Jenaplan IKC Donatushof in Bemmel

Het team van Jenaplan IKC Donatushof in Bemmel

Current section: team
Flierenhofstraat 34
6681 Bemmel

Zie hier hoe het team van Jenaplan IKC Donatushof is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Jenaplan IKC Donatushof. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Jenaplan IKC Donatushof bij jullie?

Ontdek hoe goed Jenaplan IKC Donatushof bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Jenaplan IKC Donatushof zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 81% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.1% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (81%)
Man (19%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.1%)
Man (17.9%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Jenaplan IKC Donatushof. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (5%)
25-35 jaar (15%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (25%)
55-65 jaar (30%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.4%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (19.3%)
55-65 jaar (18.8%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Jenaplan IKC Donatushof werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (76.2%)
Direct ondersteunend personeel (14.3%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (9.5%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Jenaplan IKC Donatushof gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over vakleerkrachten.

Vervanging van Leerkrachten en Pedagogisch Medewerkers bij Jenaplan IKC Donatushof

Bij Jenaplan IKC Donatushof streven we naar continuïteit in de educatie van uw kind. Wanneer een stamgroepleider of pedagogisch medewerker onverhoopt afwezig is, zetten wij alles op alles om direct passende vervanging te regelen. Voor onze pedagogisch medewerkers geldt dat de voorkeur uitgaat naar interne vervanging door een collega uit hetzelfde team. Als dit niet haalbaar is, schakelen we een bekwame collega in van een ander Integraal Kindcentrum (IKC) binnen Stichting De Linge, om zo de hoogste kwaliteit van opvang en onderwijs te garanderen. Bij de afwezigheid van een stamgroepleider in het basisonderwijs maken we gebruik van een regionale invalpool, waar Stichting De Linge deel van uitmaakt. Mocht deze pool onverhoopt geen geschikte kandidaat kunnen aanbieden, dan worden alternatieve oplossingen overwogen. Dit kan betekenen dat we parttimers vragen om extra te werken en de lesuren van een zieke collega over te nemen. Daarnaast onderzoeken we de flexibiliteit binnen ons huidige personeelsbestand om de continuïteit te waarborgen. In zeldzame gevallen, wanneer alle vervangingsopties zijn uitgeput, kan het noodzakelijk zijn om een groep tijdelijk te sluiten. Dit uiterste redmiddel wordt pas ingezet na zorgvuldig overleg met de directeur-bestuurder en na melding aan de Inspectie. Ouders van de betreffende groep ontvangen direct een bericht via e-mail en Parro, met daarin alle relevante informatie over de situatie en de mededeling dat kinderen die dag niet verwacht worden op school. We benadrukken onze inzet om dit soort situaties te allen tijde te voorkomen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Jenaplan IKC Donatushof bestaat uit een afdeling opvang en een afdeling onderwijs. De afdeling opvang bestaat naast de VSO/BSO uit een kinderdagverblijf met een groep voor kinderen van 0-2 jaar en een groep voor kinderen van 2-4 jaar waarin de VE-peutergroep (Voorschoolse Educatie) in de ochtenduren geïntegreerd is. Op de afdeling onderwijs werken we in 2-jarige stamgroepen. In schooljaar 2025-2026 zijn er drie stamgroepen 1-2; drie stamgroepen 3-4; drie stamgroepen 5-6 en drie stamgroepen 7-8. Het IKC is ingericht in samenspraak met schoolstylisten waarin accent is gelegd op rust, voorspelbaarheid en een inspirerende, natuurlijke inrichting. Op de locatie is er de mogelijkheid om te koken op een kookeiland en zijn er diverse plekken voor creativiteit en dans. Een aantal groepen hebben de mogelijkheid tot buiten werken. De locatie heeft geinvesteerd in het buitenterrein om ervoor te zorgen dat kinderen kunnen buiten werken en spelen passend bij hun niveau.

Groeperingsvormen

Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Begeleiding en Ondersteuning op Jenaplan IKC Donatushof

3

Taal- en Rekenspecialisten voor een Sterke Basis

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Taalspecialist

Toelichting van de school:

Op Jenaplan IKC Donatushof zetten we ons in voor de ontwikkeling van elk kind. Onze ontwikkelgroep 'Een Stevige Basis' richt zich actief op de didactiek binnen ons Integraal Kindcentrum. Deze groep, versterkt door externe expertise, bundelt actuele kennis en praktische ervaring om het onderwijs in taal en rekenen naar een hoger niveau te tillen. Hierdoor garanderen we een optimale leeromgeving waarin kinderen excelleren.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Positief Klimaat

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Ontwikkelgroep Pedagogisch Klimaat

Toelichting van de school:

Ons Integraal Kindcentrum koestert een positief sociaal-emotioneel klimaat. De ontwikkelgroep 'Pedagogisch Klimaat' evalueert en verfijnt continu ons beleid, zoals vastgelegd in documenten over respectvol omgaan met elkaar en gedragsmanagement. Met ondersteuning van Anne-Marie Stevens werken we aan continue pedagogische groei. Daarnaast maken we effectief gebruik van de 'Mediation'-methodiek, waarbij leerlingen uit groep 6, 7 en 8 worden opgeleid tot mediators om conflicten op te lossen.

1

Gedragsmanagement en Zelfstandig Leren Werk aanpak

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Jenaplan IKC Donatushof stimuleert zelfstandigheid en een proactieve werkhouding vanaf jonge leeftijd. Kinderen werken met dag- en weekplanningen, waardoor ze leren hun eigen leerproces te sturen. Onder begeleiding van de stamgroepleider kiezen leerlingen zelf het moment om geplande werkzaamheden uit te voeren. Dit bevordert eigenaarschap en oefent hen in zelfstandig werken, zowel binnen als buiten de stamgroep.

0

Stimulering Motorische en Lichamelijke Vaardigheden

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Wij werken nauw samen met kinderfysiotherapeuten, ergotherapeuten en psychomotorisch therapeuten om de motorische ontwikkeling te optimaliseren. De jaarlijkse MQ-scan brengt de fundamentele motorische vaardigheden van onze leerlingen in kaart. Onze gymdocenten maken gebruik van het programma 'Basislessen'. Twee medewerkers op locatie stimuleren spel en beweging actief tijdens pauzes en door de dag heen, wat bijdraagt aan een gezonde ontwikkeling.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging op School

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Ons team beschikt over personeelsleden met diploma's voor bedrijfshulpverlening en kinderehbo, en we zorgen voor regelmatige controle van de ehbo-koffers. Bij noodzakelijke medische handelingen, zoals medicatie toediening, handelen we altijd in overleg met ouders. De stamgroepleider voert deze taken uit na verkregen toestemming. Indien specifieke medische expertise nodig is, schakelen we de schoolarts of schoolmaatschappelijk werk in voor optimale ondersteuning.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
6
Totaal specialisten
6
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek

Op Maat Gemaakte Ondersteuning voor Elk Kind: Jenaplan IKC Donatushof

Ontwikkeling van Ons Toekomstig Aanbod voor Extra Ondersteuning

Bij Jenaplan IKC Donatushof streven we naar uitdagend en betekenisvol onderwijs dat perfect aansluit bij de unieke behoeften van ieder kind. Ons meerjarenplan is gericht op het continu verbeteren van de effectiviteit van ons onderwijs. Om dit te realiseren, verdiepen we onze kennis over kinderlijke ontwikkeling en hoe wij als Integraal Kindcentrum (IKC) hier optimaal op kunnen inspelen. Een sterk basisaanbod is essentieel, waar zoveel mogelijk leerlingen van profiteren. Daarnaast bieden wij specifieke ondersteuning voor leerlingen die extra begeleiding nodig hebben. Dit omvat een speciale groep voor meer- en hoogbegaafde kinderen, NT2-ondersteuning voor anderstaligen, en diverse andere disciplines. Wij werken hierbij ook nauw samen met externe specialisten om de best mogelijke zorg te garanderen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan

Wat zijn de kerndoelen van ons Jenaplan IKC schoolplan?

Bij Jenaplan IKC Donatushof streven we ernaar kinderen te voorzien van uitdagend en betekenisvol onderwijs, geworteld in verbinding. Ons overkoepelende doel is om kinderen de vaardigheden en waarden mee te geven om nieuwsgierig en op hun eigen wijze deel te nemen aan de huidige en toekomstige samenleving. Om dit te realiseren, werken we met drie kerngebieden: een stevige basis voor leren, een positief pedagogisch klimaat en een brede oriëntatie op de wereld. Binnen deze ontwikkelgebieden werken we aan de missie van ons kindcentrum. Voor de beleidsperiode 2024-2027 focussen we op het optimaal afstemmen van ons onderwijs op de individuele leerbehoeften van elk kind. Dit zie je terug in de concrete doelstellingen van onze ontwikkelgroepen en de doorlopende kwaliteitsverbetering van onze locatie. Een stevige basis: We definiëren duidelijke klassenroutines om een voorspelbaar en veilig leerklimaat te creëren. Hiervoor ontwikkelen we een toolkit met gestandaardiseerde hulpmiddelen voor alle stamgroepen. De ontwikkelgroepen monitoren actief de voortgang met behulp van kwaliteitskaarten, gefaciliteerd door collegiale consultatie en agendapunten op teamvergaderingen en studiedagen. Daarnaast creëren we visuele overzichten van onze kerndidactiek, wat zorgt voor samenhang en duidelijkheid in de vakspecifieke aanpak. Pedagogisch klimaat: Onze missie is het borgen van het goede dat er al is, ondersteund door een gedeelde taal en aanpak. We onderzoeken momenteel een methode die onze huidige werkwijze versterkt. Met ingang van 1 januari 2025 implementeren we een nieuwe methodiek, geadviseerd door de ontwikkelgroep pedagogisch klimaat. Dit zorgt voor een uniforme communicatie over groepsdynamiek en sociale interactie binnen het hele IKC. Kinderen krijgen hierdoor meer inzicht in groepsprocessen en hun eigen rol daarin, wat bijdraagt aan een sterk pedagogisch klimaat met ruimte voor democratische principes en zelfreflectie. Een essentieel onderdeel van deze methodiek is de procedure voor het omgaan met grensoverschrijdend gedrag. Verder verdiepen we ons in kindgesprekken om elk kind zich gezien en gesterkt te laten voelen, met bijbehorende teamtrainingen en inhoudelijke ondersteuning. Wereldoriëntatie: Betekenisvol en uitdagend onderwijs door middel van kennisrijke thema's, ondersteund door NKC, vormt een belangrijk speerpunt van onze identiteit. Jaarlijks realiseren we twee thema's volgens de NKC-richtlijnen om ons handelingsrepertoire te verbreden. We leggen ook een link met onze maatschappelijke missie: het prikkelen van de nieuwsgierigheid naar andere culturen en gewoontes, en het bijbrengen van respect voor onze planeet. Ons doel is om onze leerlingen te vormen tot wereldburgers. Zicht op ontwikkeling en een passend aanbod: Kinderen ervaren uitdaging, betekenis en plezier in hun leerproces. Ze merken en meten dat ze vooruitgang boeken en dat het onderwijs aansluit bij hun specifieke leerbehoeften. Onze medewerkers hanteren een onderzoekende en stimulerende houding met hoge verwachtingen. Hiervoor voeren we diepgaande analyses uit en stemmen we het onderwijs continu af op de behoeften van de kinderen. Met ingang van 1 januari 2025 zorgen we voor een optimale afstemming tussen de onderwijsbehoeften van elk kind en onze didactische en pedagogische aanpak, zodat elk kind een passend leerrendement behaalt. In de volgende jaren ontwikkelen we de vaardigheden voor analyse, observatie en differentiatie in het aanbod. Concreet maken we de fasen van de ondersteuningscyclus zichtbaar in het handelen van de stamgroepleiders, ondersteund door documenten zoals de kindkaart, werkformulieren voor analyse en evaluatie, en het rooster van de stamgroep. Kwaliteitszorg: Binnen onze kwaliteitszorg besteden we aandacht aan de continue ontwikkeling en beoordeling van de vaardigheden van onze stamgroepleiders. Dit gebeurt via kwaliteitsgesprekken, beoordelingsgesprekken en individuele scholingsplannen. We hanteren een systematische cyclus voor analyse en borging van de organisatie-output, waarbij we de kwaliteit ontwikkelen in nauwe samenwerking met de ontwikkelgroepen.

Hoe realiseert Jenaplan IKC Donatushof haar onderwijsdoelen?

Jenaplan IKC Donatushof volgt een duidelijke koers waarin de kernwaarden uitdagend, betekenisvol en verbinding centraal staan. De ontwikkeling van ons IKC wordt geleid door deze koers en de onderwijsbehoeften van onze leerlingen. Een robuuste kwaliteitsstructuur waarborgt en ontwikkelt ons onderwijs continu. De drijvende kracht achter onze ontwikkeling zijn de drie ontwikkelgroepen: pedagogisch klimaat, stevige basis en wereldoriëntatie. Deze groepen monitoren de voortgang tijdens teammomenten en sturen de ontwikkeling aan tijdens ontwikkelmomenten. Schoolmonitor ondersteunt de ontwikkelgroepen bij het planmatig werken, en een ontwikkelbord visualiseert onze voortgang op locatie. Daarnaast investeren we in de professionele ontwikkeling van onze medewerkers. We werken met een IKC-breed scholingsplan en individuele ontwikkelplannen die geïntegreerd zijn in de leerkrachtkaart. Elke medewerker wordt tweemaal per jaar bezocht en beoordeeld door de directie, gevolgd door een persoonlijk ontwikkelingsgesprek. Medewerkers kunnen gedurende het jaar ook gebruikmaken van collegiale consultatie, beeldcoaching en externe expertise van Expertis. Wij hechten veel waarde aan het meten van het rendement van ons onderwijs. Daarom is 'zicht op ontwikkeling' een cruciale pijler binnen onze kwaliteitszorg. Via het 'triband' verantwoorden, analyseren en evalueren we ons onderwijs op kind-, groep- en schoolniveau door middel van trendanalyses, kindgesprekken en groepsanalyses. Deze activiteiten zijn vastgelegd in onze managementkalender. Naast onze interne analyses betrekken we actief de inzichten van diverse stakeholders. De IKC-raad speelt hierin een belangrijke rol. Onze bovenschoolse kwaliteitsmedewerker, bestuurder en externe professionals fungeren als 'critical friends' om blinde vlekken te identificeren en een complete analyse van ons onderwijs te waarborgen.

Speciaal Aanbod voor Jonge Kinderen bij Jenaplan IKC Donatushof

Toelichting van de school

Ontdek de fascinerende wereld van ons Integraal Kindcentrum (IKC) Donatushof, waar we een gespecialiseerde afdeling voor voorschoolse educatie (VE) bieden. Onze peutergroep stimuleert de persoonlijke ontwikkeling en moedigt kinderen aan om hun grenzen te verkennen, met behulp van het bewezen Startblokken programma. Dit programma sluit perfect aan bij onze Jenaplanvisie, gericht op de holistische ontwikkeling van elk kind. We werken met boeiende thema's en activiteiten die speciaal zijn ontworpen voor peuters. Elke ochtend is gevuld met creatieve knutselactiviteiten, beweging, interactieve kringspelen, muzikale ontdekkingen en waardevol spel met leeftijdsgenootjes. Onze toegewijde medewerkers bieden uitdagend educatief en creatief materiaal, en de kinderen genieten van volop buiten spelen en ravotten. Kinderen zijn van nature nieuwsgierig en leergierig, met een natuurlijke interesse in hun omgeving en de activiteiten van volwassenen. Ze willen graag deelnemen aan alles, of het nu schoonmaken, 'autorijden' of boodschappen doen is. Door deze 'echte wereld' na te bootsen in spel, groeien ze en leren ze de wereld om hen heen kennen. Spel is essentieel voor hun ontwikkeling en hun leerproces. Het is de basis voor het begrijpen van de wereld. Volgens de Startblokken-methodiek zijn onze peutergroeplokalen ingericht met diverse speelhoeken die peutervriendelijk en stimulerend zijn. U vindt er een knusse huishoek, een uitdagende bouwhoek, een creatieve knutselhoek, een rustgevende leeshoek, een interactieve speltafel en ruime open plekken voor vrij spel. Deze hoeken nodigen uit tot ontdekking en spel, waardoor het leerplekken worden waar peuters zich veilig voelen en spelenderwijs de wereld ontdekken. Daarnaast maken we gebruik van een speciaal speellokaal. De buitenterreinen zijn zo ontworpen dat peuters veilig en vrij kunnen spelen met diverse speelmogelijkheden, zoals fietsen, klimmen, picknicken en spelen met water en zand. De overgang van de voorschool naar de basisschool kan een spannende stap zijn voor zowel kinderen als ouders. Herkenbaarheid in aanpak, lesmateriaal, werkwijze en communicatie van onze pedagogisch medewerkers en stamgroepleiders creëert een gevoel van veiligheid en vertrouwen. Gedeelde verwachtingen, regels en afspraken versterken deze veilige omgeving. Op IKC Donatushof maken we deze overgang soepel en prettig door de consistente aanpak en de gezamenlijke activiteiten. Peuters en kleuters spelen regelmatig samen buiten en nemen deel aan diverse gezamenlijke activiteiten, wat zorgt voor een naadloze integratie en herkenbaarheid.

Veelgestelde vragen

Biedt Jenaplan IKC Donatushof extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Absoluut! Jenaplan IKC Donatushof biedt een rijk en stimulerend programma speciaal ontworpen voor jonge kinderen, inclusief voorschoolse educatie en een veilige, uitdagende omgeving voor peuters. Ontdek ons uitgebreide aanbod.

Absoluut! Jenaplan IKC Donatushof biedt een rijk en stimulerend programma speciaal ontworpen voor jonge kinderen, inclusief voorschoolse educatie en een veilige, uitdagende omgeving voor peuters. Ontdek ons uitgebreide aanbod.

Deskundige kinderopvang
Voorschoolse en Vroegschoolse Educatie (VE) & Peuteropvang
Integraal Kindcentrum (IKC) Diensten
Onze Eigen Gespecialiseerde Kinderopvang

Met welke organisaties werkt Jenaplan IKC Donatushof samen voor programma's voor jonge kinderen?

Voor onze programma's gericht op jonge kinderen opereren wij primair met onze eigen expertise en middelen binnen IKC Donatushof, zonder externe samenwerkingspartners op dit specifieke gebied.
Team | Jenaplan IKC Donatushof in Bemmel | [2025] Schoolregister