Basisschool School voor Speciaal Basisonderwijs De Vlinderboom in Bemmel

Het team van School voor Speciaal Basisonderwijs De Vlinderboom in Bemmel

Current section: team
Dorpsstraat 10
6681 Bemmel

Zie hier hoe het team van School voor Speciaal Basisonderwijs De Vlinderboom is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van School voor Speciaal Basisonderwijs De Vlinderboom. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past School voor Speciaal Basisonderwijs De Vlinderboom bij jullie?

Ontdek hoe goed School voor Speciaal Basisonderwijs De Vlinderboom bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij School voor Speciaal Basisonderwijs De Vlinderboom zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 80.8% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 81.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (80.8%)
Man (19.2%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (81.9%)
Man (18.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij School voor Speciaal Basisonderwijs De Vlinderboom. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (7.1%)
25-35 jaar (17.9%)
35-45 jaar (32.1%)
45-55 jaar (32.1%)
55-65 jaar (7.1%)
&ge;65 jaar (3.6%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (5.6%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25.6%)
45-55 jaar (22.8%)
55-65 jaar (18.7%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij School voor Speciaal Basisonderwijs De Vlinderboom werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (76.9%)
Direct ondersteunend personeel (15.4%)
Indirect ondersteunend personeel (3.8%)
Management (3.8%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor School voor Speciaal Basisonderwijs De Vlinderboom gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over vakleerkrachten.

Flexibele Leerkrachtvervanging bij De Vlinderboom: Continuïteit van Onderwijs

Bij School voor Speciaal Basisonderwijs De Vlinderboom streven we naar een ononderbroken leerervaring voor al onze leerlingen. We zetten ons maximaal in om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen, zelfs bij onverwachte afwezigheid van onze toegewijde leerkrachten door ziekte of verlof. Onze school is strategisch aangesloten bij een gespecialiseerde vervangingspool om snel op personeelsuitval te kunnen reageren. Hoewel de beschikbaarheid van gekwalificeerde vervangers een uitdaging kan zijn, minimaliseren we de impact door proactief te handelen. Dit doen we door extra inzet van ons ervaren eigen personeel of door het inschakelen van beschikbare externe krachten. In situaties waar vervangers schaars zijn, worden klassen tijdelijk verdeeld over andere groepen om de lesdoelen te blijven behalen. Prioriteit ligt bij de kerntaken van onze leerkrachten; daarom worden specifieke ondersteunende functies, zoals de remedial teacher en de interne begeleider, alleen in zeer uitzonderlijke gevallen ingezet voor reguliere klassenvervanging. Zeldzame omstandigheden kunnen ons dwingen tot het tijdelijk vrijgeven van groepen. Hoewel dit een laatste redmiddel is, garanderen we dat dit enkel gebeurt wanneer alle andere opties zijn uitgeput, met het welzijn en de educatieve voortgang van de leerlingen steeds vooropgesteld.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Taal/Rekenen/Wereld Oriëntatie
62.5%
(Buiten) Spel
20.8%
Expressieve vakken
8.3%
Overig
8.3%

Leerjaar 3 t/m 8

Overig
23%
Lezen
22.2%
Rekenen/wiskunde
19.6%
Taal
18.3%
Bewegingsonderwijs
6.9%
Wereldoriëntatie
3.9%
Kunstzinnige en creatieve vorming
2.9%
Levensbeschouwing
2.5%
Engelse taal
0.7%

Ontdek Ons Deskundige Ondersteuningsteam op De Vlinderboom

5

Taal en Rekenen: Vakkundige Hulp

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Remedial Teacher
Gekwalificeerde Leerkrachten Speciaal Onderwijs (Master SE)

Toelichting van de school:

Ons toegewijde team van specialisten biedt op maat gemaakte ondersteuning voor taal en rekenen. Tijdens onze leerlingbesprekingen bepalen we de specifieke ondersteuningsbehoeften en stellen we concrete doelen vast. Deze doelen en de voortgang worden openlijk besproken met het kind en de ouders of verzorgers, waarbij hun inbreng essentieel is (hoorrecht). We evalueren gezamenlijk en passen de aanpak aan waar nodig, altijd in samenspraak met het kind en de ouders/verzorgers.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Begeleiding op Maat

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Ergotherapeut

Toelichting van de school:

Wij volgen het pedagogisch beleidsplan van Stichting De Linge, dat u kunt vinden op www.delinge.nl. Ons deskundige team biedt gerichte ondersteuning voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. In leerlingbesprekingen identificeren we de behoeften en formuleren we haalbare doelen, die we vervolgens delen met het kind en de ouders/verzorgers. Regelmatige evaluaties zorgen ervoor dat we de aanpak blijven afstemmen op de individuele voortgang, altijd met inspraak van het kind en de ouders/verzorgers.

3

Gedrag & Werkhouding: Effectieve Strategieën

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Ergotherapeut

Toelichting van de school:

Ons team van experts biedt ondersteuning bij gedrag, werkhouding en taakaanpak. Via leerlingbesprekingen stellen we de individuele behoeften vast en formuleren we concrete leerdoelen. Deze doelen en de voortgang worden besproken met het kind en de ouders/verzorgers, met volledige aandacht voor hun inbreng (hoorrecht). We evalueren de effectiviteit van de aanpak en passen deze gezamenlijk aan indien nodig.

5

Motorische & Lichamelijke Ontwikkeling: Stimuleren van Beweging

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Fysiotherapeut
Ergotherapeut
Logopedist

Toelichting van de school:

Ons gespecialiseerde team ondersteunt de motorische en lichamelijke ontwikkeling van uw kind. In overleg bepalen we de specifieke ondersteuningsbehoeften en stellen we doelen op voor een bepaalde periode. Deze doelen en de voortgang worden gedeeld met het kind en de ouders/verzorgers, waarbij inspraak gegarandeerd is (hoorrecht). We evalueren de resultaten gezamenlijk en passen de aanpak aan om optimale ontwikkeling te waarborgen.

0

Medische Zorg & Persoonlijke Verzorging: Samenwerking met Zorgpartners

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

De Vlinderboom werkt nauw samen met Zorg Binnen Onderwijs (ZBO) en Buurtzorg om zorgvragen op het gebied van medische handelingen en persoonlijke verzorging efficiënt te beantwoorden. Deze samenwerking garandeert dat uw kind de nodige persoonlijke aandacht en ondersteuning ontvangt, geïntegreerd binnen de schoolomgeving.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
16
Totaal specialisten
16
Unieke specialismen

Ontdek Onze Uitgebreide Ondersteuningsgebieden voor Kinderen

Gedetailleerde Uitleg van SBO De Vlinderboom

Op SBO De Vlinderboom bieden wij op maat gemaakt onderwijs aan kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, verder dan wat reguliere basisscholen kunnen bieden. Ons doel is om elk kind de best mogelijke kansen te geven voor een succesvolle schoolloopbaan en toekomst. Wij bedienen drie specifieke doelgroepen met gerichte programma's en expertise. Deze groepen zijn zorgvuldig samengesteld om te voldoen aan de unieke leerbehoeften van elk kind, met een sterke focus op zowel academische vooruitgang als persoonlijk welzijn. Onze kerngroepen richten zich op kinderen wiens tempo en niveau van het reguliere basisonderwijs te uitdagend is. Wij bieden hier aangepaste instructie en leggen de nadruk op het welbevinden van het kind, met een prognose van uitstroom naar VMBO of hoger. Leerroute 3 is ontworpen voor kinderen met bijvoorbeeld een lagere intelligentie die veel herhaling nodig hebben. Zij maken individuele vorderingen in kleine stapjes. Ook hier staat het welbevinden centraal, met een uitstroomprognose richting Praktijkonderwijs (PRO). Voor kinderen die baat hebben bij extra structuur, maar niet passen binnen cluster 4, bieden we 'Structuur Plus'. Dit programma is voor kinderen met een lagere tot normale intelligentie, die extra structuur nodig hebben. We werken in kleine groepen met duidelijke routines en op maat gemaakte instructie, gericht op VMBO-niveau of hoger. Toekomstgericht Aanbod: Samenwerken voor Optimale Zorg We streven ernaar ons aanbod continu te verbeteren door actieve samenwerking met lokale partners. Dit stelt ons in staat om nog beter in te spelen op specifieke zorgvragen van kinderen. Ons team wordt regelmatig bijgeschoold op relevante expertisegebieden, wat de kwaliteit van onze zorg en de effectiviteit van onze aanpak versterkt. Zo waarborgen we een hoge standaard van onderwijs en blijven we ons ontwikkelen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan voor Succesvol Leren

Wat zijn de kerndoelen van ons schoolplan?

Ons schoolplan richt zich op drie essentiële pijlers om de ontwikkeling van onze leerlingen te optimaliseren. Elke pijler bevat specifieke, meetbare doelen die onze onderwijsaanpak sturen. De drie kernpijlers zijn: het versterken van de Handelingsgericht Werken (HGW) cyclus, het waarborgen van een doorlopende leerlijn en de implementatie van innovatieve onderwijsmethoden. Deze doelen zijn zorgvuldig uitgewerkt in ons schoolplan.

Hoe realiseren we onze onderwijsdoelen?

Binnen ons team werken we met gespecialiseerde pijlergroepen. Deze groepen zijn verantwoordelijk voor het vertalen van onze gezamenlijke ambities naar concrete actieplannen, compleet met een jaarlijkse planning binnen het Schoolmonitor programma. De voortgang wordt nauwlettend gemonitord in samenwerking met de voorzitters van de pijlergroepen. Jaarlijks evalueren we de behaalde resultaten en formuleren we nieuwe, ambitieuze doelen voor het komende schooljaar, zodat we continu blijven verbeteren.

Ontwikkeling van Jonge Kinderen op SBO De Vlinderboom

Toelichting van de school

Speciaal Basisonderwijs De Vlinderboom biedt geen eigen voorschoolse opvang. Wij geloven in een sterke samenwerking met alle voorschoolse voorzieningen in onze regio. Zodra een voorschoolse instelling een vraag heeft over de mogelijke doorstroom van een kind naar een reguliere voorziening, nodigen wij hen uit voor gezamenlijke gesprekken. Tijdens deze 'rondetafelgesprekken' analyseren we samen de behoeften van het kind. We bepalen vervolgens de meest geschikte plek waar het kind de beste ondersteuning en ontwikkeling kan ontvangen.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod is er voor jonge kinderen bij SBO De Vlinderboom?

Hoewel SBO De Vlinderboom geen eigen voorschoolse voorziening heeft, investeren we in een naadloze overgang voor jonge kinderen. We faciliteren de communicatie met voorschoolse instellingen om te zorgen dat elk kind de juiste plek krijgt. Dit omvat actieve deelname aan rondetafelgesprekken om de optimale leeromgeving te bepalen.

Hoewel SBO De Vlinderboom geen eigen voorschoolse voorziening heeft, investeren we in een naadloze overgang voor jonge kinderen. We faciliteren de communicatie met voorschoolse instellingen om te zorgen dat elk kind de juiste plek krijgt. Dit omvat actieve deelname aan rondetafelgesprekken om de optimale leeromgeving te bepalen.

Samenwerkingspartners voor opvang na schooltijd

Met welke partners werkt SBO De Vlinderboom samen voor jonge kinderen?

SBO De Vlinderboom hecht veel waarde aan samenwerking met externe partners ten behoeve van jonge kinderen. We werken nauw samen met voorschoolse voorzieningen in de regio, zoals Kinderopvang St. De Linge. Deze samenwerking garandeert een geïntegreerde aanpak en een optimale ontwikkeling voor elk kind.

SBO De Vlinderboom hecht veel waarde aan samenwerking met externe partners ten behoeve van jonge kinderen. We werken nauw samen met voorschoolse voorzieningen in de regio, zoals Kinderopvang St. De Linge. Deze samenwerking garandeert een geïntegreerde aanpak en een optimale ontwikkeling voor elk kind.

Team | School voor Speciaal Basisonderwijs De Vlinderboom in Bemmel | [2025] Schoolregister