
Schoolweging
De schoolweging van Willinkschool is 25,58 , met een spreiding van 6,47 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen zijn sterk gericht op theoretische leerwegen: 26,9% van de leerlingen krijgt een vmbo-(g)t-advies en 23,1% vwo (vs. 16,5% en 18,6% bij vergelijkbare scholen). Het percentage praktijkonderwijsadvies (7,7% vmbo-b/k) ligt iets boven het regionale gemiddelde (ca. 5,6%), wat past bij de gemengde leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Willinkschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
76,9% van de leerlingen presteert op adviesniveau, wat hoger is dan het landelijk gemiddelde (62,9%). Wel scoort de school een hoger percentage onder advies (15,4% vs. 11,8% landelijk). Dit kan samenhangen met de brede adviesrange, maar benadrukt ook het belang van monitoringsystemen zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
Leerkrachten zijn alert op de manier waarop kinderen met elkaar omgaan, niet slechts met het doel om pestgedrag te kunnen signaleren, maar vooral omdat sociaal-emotionele vorming een wezenlijk onderdeel is van de ontwikkeling van ieder kind. Er mag met aandacht voor dit ontwikkelingsgebied niet gewacht worden tot zich problemen voordoen. Daarom werken we bewust aan een positieve sociaal-emotionele ontwikkeling met als basis een open, positieve en oplossingsgerichte houding van kinderen en leerkrachten. LEES MINDER
Genereus
Gericht
Genietend
Wat is de werkwijze van de Willinkschool voor sociale ontwikkeling?
De Willinkschool werkt volgens de principes van ‘Rots en Water’, een psycho-fysieke training gericht op het verbeteren van zelfbeheersing, zelfvertrouwen, zelfreflectie en sociale vaardigheden. Er worden fysieke oefeningen gedaan in de aula, gevolgd door reflectie. Na elke vakantie start de leerkracht met een blok van drie weken ‘Rots en Water’. De sociaal-emotionele ontwikkeling wordt gevolgd met MijnKleutergroep (groep 1 en 2) en Cito Leerling in Beeld (LIB) waarbij leerkrachten en leerlingen (vanaf groep 5) het welbevinden beoordelen.
Welke registratievormen gebruikt de Willinkschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Willinkschool gebruikt Cito Leerling in Beeld (LIB) als registratievorm om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Willinkschool?
De Willinkschool gebruikt de ‘Rots en Water’ methode voor sociaal-emotioneel leren.