OBS De Prinsenakker
Commandeursweg 87
6721 ZL Bennekom

Schoolweging

Schoolweging
24.87
Spreiding
6.51

De schoolweging van De Prinsenakker is 24,87 , met een spreiding van 6,51 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

93,97% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de baselinekwaliteit van het onderwijs, vooral gezien de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 24,87).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

56,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, precies op de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 56,2%. Dit laat zien dat de school effectief inspeelt op de specifieke onderwijsbehoeften van haar leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school geeft opvallend vaak vwo-adviezen: 41,86% van de leerlingen (tegen 18,61% bij vergelijkbare scholen). Ook het gecombineerde havo/vwo-advies scoort met 2,33% lager dan gemiddeld, wat duidt op een duidelijke profilering richting theoretische leerwegen. Praktijkonderwijs-adviezen blijven beperkt tot 0%, wat duidelijk afwijkt van regionale trends.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe PrinsenakkerGemeente AmsterdamNederland
LIB176.08175.83175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 5% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,81%), wat de nauwkeurigheid van de advisering benadrukt. De 72,5% die op advies presteert, is significant hoger dan vergelijkbare scholen (62,93%). Dit past bij de beschreven focus op gedifferentieerde talentontwikkeling in het schoolplan.