
Het team van IKC Pius X in Bemmel
Current section: teamZie hier hoe het team van IKC Pius X is samengesteld
Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van IKC Pius X. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.
Hoe goed past IKC Pius X bij jullie?
Ontdek hoe goed IKC Pius X bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?
Bij IKC Pius X zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.
Verdeling man/vrouw laden...
Vergelijking man-vrouw verdeling
Onze school heeft met 72.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Wat is de leeftijd van de teamleden?
De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij IKC Pius X. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.
Leeftijdsverdeling laden...
Leeftijdsverdeling van het team
De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?
Bij IKC Pius X werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.
Functiegroepen laden...
Verdeling van functiegroepen
De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.
Deze school
Zorgeloze Leren: Ons Vervangingsbeleid bij Afwezigheid van Leerkrachten
Bij IKC Pius X in Bemmel geloven we in continuïteit van leren. Mocht een leerkracht onverhoopt afwezig zijn, dan stellen we alles in het werk om uw kind de best mogelijke les te blijven bieden. Ons gestructureerde vervangingsbeleid garandeert dat uw kind altijd in goede handen is. Ons eerste streven is altijd een interne oplossing. We vragen direct een bekwame collega om de lessen waar te nemen. Dit zorgt voor een vertrouwde omgeving en minimale onderbreking van het lesprogramma. Indien een interne vervanger niet direct beschikbaar is, schakelen we onze regionale invalpool in. IKC Pius X is aangesloten bij De Linge, een samenwerkingsverband dat zorgt voor een breed scala aan gekwalificeerde vervangende leerkrachten. Daarnaast zetten we onze toegewijde onderwijsassistenten in om de continuïteit te waarborgen. Zij bieden waardevolle ondersteuning en zorgen dat de leerdoelen behaald worden. Ook maken we gebruik van ons eigen uitgebreide netwerk van leerkrachten om snel een geschikte oplossing te vinden. In situaties waar de inzet van ambulant personeel mogelijk is, wordt dit ingezet om de continuïteit voor de groepen te garanderen. Tevens bieden onze (LIO)-stagiaires een uitstekende mogelijkheid om de groep op te vangen, waarbij ze begeleid worden door ervaren professionals. Als laatste redmiddel, en enkel in uitzonderlijke omstandigheden, kunnen groepen naar huis worden gestuurd. Dit is een maatregel die we uiterst zelden toepassen, omdat we de impact op het leerproces van uw kind zoveel mogelijk willen minimaliseren.
Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?
Toelichting van de school
Ons IKC wil kinderen de tools meegeven zodat zij kunnen leren voor het leven. Het leven is veel meer dan lezen, rekenen en taal daarom hebben wij ons onderwijs ingedeeld in de volgende pijlers:
Groeperingsvormen
Hoe wordt de tijd op school besteed?
Leerjaar 1 en 2
Leerjaar 3 t/m 8
Ontdek de Ondersteunende Specialisten op IKC Pius X
Taal en Rekenen: Individuele Leerondersteuning
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Op IKC Pius X hanteren we een gestructureerd zorgsysteem, gedetailleerd beschreven in ons Schoolondersteuningsprofiel. Dit systeem garandeert dat elke leerling de aandacht krijgt die nodig is voor optimale ontwikkeling op het gebied van taal en rekenen. Binnen ons toegewijde team neemt een gespecialiseerde leerkracht of onderwijsassistent de rol van ondersteuner op zich. We werken met duidelijke zorgniveaus, waarbij we specifiek lesmateriaal en frequentere instructiemomenten aanbieden om leerlingen succesvol te begeleiden.
Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Wij hechten veel waarde aan het sociaal-emotionele welzijn van onze leerlingen. Regelmatig voeren we persoonlijke gesprekken met de kinderen om hun ontwikkeling op het gebied van persoonsvorming en socialisatie te stimuleren. Onze aanpak is mede gebaseerd op de effectieve Kanjertraining. Indien een leerling extra ondersteuning nodig heeft, kunnen we tevens een gespecialiseerde kindercoach inschakelen voor op maat gemaakte begeleiding.
Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak Optimaliseren
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Binnen onze schoolvisie staat 'leren leren' centraal, met een sterke focus op het ontwikkelen van een positieve werkhouding en effectieve taakaanpak. We integreren de 8 LEERkrachten en het concept van de leerkuil in ons basisaanbod. Deze methoden worden zowel klassikaal als individueel met de leerlingen besproken. De groeimappen spelen een cruciale rol, omdat ze de persoonlijke leerontwikkeling zichtbaar maken en reflectie stimuleren. Voor intensievere begeleiding is er de mogelijkheid om een kindercoach of externe specialisten te consulteren.
Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
IKC Pius X beschikt over een toegewijde ergotherapeut op locatie om leerlingen te ondersteunen bij hun motorische en lichamelijke ontwikkeling. Zowel ouders als school kunnen het initiatief nemen voor het starten van ergotherapie. Onze intern begeleider werkt nauw samen met de ergotherapeut om een optimale leeromgeving te creëren en eventuele uitdagingen aan te pakken.
Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Wij bieden onze leerlingen gerichte instructies over persoonlijke verzorging om zelfstandigheid te bevorderen. Indien er zorgen zijn op dit gebied, bieden wij extra begeleiding en nemen we contact op met ouders voor een gecoördineerde aanpak. Voor meer gespecialiseerde ondersteuning kan onze wekelijks aanwezige gezinscoach worden ingeschakeld. Bij medische handelingen beoordelen we zorgvuldig of deze binnen de school mogen plaatsvinden en stellen we protocollen op om de veiligheid te waarborgen.
Overzicht ondersteuning
Extra mogelijkheden op deze school
Op Maat Gemaakte Ondersteuning voor Elke Leerling bij IKC Pius X
Ontdek Ons Unieke Onderwijsaanbod en Begeleidingsplan
Het team
Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.
Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan voor Toekomstgericht Onderwijs
Wat zijn de kernambities van ons schoolplan?
Hoe realiseren wij onze onderwijsdoelen effectief?
Downloaden
Download Hier Ons Uitgebreide SchoolplanOntdek ons Jonge Kind Programma op IKC Pius X
Toelichting van de school
Veelgestelde vragen
Welk speciaal aanbod is er voor jonge kinderen op IKC Pius X?
IKC Pius X biedt een uniek, geïntegreerd aanbod voor jonge kinderen, waarbij kinderopvang en basisonderwijs samenvloeien voor een optimale ontwikkeling en een soepele overgang naar de basisschool. Dit omvat een gestructureerd VVE-programma zoals 'Startblokken', gericht op het stimuleren van taal, cognitie en sociaal-emotionele vaardigheden. Daarnaast zetten we in op ervaringsgericht leren via thematische hoeken en een beweegvriendelijke omgeving, afgestemd op de individuele behoeften van elk kind.