IKC Pius X in Bemmel

Het team van IKC Pius X in Bemmel

Current section: team
Cuperstraat 7
6681 Bemmel

Zie hier hoe het team van IKC Pius X is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van IKC Pius X. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past IKC Pius X bij jullie?

Ontdek hoe goed IKC Pius X bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij IKC Pius X zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 72.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (72.7%)
Man (27.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.9%)
Man (17.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij IKC Pius X. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (16.7%)
25-35 jaar (0%)
35-45 jaar (58.3%)
45-55 jaar (8.3%)
55-65 jaar (8.3%)
&ge;65 jaar (8.3%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (24.8%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (18.1%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij IKC Pius X werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (75%)
Direct ondersteunend personeel (16.7%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (8.3%)

Zorgeloze Leren: Ons Vervangingsbeleid bij Afwezigheid van Leerkrachten

Bij IKC Pius X in Bemmel geloven we in continuïteit van leren. Mocht een leerkracht onverhoopt afwezig zijn, dan stellen we alles in het werk om uw kind de best mogelijke les te blijven bieden. Ons gestructureerde vervangingsbeleid garandeert dat uw kind altijd in goede handen is. Ons eerste streven is altijd een interne oplossing. We vragen direct een bekwame collega om de lessen waar te nemen. Dit zorgt voor een vertrouwde omgeving en minimale onderbreking van het lesprogramma. Indien een interne vervanger niet direct beschikbaar is, schakelen we onze regionale invalpool in. IKC Pius X is aangesloten bij De Linge, een samenwerkingsverband dat zorgt voor een breed scala aan gekwalificeerde vervangende leerkrachten. Daarnaast zetten we onze toegewijde onderwijsassistenten in om de continuïteit te waarborgen. Zij bieden waardevolle ondersteuning en zorgen dat de leerdoelen behaald worden. Ook maken we gebruik van ons eigen uitgebreide netwerk van leerkrachten om snel een geschikte oplossing te vinden. In situaties waar de inzet van ambulant personeel mogelijk is, wordt dit ingezet om de continuïteit voor de groepen te garanderen. Tevens bieden onze (LIO)-stagiaires een uitstekende mogelijkheid om de groep op te vangen, waarbij ze begeleid worden door ervaren professionals. Als laatste redmiddel, en enkel in uitzonderlijke omstandigheden, kunnen groepen naar huis worden gestuurd. Dit is een maatregel die we uiterst zelden toepassen, omdat we de impact op het leerproces van uw kind zoveel mogelijk willen minimaliseren.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Ons IKC wil kinderen de tools meegeven zodat zij kunnen leren voor het leven. Het leven is veel meer dan lezen, rekenen en taal daarom hebben wij ons onderwijs ingedeeld in de volgende pijlers:

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Taal
37.9%
Rekenen
25.3%
Expressie
12.6%
Kanjertraining
8.4%
Gym
8.4%
Wereldorientatie
7.4%

Leerjaar 3 t/m 8

Taal
28%
Rekenen/wiskunde
20%
Lezen
18%
Wereldoriëntatie
12.1%
Overig
9%
Bewegingsonderwijs
7.3%
Kunstzinnige en creatieve vorming
4%
Engelse taal
1.7%

Ontdek de Ondersteunende Specialisten op IKC Pius X

0

Taal en Rekenen: Individuele Leerondersteuning

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op IKC Pius X hanteren we een gestructureerd zorgsysteem, gedetailleerd beschreven in ons Schoolondersteuningsprofiel. Dit systeem garandeert dat elke leerling de aandacht krijgt die nodig is voor optimale ontwikkeling op het gebied van taal en rekenen. Binnen ons toegewijde team neemt een gespecialiseerde leerkracht of onderwijsassistent de rol van ondersteuner op zich. We werken met duidelijke zorgniveaus, waarbij we specifiek lesmateriaal en frequentere instructiemomenten aanbieden om leerlingen succesvol te begeleiden.

5

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Remedial Teacher
Ergotherapeut

Toelichting van de school:

Wij hechten veel waarde aan het sociaal-emotionele welzijn van onze leerlingen. Regelmatig voeren we persoonlijke gesprekken met de kinderen om hun ontwikkeling op het gebied van persoonsvorming en socialisatie te stimuleren. Onze aanpak is mede gebaseerd op de effectieve Kanjertraining. Indien een leerling extra ondersteuning nodig heeft, kunnen we tevens een gespecialiseerde kindercoach inschakelen voor op maat gemaakte begeleiding.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak Optimaliseren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog

Toelichting van de school:

Binnen onze schoolvisie staat 'leren leren' centraal, met een sterke focus op het ontwikkelen van een positieve werkhouding en effectieve taakaanpak. We integreren de 8 LEERkrachten en het concept van de leerkuil in ons basisaanbod. Deze methoden worden zowel klassikaal als individueel met de leerlingen besproken. De groeimappen spelen een cruciale rol, omdat ze de persoonlijke leerontwikkeling zichtbaar maken en reflectie stimuleren. Voor intensievere begeleiding is er de mogelijkheid om een kindercoach of externe specialisten te consulteren.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Ergotherapeut

Toelichting van de school:

IKC Pius X beschikt over een toegewijde ergotherapeut op locatie om leerlingen te ondersteunen bij hun motorische en lichamelijke ontwikkeling. Zowel ouders als school kunnen het initiatief nemen voor het starten van ergotherapie. Onze intern begeleider werkt nauw samen met de ergotherapeut om een optimale leeromgeving te creëren en eventuele uitdagingen aan te pakken.

1

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Wij bieden onze leerlingen gerichte instructies over persoonlijke verzorging om zelfstandigheid te bevorderen. Indien er zorgen zijn op dit gebied, bieden wij extra begeleiding en nemen we contact op met ouders voor een gecoördineerde aanpak. Voor meer gespecialiseerde ondersteuning kan onze wekelijks aanwezige gezinscoach worden ingeschakeld. Bij medische handelingen beoordelen we zorgvuldig of deze binnen de school mogen plaatsvinden en stellen we protocollen op om de veiligheid te waarborgen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
11
Totaal specialisten
11
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal
Gymlokaal

Op Maat Gemaakte Ondersteuning voor Elke Leerling bij IKC Pius X

Ontdek Ons Unieke Onderwijsaanbod en Begeleidingsplan

IKC Pius X biedt een naadloze ontwikkelingsreis voor kinderen van 0 tot 13 jaar, een unieke kracht die zorgt voor een consistente en liefdevolle begeleiding. Van de babygroep tot de laatste schooljaren, uw kind ervaart een doorlopende lijn gebaseerd op dezelfde kernwaarden. Dit garandeert een soepele overgang van kinderopvang naar basisschool, waarbij peuters en kleuters al samenwerken en leerkrachten vroegtijdig bekend zijn. Onze kernwaarden – gezien worden, elkaar versterken, groeigericht en vertrouwen – vormen de basis van ons pedagogisch klimaat. Met programma's zoals de Kanjertraining stimuleren we een veilige en gestructureerde omgeving waarin elk kind optimaal kan groeien. We geloven in de kracht van leergesprekken om kinderen inzicht te geven in hun identiteit en ontwikkelingsstappen. Ouders zijn hierin onze essentiële partner. Via driehoekgesprekken, waarbij de 'kindkaart' centraal staat, bundelen we observaties, inzichten en doelen. Deze cyclus van data, duiding, doelen en doen, met een focus op 'leren-leren', zorgt voor transparantie en gedeeld begrip tussen kind, ouder en leerkracht. Het proactief signaleren en begeleiden van elke leerling is onze prioriteit. Ons toegewijde ondersteuningsteam, bestaande uit leerkrachten, een kindercoach en een onderwijsassistent, werkt nauw samen met externe expertise. Dit team komt maandelijks bijeen om leerlingen te bespreken en gerichte interventies te plannen voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben naast de reguliere groepsbegeleiding. IKC Pius X hanteert een robuuste, kindgerichte zorgstructuur die is opgebouwd rondom de principes: Data, Duiden, Doelen, Doen. We werken met zorgniveaus, kwaliteitskaarten en individuele kind- en groepskaarten, volgens het Triband Verantwoorden model. Elk kind heeft een kindkaart die de ontwikkeling meetbaar maakt aan de hand van Biesta's 'aardig, waardig en vaardig', waarbij elke stap wordt gevolgd met onze data-cyclus. Om de juiste ondersteuning te bieden, hanteren we een zorgpiramide. De basis is ons algemene aanbod. Zorgniveau 2 biedt verrijking of verlengde instructie binnen de groep. Op niveau 3 ontvangen kinderen aanvullende begeleiding van het ondersteuningsteam of externe specialisten. Zorgniveau 4 omvat arrangementen of een Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP), en in het hoogste niveau kan een doorverwijzing plaatsvinden. Onze kwaliteitskaarten bieden een overzicht van het schoolbrede aanbod per vak en zorgniveau, wat een consistente en systematische begeleiding garandeert. Deze zorgniveaus en actiepunten zijn geïntegreerd in de lesroosters van onze leerkrachten. De 'groeimap' van elk kind is een levend document waarin werkjes worden verzameld en waarmee kinderen, in gesprek met leerkrachten en ouders, reflecteren op hun leerproces en feedback integreren. Voor de komende jaren richten we ons op diverse speerpunten om onze dienstverlening continu te verbeteren: - Versterking van de basisvaardigheden, met speciale aandacht voor Engels en begrijpend lezen. - Bevordering van samenwerking door middel van coöperatieve leervormen. - Het zichtbaar maken van persoonlijke groei via de groeimappen. - Structurele integratie van 'bewegend leren' in alle groepen. - Het vergroten van digitale geletterdheid bij zowel medewerkers als leerlingen. - Het ontwikkelen van kritische wereldburgers door middel van burgerschapsonderwijs.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan voor Toekomstgericht Onderwijs

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan?

Bij IKC Pius X streven we ernaar kinderen te inspireren met een levenslange liefde voor leren. We rusten hen uit met de nodige vaardigheden en inzichten voor een succesvolle toekomst. Dit ambitieuze doel ondersteunen we met drie essentiële pijlers: een sterke academische basis, de bevordering van persoonlijke groei en een rijke sociale ontwikkeling. Deze pijlers vormen de ruggengraat van ons onderwijs en zorgen voor een compleet ontwikkelingspakket voor elk kind. U kunt alle gedetailleerde informatie over onze schoolambities en de specifieke doelen voor het huidige schooljaar vinden in ons uitgebreide schooljaarplan, beschikbaar op www.ikcpiusx.nl.

Hoe realiseren wij onze onderwijsdoelen effectief?

Op IKC Pius X hanteren we een krachtige aanpak gebaseerd op de principes: Koers, Kracht en Kaders. Onze school volgt een duidelijke onderwijskoers, waarbij de uitvoering wordt geborgd door middel van specifieke kwaliteitskaarten. Voor elk vakgebied en leergebied beschikken we over een dergelijke kaart. Deze documenten schetsen onze visie, beschrijven de methoden voor monitoring en bijsturing, presenteren ons lesaanbod, lichten de leerlijnen toe, specificeren de gehanteerde didactiek en leggen uit hoe we de onderwijskwaliteit continu waarborgen. De drie kernprincipes – koers, kracht en kaders – zijn onmisbaar voor het continu vasthouden van deze kwaliteit. We zorgen ervoor dat al onze activiteiten en projecten naadloos aansluiten bij onze vastgestelde koers. We benutten actief de unieke krachten binnen ons team, met name de talenten van onze leerkrachten. Specifieke teamleden dragen verantwoordelijkheid voor de aansturing van pijlergroepen, onderwijszorg en individuele coachingstrajecten. Met 'kaders' bedoelen we ons vastgelegde beleid dat via een doorlopende cyclus wordt uitgevoerd en gemonitord. Dit is zichtbaar in onze jaarlijkse schoolkalender, waarin belangrijke teamvergaderingen en werkbijeenkomsten gepland staan. Tijdens teamvergaderingen evalueren we de kwaliteitskaarten grondig. Hierop volgen gerichte groepsbezoeken om de praktijk te observeren. Op werkbijeenkomsten werken teamleden gezamenlijk binnen pijlergroepen aan de verdere ontwikkeling en realisatie van onze schoolvisie. De pijlergroep 'stevige basis' speelt een cruciale rol in de monitoring, aangezien zij verantwoordelijk zijn voor de systematische bespreking van de kwaliteitskaarten. De professionele ontwikkeling van onze leerkrachten is een essentieel onderdeel van onze kwaliteitszorg. We werken met een leerkrachtkaart en een specifiek IKC Pius X competentieprofiel. De intern begeleider en directie evalueren twee keer per jaar de voortgang in de klas en voeren vervolgens een persoonlijk gesprek met de leerkracht. Daarnaast vinden er twee individuele gesprekken plaats tussen medewerkers en de directie. De leerkrachtkaart faciliteert een gezamenlijke focus op competentieontwikkeling. Het team van IKC Pius X gedijt bij concrete actie en duidelijk gedefinieerde doelen. Daarom gebruiken we het 'bord van stichting leerkracht' om onze doelstellingen en actiepunten tijdens teamvergaderingen scherp te houden. Voor de pijlergroepen zetten we 'schoolmonitor' in voor systematische planning en opvolging van activiteiten. De begeleiding van elk kind is een fundamenteel onderdeel van onze onderwijsmonitoring. Dit borgen we door intensieve groepsbesprekingen die gericht zijn op het beredeneerde aanbod. Om onze objectiviteit te waarborgen en potentiële blinde vlekken te voorkomen, laat IKC Pius X jaarlijks een externe audit uitvoeren. Kwaliteitszorg en het cultiveren van een kwaliteitsbewuste cultuur zijn brede, maar cruciale onderwerpen. Voor een diepgaandere verdieping verwijzen wij u graag naar de specifieke kwaliteitskaarten die hierover beschikbaar zijn.

Ontdek ons Jonge Kind Programma op IKC Pius X

Toelichting van de school

IKC Pius X is dé plek waar kinderopvang en basisonderwijs naadloos samenkomen, waardoor uw kind een soepele overgang ervaart. Wij geloven in een integrale aanpak waarbij onze medewerkers intensief samenwerken en uw kind al kennen, wat de overstap naar groep 1 aanzienlijk vergemakkelijkt. Door gezamenlijke activiteiten, gedeelde thema's en een vertrouwde, huiselijke inrichting van onze groepen, creëren we een veilige leeromgeving die het leerplezier bevordert. Elk kind heeft unieke behoeften, en dankzij onze nauwe samenwerking kunnen wij hier uitstekend op inspelen. Of het nu gaat om het stimuleren van spraakontwikkeling, het verrijken van ons aanbod of het inschakelen van specialistische hulp, onze teams overleggen frequent en werken zij aan elkaar gekoppeld om de beste zorg te bieden. Beweging en een gevoel van huiselijkheid zijn essentieel, vooral voor onze jongste kinderen. Onze babygroep is speciaal ingericht om motorische ontwikkeling te stimuleren, een aanpak die we voortzetten in de peuter- en hogere groepen. Met het registratiesysteem 'Kijk' volgen we de ontwikkeling van elk kind nauwgezet en stellen we ons aanbod daarop af. Op IKC Pius X hanteren we het Vroegschoolse Educatieve (VVE) programma 'Startblokken'. Wij stimuleren ervaringsgericht leren door middel van thematische hoeken, waar kinderen in kleine kring werken aan cruciale ontwikkelingsdoelen. Ons volledige pedagogisch beleidsplan is inzichtelijk op onze website www.delinge.nl.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod is er voor jonge kinderen op IKC Pius X?

IKC Pius X biedt een uniek, geïntegreerd aanbod voor jonge kinderen, waarbij kinderopvang en basisonderwijs samenvloeien voor een optimale ontwikkeling en een soepele overgang naar de basisschool. Dit omvat een gestructureerd VVE-programma zoals 'Startblokken', gericht op het stimuleren van taal, cognitie en sociaal-emotionele vaardigheden. Daarnaast zetten we in op ervaringsgericht leren via thematische hoeken en een beweegvriendelijke omgeving, afgestemd op de individuele behoeften van elk kind.

IKC Pius X biedt een uniek, geïntegreerd aanbod voor jonge kinderen, waarbij kinderopvang en basisonderwijs samenvloeien voor een optimale ontwikkeling en een soepele overgang naar de basisschool. Dit omvat een gestructureerd VVE-programma zoals 'Startblokken', gericht op het stimuleren van taal, cognitie en sociaal-emotionele vaardigheden. Daarnaast zetten we in op ervaringsgericht leren via thematische hoeken en een beweegvriendelijke omgeving, afgestemd op de individuele behoeften van elk kind.

Geïntegreerde kinderopvang en onderwijs
Vroeg- en voorschoolse educatie (VVE)
Peuteropvang met focus op ontwikkeling

Met welke partners werkt IKC Pius X samen voor het jonge kind programma?

IKC Pius X werkt als een zelfstandige organisatie en heeft geen externe partners.".
Team | IKC Pius X in Bemmel | [2025] Schoolregister