
De resultaten van IKC Pius X in Bemmel
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van IKC Pius X, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past IKC Pius X bij jullie?
Ontdek hoe goed IKC Pius X bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: Basis voor Succes op IKC Pius X
Het fundamentele niveau vormt de basis voor taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt geëvalueerd in groep acht middels de eindtoets of doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een minimumnorm van 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit geldt als de landelijke signaleringswaarde voor het fundamentele niveau en is uniform voor alle basisscholen in Nederland, inclusief IKC Pius X. Op IKC Pius X zien we dat 97,26% van onze leerlingen dit essentiële niveau bereikt, wat aanzienlijk hoger is dan de landelijke vergelijking van 95,91%.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Ambitie en Ontwikkeling op IKC Pius X
Het streefniveau vertegenwoordigt een uitdagender doel dan het fundamentele niveau. Ons streven is om een zo groot mogelijk deel van onze leerlingen aan het einde van groep acht dit hogere niveau te laten bereiken. De inspectie stelt per basisschool, rekening houdend met de specifieke leerlingenpopulatie, een individuele signaleringswaarde vast voor het streefniveau. Dit percentage dient als maatstaf voor de prestaties van de school. Bij IKC Pius X bereikt 60,27% van de leerlingen het streefniveau, wat beter presteert dan de landelijke vergelijking van 57,94%. Onze school heeft een eigen streefniveau-signaleringswaarde van 47,1%.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van IKC Pius X?
Op IKC Pius X hechten we veel waarde aan een transparante en ondersteunende begeleiding bij het schooladvies. We informeren u graag tijdig over de adviesprocedure en de mogelijkheden voor de middelbare school. In groep 7 ontvangen uw kind een voorlopig schooladvies. Tijdens dit proces kijken we samen naar de individuele ontwikkelingskansen en talenten van uw kind. Regelmatige gesprekken met uw kind en met u zorgen ervoor dat we de voortgang nauwlettend volgen. Het definitieve advies wordt opgesteld in samenwerking met de groepsleerkrachten van groep 7 en 8, de intern begeleider en de schooldirectie. Dit garandeert een compleet en gefundeerd beeld van de capaciteiten van uw kind. Wij bespreken onze bevindingen uitgebreid met u en stellen samen een persoonlijk ontwikkelplan op. Vanaf groep 7 ontvangt u van ons gedetailleerde informatie over de aanmeldingsprocedure voor het voortgezet onderwijs. We moedigen u aan om deel te nemen aan de diverse open dagen en informatiemomenten. Overleg met de leerkracht van groep 8 is altijd mogelijk om u te ondersteunen bij het maken van de juiste schoolkeuze. Dit jaar legt uw kind de doorstroomtoets af in februari. Mocht de uitslag van deze toets afwijken van het schooladvies, dan nemen wij direct contact met u op voor een gezamenlijk overleg.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Persoonsvorming op IKC Pius X
Op IKC Pius X staat de sociale ontwikkeling en persoonsvorming van elk kind centraal. Onze kernwaarden – elkaar versterken, gezien worden, vertrouwen en groeigericht zijn – vormen de basis van onze schoolcultuur. Wij geloven in een omgeving waar kinderen zich veilig voelen om te groeien en zich te ontwikkelen, met de blik altijd gericht op de toekomst. Onze gespecialiseerde pijlergroep voor persoonlijke groei ontwikkelt en waarborgt ons pedagogisch beleid. Dit beleid is stevig verankerd in onze kernwaarden en wordt ondersteund door de Kanjertraining. Ons team is volledig geschoold in het geven van Kanjerlessen, waardoor IKC Pius X met trots een officiële Kanjerschool is. Deze lessen bieden kinderen inzicht in groepsprocessen en leren hen hoe ze zich op een positieve manier tot de groep verhouden. Onze visie op het pedagogisch klimaat benadrukt dat kinderen moeten leren omgaan met elkaar, waarbij de unieke persoonlijke behoeften van elk kind altijd voorop staan. Dit omvat het bevorderen van positieve relaties, het stimuleren van voldoening, waarderend leiderschap en het bevorderen van autonomie. Om dit te realiseren, voeren we regelmatig individuele gesprekken met de kinderen.
Onderling vertrouwen en verbinding
Sociale vaardigheden en zelfredzaamheid
Groeigericht denken en handelen
Hoe bevordert IKC Pius X de sociale ontwikkeling van kinderen?
IKC Pius X zet het observatiesysteem Kanvas! in vanaf groep 1 om de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen nauwkeurig in kaart te brengen. Dit systeem is gekoppeld aan de Kanjertraining en helpt ons de sociale en emotionele ontwikkeling van uw kind en de sociale veiligheid binnen de groep te begrijpen. Via gerichte vragen meten we deze aspecten om uw kind optimaal te ondersteunen. Jaarlijks monitoren we de sociale veiligheid met een leerlingvragenlijst en om de drie jaar voeren we een uitgebreid tevredenheidsonderzoek uit onder zowel ouders als leerlingen. We meten hierbij belangrijke onderdelen zoals welbevinden, veiligheidsbeleving, ervaring met agressie, angst voor agressie en hoe de klas problemen ervaart. Kanvas! categoriseert de resultaten: Donkergroen (top 20% veiligste), Groen (gemiddeld veilig), Oranje (aandacht nodig) en Rood (top 5% onveiligste, actie vereist). Ons doel is een (donker)groene score in elke klas. Bij oranje scores zetten we interne expertise in om te leren van elkaar en de situatie te verbeteren. Schoolbreed passen we de Kanjerlessen wekelijks toe, bespreken we de voortgang in het team, en letten we op ons eigen 'kanjergedrag'. Bij onveilige klassen volgen we de 'Handleiding Conflicthantering' en het 'Sociale Veiligheidsprotocol' voor een gestructureerde aanpak. Ouders zijn cruciaal in de sociale ontwikkeling. We investeren in een sterke vertrouwensrelatie, erkennen de unieke behoeften van elk kind en ouder, spreken positief, en voeren kind-ouder-leerkrachtgesprekken. We informeren u over de lessen en gaan tijdig in gesprek bij ongewenst gedrag, altijd met respect en duidelijke grenzen.
Welke methoden gebruikt IKC Pius X voor het registreren van sociale opbrengsten?
IKC Pius X gebruikt de volgende methoden om sociale opbrengsten nauwkeurig in kaart te brengen:
- Kijk!
- Kanvas
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op IKC Pius X?
Op IKC Pius X zetten we de volgende methoden in voor sociaal-emotioneel leren:
- Kanjertrainingen
Inspectierapport IKC Pius X: Positieve Beoordeling van het Onderwijs
IKC Pius X werd in juni 2024 grondig geëvalueerd door de onderwijsinspectie. Deze recente beoordeling richtte zich op het bestuursniveau, waarbij de prestaties en de kwaliteit van ons kindcentrum werden onderzocht. De bevindingen van de inspecteur zijn vastgelegd in een gedetailleerd rapport. We zijn verheugd te kunnen melden dat de uitkomsten van deze inspectie zeer positief waren, wat de toewijding van ons team aan uitmuntend basisonderwijs weerspiegelt. Ontdek meer over de officiële beoordeling en de sterke punten van IKC Pius X. Ons team werkt continu aan een veilige en stimulerende leeromgeving waar elk kind zich optimaal kan ontwikkelen.