Jenaplan IKC Donatushof
Flierenhofstraat 34
6681 BZ Bemmel

Schoolweging

Schoolweging
25.38
Spreiding
5.86

De schoolweging van Donatushof is 25,38 , met een spreiding van 5,86 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96.7% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, consistent boven zowel het landelijk gemiddelde (96.6%) als de inspectienorm van 85%. Dit onderstreept de effectiviteit van het maatwerkonderwijs, vooral voor basisvaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

55.5% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de door de inspectie berekende signaleringswaarde van 53.8% ligt, maar duidelijk onder het landelijke vergelijkingscijfer van 64.0%. Dit reflecteert de complexe populatie, waarbij de school zich richt op een ambitieuze basis.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweedeling: 12.7% vwo (vs. 18.6% regio) en 23.6% vmbo-(g)t als grootste groep. Praktijkonderwijs-adviezen (1.8%) liggen iets boven regionaal gemiddelde (1.0%). Opvallend is de hoge havo-adviesratio (21.8% vs. 16.1% regio), passend bij het ontwikkelingsgerichte Jenaplan-concept dat doorstroommogelijkheden benadrukt.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDonatushofGemeente AmsterdamNederland
LIB175.72173.8175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Resultaten van ons onderwijs. Het is van groot belang om in beeld te hebben wat de resultaten zijn van ons onderwijs: doen wij de goede dingen en… doen wij de juiste dingen ook goed? De resultaten van ons onderwijs willen we afmeten aan de mate waarin wij erin slagen álle kinderen te begeleiden. Door de structuur van onderwijs en begeleiding binnen ons IKC streven we ernaar zoveel mogelijk kinderen op hun niveau te begeleiden en onderwijs te laten volgen. De individuele groei monitoren we onder andere door het voeren van gesprekken, het doen van observaties en het afnemen van toetsen. Methode gebonden toetsen Methodes zijn een middel om een onderwijsdoel te bereiken. Ze bieden leerkrachten houvast om kwalitatief goed onderwijs te bieden. Steeds meer methodes bevatten materialen, didactische aanwijzingen en suggesties voor extra instructie om onderwijs op maat te kunnen verzorgen. De methodes hebben een eigen registratiesysteem, waarin de leerkracht het gegeven onderwijsaanbod noteert. Ook registreert de leerkracht de resultaten van de tussentijdse toetsen en daarnaast de informatie vanuit instructies en observaties tijdens lessen en zelfstandig werken. Op basis daarvan kan het onderwijsaanbod per leergebied tussentijds worden bijgesteld voor de hele groep of voor individuele kinderen. CITO, LOVS en Resultaatanalyse Naast methode gebonden toetsen gebruiken we methode onafhankelijke toetsen om de ontwikkeling van individuele kinderen en de groep te volgen. Dit doen we met het leerling- en onderwijsvolgsysteem van CITO (LOVS). Met de methode onafhankelijke toetsen van CITO kunnen de vorderingen van individuele kinderen en groepen kinderen gevolgd en geanalyseerd worden. Met behulp van de diepte-analyse van de resultaten gebruiken we de gegevens ook om het onderwijs op schoolniveau te analyseren en verder te ontwikkelen. KIJK! Bij de afdeling opvang en in de groepen 1-2 maken we gebruik van het ontwikkelingsvolgsysteem Kijk! 0-7. Hierin volgen we de ontwikkeling van het kind op verschillende gebieden. Door gebruik van dit systeem kunnen we goed zien op welk ontwikkelingsniveau het kind werkt en handelt. Hiermee kunnen we zo optimaal mogelijk aansluiten bij de behoefte van de kinderen. LIB Om de sociale en emotionele ontwikkeling van kinderen goed in kaart te brengen, maken we vanaf groep 3 gebruik van het observatiesysteem LIB! Middels 28 vragen verdeeld over 7 domeinen brengen we de sociaal emotionele ontwikkeling, het welbevinden en de veiligheidsbeleving van de kinderen in kaart. Vanaf groep 5 worden de vragen ook door de kinderen zelf ingevuld. LIB! wordt ingezet om de kinderen op een goede manier te ondersteunen in de sociale ontwikkeling.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

29.1% van de leerlingen presteert boven advies (vs. 25.3% landelijk), wat de kracht van het Jenaplan-doorstroomtraject illustreert. Slechts 10.9% zit onder advies (landelijk: 11.8%), dankzij zorgvuldige advisering gebaseerd op een ‘breed ontwikkelingsbeeld’ zoals beschreven in het schoolplan.

Sociale ontwikkeling

Jenaplan IKC Donatushof is een plek waar kinderen zich stap voor stap kunnen ontwikkelen tot authentieke, nieuwsgierige en autonome mensen. Kinderen die zelfvertrouwen hebben en in zichzelf geloven. In een veilig leef- en leerklimaat mag ieder kind zijn wie het is. Door samen zijn en samenwerken leren kinderen over zichzelf en van onderlinge verschillen. We leren kinderen respect te hebben voor de wereld om hen heen. Respect voor de mensen, natuur en omgeving waarin ze leven. LEES MINDER

Verbinding

Samenleven

Welbevinden

Wat is de werkwijze van Jenaplan IKC Donatushof voor sociale ontwikkeling?

Jenaplan IKC Donatushof investeert voortdurend in een goed pedagogisch klimaat, waarbij leerkrachtvaardigheden worden versterkt en er gezamenlijk wordt ingespeeld op situaties. Het doel is een veilige omgeving binnen en buiten de groep, met minimale afspraken en focus op gewenst gedrag. De werkgroep Pedagogisch Klimaat monitort afspraken en evalueert deze met de kinderraad en het team. Kinderen worden medeverantwoordelijk gemaakt voor een veilig klimaat. Stamgroepen zijn heterogeen van samenstelling, waardoor kinderen leren samenwerken, hulp vragen/bieden, luisteren en verantwoordelijkheid nemen. Uitkomsten worden geanalyseerd op school-, groeps- en individueel niveau.

Welke registratievorm(en) gebruikt Jenaplan IKC Donatushof om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Jenaplan IKC Donatushof gebruikt Kijk! en LIB om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Jenaplan IKC Donatushof?

Jenaplan IKC Donatushof gebruikt Kwink en mediation voor sociaal-emotioneel leren.