Oosterschool voor Openbaar Basisonderwijs
Hoofdweg 233
9695 AH Bellingwolde

Schoolweging

Schoolweging
33.75
Spreiding
5.85

De schoolweging van Oosterschool is 33,75 , met een spreiding van 5,85 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 96,8% behaalde het fundamentele niveau overtreft de school ruimschoots de inspectienorm van 85%. Ook scoort ze hoger dan vergelijkbare scholen (93,4%). Dit duidt op effectieve basisvaardighedentraining, vooral in taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt een streefniveau van 60,3% tegen een inspectienorm van 36,3%. Dit is ruim boven de verwachting en overtreft het gemiddelde van vergelijkbare scholen (49,2%). De focus op maatwerk in combinatiegroepen draagt waarschijnlijk bij aan deze resultaten.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het advies is sterk gericht op VMBO-k (50%), gevolgd door gelijke percentages voor VMBO-b, VMBO-(g)t en VWO (elk 16,7%). Dit contrasteert met landelijke trends waar VWO vaker voorkomt (18,6%). De nadruk op praktische leerwegen weerspiegelt mogelijk de complexere leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsOosterschoolGemeente AmsterdamNederland
LIB174.57175.23175.75

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om na te gaan welke ontwikkelingen de leerlingen doormaken, neemt de school regelmatig tussentijdse toetsen af. Naast de methodegebonden toetsen zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van leerlingen in een betreffend vak in kaart brengen. De tussenresultaten worden middels het maken van trendanalyses geanalyseerd met het team op leerlingniveau, groepsniveau en schoolniveau. We kijken naar wat een kind nodig heeft om van het onderwijs te profiteren en niet naar wat een kind niet kan. We gaan uit van de mogelijkheden van ieder kind en houden rekening met eventuele beperkingen. Onze leraren beschikken over de deskundigheid om hun leerlingen te helpen. Elk kind leert op zijn eigen manier. Ieder kind heeft zijn eigen talenten. Binnen de school houden we hier rekening mee. Kinderen, die problemen hebben met het begrijpen van de leerstof, krijgen extra aandacht van de leerkracht, onderwijsassistent of RT-er. Op de Oosterschool hanteren we convergente differentiatie. Binnen de convergente differentiatie hanteren we drie niveaus: basis, risico - en plusgroep. We stellen doelen op school, groep -en leerlingniveau. We brengen de onderwijsbehoeften van de leerlingen in kaart en het handelen van de leerkracht wordt afgestemd op de onderwijsbehoeften van de leerlingen en/of de groep teneinde de gestelde doelen te behalen. De ontwikkeling van de leerlingen wordt nauwkeurig gevolgd met behulp van het LVS Parnassys (cognitieve ontwikkeling) en het LVS Kindbegrip (sociale ontwikkeling). We evalueren systematisch de behaalde resultaten en daar waar nodig wordt het leerkrachthandelen aangepast. Leerkrachten maken een groepsplan voor de basisvaardigheden. Twee plannen per jaar, met twee keer een tussenevaluatie voor de risicogroep. Soms een plan van aanpak voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. In het logboek ( onderdeel van de dagplanning) is de zorg en het resultaat van de zorg concreet aangegeven. Analyseren leerling- en groepsresultaten. De leerkrachten analyseren de methodetoetsen en maken een foutenanalyse. De leerkracht verwerkt de uitkomsten van deze analyse in de begeleiding in de volgende les(sen). Twee keer per jaar evalueren en analyseren we de resultaten op de Citotoetsen. We volgen de ontwikkeling van leerlingen voortdurend (leraar), maar formeel gebeurt dit bij de groepsbesprekingen (2x per jaar, na de midden- en eindtoetsen). Tijdens de groepsbesprekingen komen aan de orde: de ontwikkeling van de groep als geheel (en het leraargedrag), de ontwikkeling van de subgroepjes (basis-plus-risico) en de ontwikkeling van individuele leerlingen. De afspraken naar aanleiding van het overleg worden vastgelegd en gemonitord. Indien nodig wordt er bij het expertpertisecentrum van Sooog een observatie of een onderzoek aangevraagd.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

85,7% van de leerlingen zit op advies, wat duidelijk boven het landelijk gemiddelde (62,9%) ligt. Wel scoort 14,3% onder advies tegen 11,8% landelijk. De school hanteert een zorgvuldige Plaatsingswijzer-methodiek, maar de relatief hoge schoolweging kan hier een rol spelen.

Sociale ontwikkeling

De aandacht voor een veilige en ook pestvrije schoolomgeving is de laatste jaren enorm toegenomen. Wij vinden dit terecht. Kinderen maar ook volwassenen moeten veiligheid ervaren en beleven om zich zo goed mogelijk te kunnen ontwikkelen en ontplooien. Samen willen wij zorgen voor een goede sfeer en een gevoel van veiligheid waarbij het gaat om de persoonlijke groei. Samen willen wij blijven werken aan de veilige school waar kinderen, ouders en medewerkers recht op hebben. Onze school heeft veiligheidsbeleid beschreven en vastgesteld conform de aangescherpte wet- en regelgeving. De ouders zullen hier geregeld van op de hoogte worden gehouden. Daarnaast heeft iedere SOOOG school een “veiligheidscoördinator” aangewezen. Deze veiligheidscoördinator fungeert o.a. als eerste aanspreekpunt op het gebied van pesten. Naast het zijn van aanspreekpunt voor leerlingen en ouders coördineert, deze aan de school verbonden persoon, ook het anti-pestbeleid van de school. Voor vragen over veiligheid of opmerkingen en aanvullingen kunt u bij deze collega terecht. Op onze school is Linda Pals de veiligheidscoördinator. De school monitort jaarlijks de veiligheid van leerlingen met een instrument dat een representatief en actueel beeld geeft. Onder veiligheid wordt verstaan de sociale, psychische en fysieke veiligheid van leerlingen. LEES MINDER

veiligheid

goede sfeer

persoonlijke groei

Wat is de werkwijze van de Oosterschool voor Openbaar Basisonderwijs voor sociale ontwikkeling?

De Oosterschool voor Openbaar Basisonderwijs hecht veel waarde aan de sociale vaardigheden van de leerlingen en de veiligheid en geborgenheid op school. Voor de sociale vorming wordt de methode 'Kwink' gebruikt. Verder zijn er een aantal regels en richtlijnen, zoals een aanbod sociale vaardigheden, algemene gedragsregels, groepsregels, en het niet tolereren van pestgedrag, uitingen van discriminatie of racisme. Er is altijd voldoende toezicht op het plein tijdens de pauzes en een kwartier voor en na schooltijd.

Welke registratievorm(en) gebruikt de Oosterschool voor Openbaar Basisonderwijs om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Oosterschool voor Openbaar Basisonderwijs gebruikt 'Kindbegrip' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Oosterschool voor Openbaar Basisonderwijs?

De Oosterschool voor Openbaar Basisonderwijs gebruikt 'Kwink' voor sociaal-emotioneel leren.