Daltonbasisschool De Borgwal in Bemmel - Resultaten

Daltonbasisschool De Borgwal
Het Hoog 20
6681 DE Bemmel

Resultaten

Schoolweging

Schoolweging
25.43
Spreiding
5.66

De schoolweging van De Borgwal Bemmel is 25,43 , met een spreiding van 5,66 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Fundamenteel niveau

Score: 98.3539%

Streefniveau

Streefniveau

Score: 76.5432%

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Schooladviezen

Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen

Eindtoets Resultaten

Eindtoets Resultaten

Historische eindtoetsresultaten van deze school

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Borgwal BemmelGemeente AmsterdamNederland
LIB177.89173.8175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Resultaten van ons onderwijs Het is van groot belang om na te gaan wat de resultaten zijn van ons onderwijs: doen wij de goede dingen en… doen wij de juiste dingen ook goed? De resultaten van ons onderwijs willen we afmeten aan de mate waarin wij erin slagen álle leerlingen te begeleiden. Door middel van ons volgsysteem en onze structuur van onderwijs en begeleiding, kunnen zoveel mogelijk leerlingen op onze school onderwijs volgen. De vaststelling van de resultaten moet zo objectief mogelijk gebeuren. De onderstaande punten geven een objectieve indicatie van de kwaliteit van het onderwijs op school. Methode gebonden toetsen Methoden zijn een middel om een onderwijsdoel te bereiken. Bovendien bieden ze leerkrachten houvast om kwalitatief goed onderwijs te bieden. Steeds meer methoden bevatten materialen, didactische aanwijzingen en suggesties voor extra instructie om onderwijs op maat te kunnen verzorgen. De methoden hebben een eigen registratiesysteem, waarin de leerkracht het gegeven onderwijsaanbod noteert. Ook registreert de leerkracht de resultaten van de tussentijdse toetsen. Op basis daarvan kan het onderwijsaanbod tussentijds worden bijgesteld. Op deze manier volgt en bewaakt de leerkracht de ontwikkeling van individuele leerlingen en de groep per leergebied. CITO, LOVS, resultaatanalyse en Leeruniek Naast methode gebonden toetsen gebruiken we methodeonafhankelijke toetsen om de ontwikkeling van individuele leerlingen en de groep te volgen. Het Leerling- en onderwijsvolgsysteem. Leerlingontwikkelingsvolgsysteem van CITO voorziet in een optimale onderlinge afstemming van al onze toetsen voor het basisonderwijs: de toetsen van het leerlingvolgsysteem en de Doorstroomtoets Basisonderwijs. Met de toetsen kunnen de vorderingen van individuele leerlingen en groepen leerlingen gevolgd en geanalyseerd worden. Met behulp van de diepte-analyse van de resultaten gebruiken we de gegevens ook om het onderwijs op schoolniveau te analyseren en verder te ontwikkelen. Wij stellen hoge ambities, omdat wij zien dat dit bij onze leerlingpopulatie past. Ons streven per vakgebied is; Minimaal 25% van de leerlingen scoort een niveauwaarde van 4,1 of hoger. Ongeveer 50% van de leerlingen scoort een niveauwaarde tussen de 2,5 en 4,0. Maximaal 25% van de leerlingen scoort een niveauwaarde van 2,4 of lager. Voor deze analyse per vakgebied en per groep gebruiken wij Leeruniek. Hierin worden tevens kindkenmerken bijgehouden en wordt genoteerd wat eventuele specifieke ondersteuningsbehoeften van kinderen zijn. Digikeuzebord In de groepen 1-2 maken we gebruik van het observatie- en registratiesysteem van het digikeuzebord! Hierin volgen we de ontwikkeling van alle kinderen op verschillende gebieden. In dit systeem kunnen we goed zien op welk ontwikkelingsniveau een kind werkt en handelt. Hiermee kunnen we nog beter aansluiten bij de behoefte van de kinderen. Leerling in beeld Om de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen goed in kaart te krijgen maken wij vanaf groep 3 gebruik van het observatiesysteem van Leerling in beeld. Dit doen wij middels vragen verdeeld over verschillende domeinen. Zo kunnen wij uw kind op een goede manier ondersteunen in zijn/haar sociale ontwikkeling.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen

Sociale ontwikkeling

Onze visie is; Leef met je eigen talent, want iedereen is mooi als je bent wie je bent! We willen dus dat onze leerlingen en teamleden zichzelf kunnen zijn en dat er oog is voor talent. Iedereen heeft talent en dit mag gezien en gebruikt worden. Wij willen de focus leggen op wat goed gaat, want in onze ogen groeien kinderen en volwassenen daar van. Alles wat je aandacht geeft, groeit! Om deze reden werken wij met de zogenaamde SOEMO-kaarten. Daarnaast leren ze sociaal-emotionele woordenschat begrijpen (bijv. boos, heimwee, schelden), sociaal-emotionele vaardigheden verwerven (bijvoorbeeld op je beurt wachten, niet door iemand heen praten) en sociaal-emotionele vergissingen te vermijden (bijv. iedereen is te vertrouwen, brutalen hebben de halve wereld). Ons aanbod is breed, zodat de kinderen kennis maken met diverse vak- en vormingsgebieden, zodat ze ook echt kunnen leren waar talenten liggen. Onze brede aanbod richt zich op de sociaal-emotionele ontwikkeling, kennisontwikkeling, sport, muziek, kunst en cultuur, enzovoort. LEES MINDER

Veiligheid

Respect

Samen

Wat is de werkwijze van deze school voor sociale ontwikkeling?

Kenmerkend is: Preventie staat centraal. Schoolbrede aanpak met aandacht voor positieve benadering en talenten van kinderen. Planmatige aanpak van gedrag op basis van data. Samenwerking met ouders.

Welke registratievorm(en) gebruikt deze school om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Deze school gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: LiB

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt deze school?

Deze school gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: SOEMO-kaarten