
6
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal

Optimale Ontwikkeling: Specialistische Ondersteuning op OBS De Prinsenakker

Ons Onderwijsmodel voor Succesvolle Leerlingen

OBS De Prinsenakker biedt voltijds onderwijs speciaal ontworpen voor hoogbegaafde leerlingen. Deze unieke aanpak vloeit voort uit onze observatie dat regulier onderwijs niet altijd optimaal aansluit bij de specifieke onderwijsbehoeften van hoogbegaafde kinderen. Ons hoofddoel is het creëren van een stimulerende leeromgeving waar hoogbegaafde kinderen, omringd door gelijkgestemden, zich met plezier en succes kunnen ontplooien. Het voltijds onderwijs biedt hoogbegaafde kinderen het grote voordeel van een klas vol gelijkgestemde leeftijdsgenoten. In het reguliere onderwijs voelen slimme kinderen zich vaak genoodzaakt zich aan te passen en ervaren ze dat ze anders denken en reageren. Binnen een groep van kinderen met vergelijkbare denk- en schakelpatronen vinden ze herkenning en kunnen ze volledig zichzelf zijn. Dit bevordert snelle vriendschappen en sociale interactie, wat essentieel is voor hun welzijn en ontwikkeling. Vanuit deze veilige basis, waarin elk kind zichzelf mag zijn, stimuleren we de ontwikkeling tot zelfverzekerde volwassenen. Leerlingen ontwikkelen een positief zelfbeeld zonder faalangst, klaar om hun hoogbegaafdheid als een waardevol talent in te zetten in hun verdere leven en de maatschappij. Dit draagt bij aan een veerkrachtige en succesvolle toekomst. Onze voltijds hoogbegaafdheidsprogramma's zijn volledig geïntegreerd binnen OBS De Prinsenakker. Veel schoolactiviteiten, zoals creatieve vakken, techniek, tuinieren, drama, muziek, schoolreizen, kampen en sportdagen, worden gezamenlijk met de reguliere groepen georganiseerd. Ook tijdens pauzes spelen de kinderen samen op hetzelfde schoolplein. Dit zorgt voor verbinding binnen de school en een brede sociale omgang met leeftijdsgenoten, wat een goede weerspiegeling is van de maatschappij. Toekomstig Aanbod: Continue Verbetering van Ondersteuning Bij de inrichting van ons onderwijs volgen we de opdracht uit de Wet op het Primair Onderwijs (WPO) om te zorgen voor een ononderbroken ontwikkelingsproces van alle kinderen. Binnen alle groepen streven we naar een gevarieerd en uitdagend onderwijsaanbod. We besteden veel aandacht aan de verschillen in cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind. Ons onderwijsprogramma wordt vormgegeven door zorgvuldig samengestelde onderwijsarrangementen. Elk arrangement specificeert de leerdoelen per vakgebied en de middelen die een leerling nodig heeft om deze te behalen. Dit omvat het lesmateriaal, de beschikbare leertijd, de didactische en pedagogische aanpak, effectief klassenmanagement en een positief schoolklimaat. Deze vijf componenten samen definiëren ons complete onderwijsaanbod: * Zeer verdiept – voor onze hoogbegaafde leerlingen. * Verdiept - voor leerlingen die zich sneller ontwikkelen dan gemiddeld. * Basis - voor leerlingen met een gemiddelde ontwikkeling. * Intensief - voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. * Zeer intensief - voor leerlingen die gespecialiseerde begeleiding vereisen. Bij het aanleren van nieuwe lesstof maken we gebruik van diverse instructievormen. Leerlingen op gemiddeld niveau ontvangen basisinstructie. Kinderen die de leerstof snel oppikken, starten na een korte introductie meteen met de verwerking. Voor leerlingen die aanvullende uitleg nodig hebben, organiseren we verlengde instructie of bieden we pre-teaching aan. Gedetailleerde informatie over onze lesmethoden vindt u op onze website.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontwikkeling en Kwaliteitsborging op OBS De Prinsenakker

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan?

Onze school streeft naar drie centrale ambities, vastgelegd in ons schoolplan, om de ontwikkeling van elk kind optimaal te ondersteunen. Ambitie 1: Een Duurzame en Stevige Basis voor de Toekomst. We leggen een sterke nadruk op de ontwikkeling van essentiële basisvaardigheden zoals rekenen, taal en burgerschap. Deze vormen de fundering waarop kinderen hun verdere leerweg en toekomstige maatschappelijke participatie bouwen. Daarnaast besteden we veel aandacht aan bredere ontwikkelingsgebieden die kinderen helpen om zelfverzekerd en wereldwijs te worden, klaar voor de uitdagingen van morgen. Ambitie 2: Een Stimulerende en Kennisrijke Leeromgeving. Een inspirerende en rijke leeromgeving nodigt kinderen uit tot actieve deelname en groei. We verbreden de horizon van onze leerlingen door hen kennis te laten maken met de wereld om hen heen. Het klaslokaal, leerpleinen, schoolplein en de bredere gemeenschap, inclusief betrokken ouders, vormen samen een dynamisch ecosysteem dat de ontwikkeling van elk kind stimuleert. Ambitie 3: Continue Professionalisering van Ons Onderwijsteam. De expertise van ons onderwijspersoneel is cruciaal voor het realiseren van onze schoolambities. Wij investeren in de professionele groei van onze leerkrachten door middel van gezamenlijke trainingen, kennisdeling en gezamenlijke onderwijsontwikkeling. Geïnspireerd door actuele onderwijswetenschap en onderzoek, streven we continu naar de hoogste kwaliteit van ons onderwijs.

Hoe realiseren we onze onderwijsdoelen?

Wij hanteren de '4D-methode' voor een gestructureerde aanpak van onze onderwijsdoelen: Data, Duiden, Doelen, en Doen. Dit cyclische proces zorgt voor continue verbetering en afstemming op de behoeften van onze leerlingen. Data: We verzamelen en analyseren systematisch gegevens over de leerprestaties en ontwikkeling van onze leerlingen. Dit vormt de basis voor onze beslissingen. Duiden: De verzamelde data wordt zorgvuldig geïnterpreteerd om een diepgaand inzicht te krijgen in de huidige onderwijssituatie, inclusief sterke punten en ontwikkelingsgebieden. Doelen: Op basis van deze analyse stellen we concrete, meetbare en haalbare doelen voor de komende periode, die leidend zijn voor ons onderwijs. Doen: We implementeren effectieve onderwijsactiviteiten en leerarrangementen die gericht zijn op het behalen van de gestelde doelen, met flexibiliteit voor individuele leerbehoeften. Ons Schoolplan, dat elke vier jaar wordt herzien, beschrijft onze strategische ambities en de bijbehorende doelen. Het document is op verzoek in te zien bij de schoolleiding. Daarnaast toetsen we onze kwaliteit periodiek middels tevredenheidsenquêtes onder medewerkers, ouders en leerlingen, en door jaarlijkse analyses van leerresultaten. De onderwijskwaliteit wordt bovendien eens per vier jaar getoetst door de Inspectie van het Basisonderwijs. Het Jaarplan, een afgeleide van het schoolplan, focust op de prioriteiten voor het schooljaar 2025-2026. Dit plan stuurt de verdere ontwikkeling van ons onderwijsaanbod, zodat dit optimaal aansluit bij de onderwijsbehoeften van de kinderen op OBS De Prinsenakker. U vindt het jaarplan op onze website onder 'Prinsenakker Schooldocumenten'.

Speciaal Aanbod voor Jonge Kinderen op OBS De Prinsenakker

Toelichting van de school

OBS De Prinsenakker biedt een warm welkom aan de jongste leerlingen. Voor buitenschoolse opvang werken wij nauw samen met twee vertrouwde partners: Riva Kids en de Sport BSO De Thuisclub. Deze opvangmogelijkheden zijn ideaal voor na schooltijd en tijdens alle schoolvakanties. Riva Kids is gevestigd in ons eigen schoolgebouw, wat zorgt voor een naadloze overgang van de klas naar de opvang. De Sport BSO De Thuisclub vindt u op het nabijgelegen sportpark de Eikelhof, waar kinderen actief kunnen blijven na een schooldag.

Veelgestelde vragen

Biedt OBS De Prinsenakker aanvullende programma's voor de allerkleinsten?

OBS De Prinsenakker richt zich primair op kwalitatief hoogstaand basisonderwijs. Voor specifieke buitenschoolse opvang en activiteiten voor jonge kinderen maken wij gebruik van de expertise van onze externe partners.

Met welke organisaties werkt OBS De Prinsenakker samen voor opvang van jonge kinderen?

OBS De Prinsenakker gelooft in de kracht van samenwerking. Voor de opvang en ondersteuning van jonge kinderen na schooltijd en tijdens vakanties werken wij samen met: Rivakids, een gerenommeerde kinderopvangorganisatie die gevestigd is in ons schoolgebouw. Zij bieden een veilige en stimulerende omgeving. De Sport BSO De Thuisclub, gelegen bij sportpark de Eikelhof. Hier kunnen kinderen genieten van sportieve activiteiten en gezonde buitenlucht.

OBS De Prinsenakker gelooft in de kracht van samenwerking. Voor de opvang en ondersteuning van jonge kinderen na schooltijd en tijdens vakanties werken wij samen met: Rivakids, een gerenommeerde kinderopvangorganisatie die gevestigd is in ons schoolgebouw. Zij bieden een veilige en stimulerende omgeving. De Sport BSO De Thuisclub, gelegen bij sportpark de Eikelhof. Hier kunnen kinderen genieten van sportieve activiteiten en gezonde buitenlucht.

Team | OBS De Prinsenakker in Bennekom | [2025] Schoolregister