
De resultaten van Daltonbasisschool De Borgwal in Bemmel
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Daltonbasisschool De Borgwal, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Daltonbasisschool De Borgwal bij jullie?
Ontdek hoe goed Daltonbasisschool De Borgwal bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Beheersing Fundamenteel Niveau op De Borgwal
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Via de eindtoets in groep acht meten we deze basisvaardigheden. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm waarbij minimaal 85% van de leerlingen dit basisniveau dient te halen. Dit percentage fungeert als de 'signaleringswaarde' voor het fundamentele niveau, een standaard die voor alle Nederlandse basisscholen geldt.
Grafiek
Grafiek laden...
Ambitie Streefniveau: Hogere Resultaten op De Borgwal
Het streefniveau daagt leerlingen uit om verder te gaan dan de basisvaardigheden en hogere academische doelen te bereiken. Ons streven is om een zo groot mogelijk deel van onze leerlingen dit ambitieuze niveau te laten behalen. De inspectie stelt voor elke school een specifieke 'signaleringswaarde' vast voor het streefniveau, gebaseerd op de unieke leerlingenpopulatie. Dit percentage geeft aan hoeveel leerlingen het streefniveau naar verwachting moeten behalen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Daltonbasisschool De Borgwal?
Op Daltonbasisschool De Borgwal begeleiden we elke leerling in groep 8 naar het meest geschikte vervolgonderwijs. Het schooladvies is een weloverwogen keuze, gebaseerd op de inzet, werkhouding en motivatie van de leerling, aangevuld met resultaten uit toetsen zoals begrijpend lezen en rekenen. Wij geloven in een omgeving waar leerlingen de ruimte krijgen om hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen. Daarom bieden we een gestructureerd traject voor het schooladvies, met duidelijke communicatie over de voortgang en mogelijke vervolgstappen. De doorstroomtoets, cruciaal voor het definitieve advies, vindt plaats in februari. Belangrijke momenten in het adviseringstraject zijn: einde groep 7 met een driehoeksgesprek en voorlopig advies (pro/vmbo bb t/m vwo), en in groep 8 een startgesprek, een definitief voorlopig advies in januari, de doorstroomtoets in februari, en het definitieve schooladvies in maart. De inschrijving bij het voortgezet onderwijs volgt in de landelijke aanmeldweek.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Welzijn op Daltonbasisschool De Borgwal
Bij Daltonbasisschool De Borgwal geloven we sterk in het principe: 'Leef met je eigen talent, want iedereen is mooi als je bent wie je bent!' Onze schoolomgeving stimuleert dat zowel leerlingen als teamleden zichzelf kunnen zijn, met volop aandacht voor individuele talenten. Wij zijn ervan overtuigd dat iedereen unieke kwaliteiten bezit die gezien en benut mogen worden. Door de focus te leggen op wat goed gaat, creëren we een omgeving waarin kinderen en volwassenen optimaal kunnen groeien. Wat je aandacht geeft, groeit immers! Om deze groei te ondersteunen, maken we gebruik van de effectieve SOEMO-kaarten. Kinderen leren hiermee niet alleen sociaal-emotionele woordenschat te begrijpen, zoals 'boos', 'heimwee' of 'schelden', maar ook essentiële sociaal-emotionele vaardigheden te verwerven, zoals op je beurt wachten of niet door elkaar praten. Daarnaast helpen we hen sociaal-emotionele denkfouten te vermijden, zoals het idee dat iedereen te vertrouwen is of dat brutalen de halve wereld hebben. Ons brede onderwijsaanbod zorgt ervoor dat kinderen kennismaken met diverse vak- en vormingsgebieden. Dit helpt hen ontdekken waar hun talenten liggen. Ons uitgebreide curriculum richt zich specifiek op de sociaal-emotionele ontwikkeling, kennisontwikkeling, sport, muziek, kunst en cultuur, en nog veel meer, om een complete groei te waarborgen.
Veiligheid: Een veilige leeromgeving voorop
Respect: Wederzijds respect als basis
Samen: Samenwerken en samen leren
Wat is de unieke aanpak van Daltonbasisschool De Borgwal voor sociale ontwikkeling?
Onze werkwijze kenmerkt zich door preventie als kernpunt. We hanteren een schoolbrede aanpak met een sterke nadruk op positieve bejegening en het erkennen van de talenten van elk kind. Gedrag wordt planmatig aangepakt op basis van data. Essentieel hierbij is de nauwe samenwerking met ouders om de ontwikkeling van uw kind te optimaliseren.
Welke methoden gebruikt De Borgwal voor het monitoren van sociale opbrengsten?
Daltonbasisschool De Borgwal maakt gebruik van de volgende registratievormen om sociale opbrengsten nauwkeurig in kaart te brengen:
- LiB registratiesysteem
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden ingezet op onze school?
Onze school zet de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren in om de ontwikkeling van onze leerlingen te bevorderen:
- SOEMO-kaarten voor sociale en emotionele groei
Inspectierapport Daltonbasisschool De Borgwal: Een Excellente Keuze
Daltonbasisschool De Borgwal is in juni 2022 door de jury van Excellente Scholen bekroond met het predicaat Excellente School voor de periode 2022-2025. Dit predicaat onderstreept de uitzonderlijke kwaliteit van ons onderwijs, waarbij we de cognitieve, sociaal-emotionele, sportieve en creatieve ontwikkeling van elke leerling centraal stellen. Onze school blinkt uit in het bieden van een passend en breed onderwijsaanbod, afgestemd op de individuele behoeften van elk kind. Dit profiel, 'Een passend en breed beredeneerd aanbod voor ieder kind, waardoor talenten ingezet worden', is geworteld in de kernwaarden van het daltononderwijs. Leerlingen krijgen inzicht in hun eigen leerproces door het gebruik van doelenkaarten en weektaken, wat zorgt voor een breder en meer op maat gemaakt leeraanbod. Met enthousiaste directie en team, die elkaars talenten benutten, creëren we een positieve sfeer waarin zowel leerlingen als ouders zich gewaardeerd voelen. De samenwerking met externe partners, zoals de Radboud Universiteit, verrijkt ons onderwijs continu. Hoewel ontwikkelingen zoals wisselklassen en de integratie van daltonleerlijnen nog volop in ontwikkeling zijn, heeft de inspectie er alle vertrouwen in dat De Borgwal deze borgt en aanscherpt. De jury waardeert onze continue drang naar verbetering en ziet potentieel voor een nog scherpere focus op de effecten van ons onderwijsprofiel. De Borgwal is trots op haar prestaties en blijft zich inzetten voor excellent onderwijs voor elk kind.