
De resultaten van OBS De Prinsenakker in Bennekom
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van OBS De Prinsenakker, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past OBS De Prinsenakker bij jullie?
Ontdek hoe goed OBS De Prinsenakker bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel niveau: De basis voor succes op OBS De Prinsenakker
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool dient te beheersen. Deze vaardigheden worden getoetst in groep acht met een doorstroomtoets, cruciaal voor de verdere educatieve ontwikkeling. De Onderwijsinspectie hanteert een norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau bereiken. Dit percentage fungeert als de landelijke signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau, een belangrijke graadmeter voor alle basisscholen in Nederland.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Ambitieus leren voor elke leerling op OBS De Prinsenakker
Het streefniveau daagt leerlingen uit om verder te gaan dan de basis en excelleren in taal en rekenen. Ons doel is om een zo groot mogelijk percentage van onze leerlingen aan het einde van groep acht dit hogere niveau te laten behalen. De Onderwijsinspectie stelt voor elke school een specifieke signaleringswaarde vast voor het streefniveau, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Dit percentage geeft aan hoeveel leerlingen het streefniveau naar verwachting moeten bereiken, wat bijdraagt aan de kwaliteitsborging van ons onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van OBS De Prinsenakker?
Op OBS De Prinsenakker baseren we het schooladvies voor het voortgezet onderwijs op een brede evaluatie van uw kind. Dit omvat niet alleen de resultaten van de CITO-toetsen en methodetoetsen, maar ook de individuele werkhouding, inzet en algemene motivatie van de leerling. We houden rekening met specifieke onderwijs- en begeleidingsbehoeften, en eventuele capaciteitenonderzoeken. De plaatsingswijzer van het voortgezet onderwijs, met daarin de ontwikkeling van begrijpend lezen, rekenen, technisch lezen en spelling vanaf groep 6, is cruciaal. Vooral de vooruitgang in lezen en rekenen weegt hierin het zwaarst. Eind groep 7 ontvangt uw kind een voorlopig advies tijdens een persoonlijk gesprek met de leerkracht en minimaal één ouder. Dit adviesformulier neemt u mee naar huis. Het advies is zorgvuldig voorbereid door de leerkrachten van groep 7, groep 8, de kwaliteitscoördinator en de directie. We moedigen u aan om open dagen van voortgezet onderwijs scholen te bezoeken. Houd de websites hiervoor goed in de gaten. Wij delen relevante informatie zodra we die ontvangen. In groep 8 doen de leerlingen de doorstroomtoets (voorheen de CITO-eindtoets). Dit toetst de ontwikkeling van uw kind, waarbij we rekening houden met voortdurende groei. Na ontvangst van de resultaten in maart, geven we het definitieve schooladvies. Een uitzonderlijke prestatie op de toets kan leiden tot een heroverweging van het eerdere advies, mits dit in het belang van de leerling is en de school dit motiveert. Een minder goede score op de toets verandert niets aan het reeds gegeven advies. De aanmelding bij de nieuwe school vindt in deze periode plaats. De schoolloopbaan van uw kind is bij ons in goede handen. Op De Prinsenakker zit 84% van de leerlingen na drie jaar nog op het niveau dat overeenkomt met het schooladvies, wat getuigt van een adequate voorbereiding op het vervolgonderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Welzijn op OBS De Prinsenakker
Op OBS De Prinsenakker geloven we dat een brede ontwikkeling essentieel is voor elk kind. Naast academische vooruitgang leggen we een sterke nadruk op de sociale en emotionele groei van onze leerlingen. We stimuleren een open houding, empathie en wederzijds respect, zodat kinderen leren omgaan met zichzelf en anderen. Om deze sociale vaardigheden te bevorderen, maken we gebruik van de effectieve en gevalideerde Kanjertraining. Deze methode richt zich op het ontwikkelen van kennis, vaardigheden en een positieve houding, cruciaal voor gezonde sociaal-emotionele interacties. Het hoofddoel is om kinderen een positief zelfbeeld en een positieve kijk op anderen te geven, wat essentieel is voor het voorkomen van pestgedrag en het waarborgen van een veilige leeromgeving. Onderzoek toont aan dat de Kanjertraining niet alleen de sociale competenties verbetert, maar ook de concentratie en leerprestaties bevordert. Door kinderen handvatten te bieden voor sociale situaties, creëren we ruimte voor verdere persoonlijke en academische ontwikkeling.
Vertrouwen
Verantwoordelijkheid
Betrokkenheid
Hoe bevordert OBS De Prinsenakker een veilige sociale omgeving?
Onze school is een plek waar leren centraal staat, en dit is alleen mogelijk in een veilige omgeving. Daarom zijn onze kernwaarden vertrouwen, verantwoordelijkheid en betrokkenheid. Deze waarden sluiten naadloos aan bij de principes van de Kanjertraining en vormen de basis van ons veiligheidsbeleid. We hanteren een duidelijke visie op hoe we met elkaar omgaan en werken actief samen met ouders en leerlingen aan een veilige schoolcultuur. Dit omvat het uitgaan van elkaars goede bedoelingen, het respecteren van ieders unieke zelf en het creëren van een sfeer waarin ieder kind zichzelf kan zijn. Als leerkrachten en ouders dragen we gezamenlijk de verantwoordelijkheid voor een fatsoenlijke omgang. Wij zijn duidelijke leiders die kinderen begeleiden met fundamentele waarden zoals liefde, vertrouwen en mededogen. We pakken grensoverschrijdend gedrag zorgvuldig en respectvol aan, altijd in samenwerking met de ouders, om een positieve en veilige leeromgeving te garanderen.
Welke methoden gebruikt OBS De Prinsenakker om sociale vooruitgang te meten?
OBS De Prinsenakker maakt gebruik van de volgende registratievormen om de sociale ontwikkeling en opbrengsten van leerlingen in kaart te brengen:
- Kijk!
- Kanvas
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden ingezet op OBS De Prinsenakker?
Voor het sociaal-emotioneel leren van onze leerlingen maken wij gebruik van:
- Kanjer trainingen
Inspectierapport OBS De Prinsenakker: Kwaliteit en Ontwikkeling
Ontdek de officiële bevindingen van de onderwijsinspectie over OBS De Prinsenakker. Wij streven naar excellentie in het basisonderwijs voor alle leerlingen in Bennekom. Dit rapport biedt inzicht in de onderwijskwaliteit, de leeromgeving en onze pedagogische aanpak. Lees hoe we ons onderwijs continu verbeteren en waar onze sterke punten liggen. De inspectie beoordeelt onze school op diverse aspecten, waaronder onderwijsresultaten, de ontwikkeling van leerlingen en de schoolorganisatie. Bekijk de details om een compleet beeld te krijgen van ons onderwijs.