
Schoolweging
De schoolweging van Pius X Bemmel is 30,08 , met een spreiding van 5,95 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 97.59% score ruimschoots boven de signaleringswaarde (85%) en het landelijk vergelijkingscijfer (96.37%). De school garandeert hiermee basisvaardigheden voor vrijwel alle leerlingen, inclusief die met complexere ondersteuningsbehoeften.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
64.26% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 48.6% en het vergelijkingscijfer van 60.51%. Dit reflecteert de sterke focus op maatwerk voor cognitief talent, zoals beschreven in het onderwijsconcept.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel is sterk theoretisch gericht: 44.12% vwo-advies (vs. 18.61% regio) en 8.82% havo/vwo. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkgericht advies (2.94% vmbo-k/-(g)t vs. 5.64% regio). De combinatie van hoge ambities en intensieve begeleiding blijkt effectief.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Pius X Bemmel | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 173.8 | 175.23 | 170.33 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op onze school werken wij vanuit het Triband Verantwoorden. Het betekent dat wij ons verantwoorden op kind, groep en schoolniveau. Wij doen dit met methodetoetsen, CITO toetsen, observaties en het dagelijks werk van kinderen. De school werkt namelijk vanuit het formatief assessment waarin kinderen iedere dag hun ontwikkeling kunnen laten zien. De bewijswerkjes verzamelen de kinderen in de groeimap. In de groeimap verantwoorden wij ons op kindniveau. Observeren is een belangrijk element van leren zichtbaar maken vandaar dat de school met de Erik app werkt om gericht te observeren. De tussenresultaten worden met ouders, kind en intern begeleider besproken. Het is voor ons van groot belang om na te gaan wat de resultaten zijn van ons onderwijs: doen wij de juiste dingen en… doen wij de juiste dingen ook goed? De resultaten van ons onderwijs willen we afmeten aan de mate waarin wij erin slagen álle leerlingen te begeleiden. Door middel van ons volgsysteem en onze structuur van onderwijs en begeleiding kunnen zoveel mogelijk leerlingen op onze school onderwijs volgen. De vaststelling van de resultaten moet zo objectief mogelijk gebeuren. De onderstaande punten geven een objectieve indicatie van de kwaliteit van het onderwijs op school. Methode gebonden toetsen Methoden zijn een middel om een onderwijsdoel te bereiken. Bovendien bieden ze leerkrachten houvast om kwalitatief goed onderwijs te bieden. Steeds meer methoden bevatten materialen, didactische aanwijzingen en suggesties voor extra instructie om onderwijs op maat te kunnen verzorgen. De methoden hebben een eigen registratiesysteem, waarin de leerkracht het gegeven onderwijsaanbod noteert. Ook registreert de leerkracht de resultaten van de tussentijdse toetsen. Op basis daarvan kan het onderwijsaanbod tussentijds worden bijgesteld. Op deze manier volgt en bewaakt de leerkracht de ontwikkeling van individuele leerlingen en de groep per leergebied. CITO, LIB en Schoolzelfevaluatie Naast methodegebonden toetsen gebruiken we methodeonafhankelijke toetsen om de ontwikkeling van individuele leerlingen en de groep te volgen. Het systeem 'Leerling in Beeld' van de ontwikkelaar 'CITO' voorziet in een optimale onderlinge afstemming van al onze toetsen voor het basisonderwijs: de toetsen van het leerlingvolgsysteem en de Doorstroomtoets in groep 8. Met de toetsen kunnen de vorderingen van individuele leerlingen en groepen leerlingen gevolgd en geanalyseerd worden. Met behulp van de diepte-analyse van de resultaten gebruiken we de gegevens ook om het onderwijs op schoolniveau te analyseren en verder te ontwikkelen. Dit betekent dat we op onze school streven naar een percentage van 70 % van de leerlingen een I-II-III score op de hoofdvakgebieden; begrijpend lezen, technisch lezen, spelling en reken-wiskunde. Landelijk ligt dit op 60 %. De peuter- en kinderopvang maken samen met de groepen 1-2 gebruik van het observatiesysteem Kijk! Hierin volgen we de ontwikkeling van uw kind op verschillende gebieden. In dit systeem kunnen we goed zien op welk ontwikkelingsniveau uw kind werkt en handelt.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 5.41% stroomt onder advies door (landelijk 11.81%), terwijl 27.03% boven advies presteert. Deze cijfers onderstrepen de zorgvuldige advisering en doorlopende begeleiding, zoals beschreven in het ondersteuningsplan met 'ontwikkelgesprekken' en monitoring tot in het VO.
Sociale ontwikkeling
IKC Pius X heeft de socialisatie en persoonsvorming erg hoog in het vaandel. Wij hebben de kernwaarden: elkaar versterken, gezien worden, vertrouwen en groeigericht. De cultuur op IKC Pius X is groeigericht en met de blik vooruit. Onze pijlergroep persoonlijke groei borgt en ontwikkelt het pedagogisch beleid. Het pedagogisch beleid is gestoeld op de kernwaarden en de Kanjertraining is daarbij een belangrijk middel. Het team is geschoold in het geven van Kanjerlessen en is daardoor officieel Kanjerschool. Met deze lessen krijgen kinderen inzicht in groepsprocessen en leren zich verhouden tot een groep. Onze visie op het pedagogisch klimaat is dat kinderen moeten leren omgaan met andere maar daarin zijn de persoonlijke behoeften van uw kind erg belangrijk. Je kan dan denken aan: positieve relaties, voldoening, waarderend leiderschap en autonomie. We voeren hierover individuele gesprekken met kinderen. LEES MINDER
Onderling vertrouwen
Sociale redzaamheid
Groeigericht
Wat is de werkwijze van IKC Pius X voor sociale ontwikkeling?
IKC Pius X maakt gebruik van Kanvas! om de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen in kaart te brengen vanaf groep 1. Dit observatiesysteem is gekoppeld aan de Kanjertraining. Door middel van vragen wordt de sociaal-emotionele ontwikkeling en de sociale veiligheid in kaart gebracht, om uw kind op een goede manier te kunnen ondersteunen. Jaarlijks wordt de sociale veiligheid gemonitord door leerlingen een vragenlijst te laten invullen. Eens in de drie jaar is er een ouder- en leerlingtevredenheidsonderzoek. Er wordt gekeken naar welbevinden, veiligheidsbeleving, agressie en angst voor agressie. Het doel is om in elke klas een (donker) groene score te realiseren. Als klassen oranje scoren, worden voorbeeldgroepen ingezet. Schoolbreed worden de Kanjerlessen wekelijks gegeven en wordt er gelet op kanjergedrag. De school hanteert een 'Handleiding Conflicthantering' en een 'Sociaal Veiligheidsprotocol'. Ouders worden betrokken door te investeren in de vertrouwensrelatie, het kind en de ouder te zien, positief te spreken over het kind en de ouders, kind-ouder-leerkrachtgesprekken, en tijdige gesprekken bij ongewenst gedrag.
Welke registratievorm(en) gebruikt IKC Pius X om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
IKC Pius X gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en Kanvas.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC Pius X?
IKC Pius X gebruikt de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.