Openbare Basisschool De Wijzer
Heideakkerweg 1
6658 ZZ Beneden-Leeuwen

Schoolweging

Schoolweging
30.19
Spreiding
6.09

De schoolweging van De Wijzer Beneden-Leeuwen is 30,19 , met een spreiding van 6,09 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 94,44% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, presteert de school uitstekend vergeleken met de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de stevige basiskwaliteit van het onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

51,31% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 45,5% ligt. Dit benadrukt de focus op ambitieuze leerdoelen, met name op het gebied van taalvaardigheid en abstract rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke oriëntatie op havo en vwo: 20% havo en 10% vwo-advies. Opvallend is het aandeel gecombineerde adviezen (bijv. vmbo-(g)t/havo: 12,5%), wat wijst op maatwerk. Het praktijkgerichte aanbod (vmbo-b/k: 10%) valt lager uit dan regionale vergelijkingen (5,52%), passend bij een complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Wijzer Beneden-LeeuwenGemeente AmsterdamNederland
LIB176.08176.88175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We richten ons op de persoonlijke groei en ontwikkeling. Om dat te bereiken is het nodig dat leerlingen weten: Wat is het leerdoel: wat ga ik leren? Waar ze staan ten opzichte van dat leerdoel: wat kan/ken ik al en wat ga ik er nog bij leren? Welke stappen ze kunnen zetten om dat leerdoel te bereiken: hoe pak ik het aan? We vinden het heel belangrijk dat onze kinderen naast cognitieve en sociaal-emotionele doelen/vaardigheden, zich ook ontwikkelen m.b.t. “Leren leren” (bijv. m.b.v. inzicht in de eigen (groei)mindset en de “leerkuil”). De kinderen werken op dit moment bij technisch lezen, spelling en rekenen aan doelen (zowel individueel als in de unit) die passen bij hun “zone van naaste ontwikkeling”. Voor de tussenresultaten nemen we ook de CITO-toetsen af de volgende onderdelen af: technisch lezen begrijpend lezen spelling rekenen Resultaten worden geanalyseerd en vervolgens wordt de instructie aangep[ast op de behoefte van de leerlingen. In februari en juli maken we n.a.v. de tussenresultaten een schoolanalyse. Hierin worden ook de actiepunten op schoolniveau geformuleerd.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

44,44% van de leerlingen presteert onder advies, wat significant hoger is dan het landelijk gemiddelde (11,81%). Dit kan samenhangen met de relatief hoge schoolweging. Tegelijkertijd scoort 11,11% boven advies, wat aansluit bij het beleid om talentvolle leerlingen extra uit te dagen via bijvoorbeeld plusklassen.

Sociale ontwikkeling

Onze kernwaarden zijn: Ik mag er zijn Ik kan Ik weet Ik begrijp Ik deel Ik reis Dit is de basis voor onze identiteit, het fundament waarop we verder bouwen, waarin kinderen hun talenten leren ontdekken en ten volle ontplooien, met als resultaat, goed toegeruste medemensen. We geven de kinderen een koffer vol bagage mee om op reis te kunnen in de wereld van morgen. Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Het sociaal-emotionele welbevinden van de leerlingen heeft veel invloed op hun totale functioneren. Onze school besteedt daarom structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. We doen dit omdat we onze kinderen willen opvoeden tot verantwoorde burgers. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hen heen (dichtbij en verder weg). LEES MINDER

Ik mag er zijn

Ik weet, ik kan, ik begrijp

Ik deel en ik reis

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Wijzer voor sociale ontwikkeling?

Openbare Basisschool De Wijzer bereidt kinderen voor op een complexe maatschappij door kennis, respect en verantwoordelijkheidsbesef bij te brengen. De school leert kinderen samenleven en samenwerken, en geeft ze kennis over de samenleving. Dit gebeurt door de inzet van Rots & Water en de methodiek Groepsgeluk. De school heeft opgeleide specialisten hiervoor in het team en werkt met het International Primary Curriculum (IPC) om de algemene ontwikkeling en culturele bagage te bevorderen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Wijzer om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool De Wijzer gebruikt MijnRapportfolio met daarin 'Zien' verwerkt, en het Digikeuzebord in groep 1-2 om sociale opbrengsten te registreren.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Wijzer?

Openbare Basisschool De Wijzer maakt gebruik van de methoden Rots & Water en GroepsGeluk voor sociaal-emotioneel leren.