Basisschool IKC Harm Smeenge in Beilen

Het team van IKC Harm Smeenge in Beilen

Current section: team
Hofstraat 18
9411 Beilen

Zie hier hoe het team van IKC Harm Smeenge is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van IKC Harm Smeenge. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past IKC Harm Smeenge bij jullie?

Ontdek hoe goed IKC Harm Smeenge bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij IKC Harm Smeenge zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 85.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (85.7%)
Man (14.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.9%)
Man (17.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij IKC Harm Smeenge. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (7.7%)
25-35 jaar (38.5%)
35-45 jaar (7.7%)
45-55 jaar (15.4%)
55-65 jaar (30.8%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (24.8%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (18.1%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij IKC Harm Smeenge werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (78.6%)
Direct ondersteunend personeel (7.1%)
Indirect ondersteunend personeel (7.1%)
Management (7.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor IKC Harm Smeenge gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leraren bij IKC Harm Smeenge: Een Flexibele Aanpak

Het lerarentekort in Nederland vraagt om een flexibele en proactieve aanpak voor de dagelijkse onderwijsverzorging. Bij IKC Harm Smeenge staat de continuïteit van kwalitatief hoogstaand onderwijs en het welzijn van onze leerlingen en toegewijde teamleden altijd centraal. Bij onverwachte afwezigheid, zoals ziekte of geplend verlof, stellen we alles in het werk om de impact op het leerproces te minimaliseren. We werken nauw samen met ons team om de beste oplossingen te vinden en de stabiliteit voor de kinderen te waarborgen. Ondanks onze inspanningen kunnen we vanwege het landelijke lerarentekort niet altijd garanderen dat elke les door een vaste leerkracht wordt gegeven. We streven ernaar om in overleg met collega's en ouders passende oplossingen te vinden, met als doel de belasting te beperken en een zo stabiel mogelijke leeromgeving te creëren. Dit maatwerk is essentieel om de kwaliteit van ons onderwijs te handhaven.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Taalactiviteiten
22%
Spelen en werken
22%
Bewegingsonderwijs en buitenspelen
18%
Leesactiviteiten
16%
Rekenactiviteiten
14%
Sociaal emotionele ontwikkeling
4%
Cultuuractiviteiten
3%
Engels
1%

Leerjaar 3 t/m 8

Taal
26.3%
Rekenen/wiskunde
23.3%
Lezen
22.3%
Wereldoriëntatie
16.4%
Bewegingsonderwijs
6%
Overig
3%
Kunstzinnige en creatieve vorming
2%
Engelse taal
0.7%

Deskundige Ondersteuning op IKC Harm Smeenge: Specialisten voor Uw Kind

7

Taal en Rekenen: Fundamenten voor Succes op IKC Harm Smeenge

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist voor lees- en schrijfontwikkeling
Intern Begeleider: Coördinatie van zorg en begeleiding
Orthopedagoog: Expertise in leer- en ontwikkelvraagstukken
Rekenspecialist: Versterking van rekenvaardigheden
Taalspecialist: Bevordering van taalontwikkeling
Logopedist: Ondersteuning bij spraak- en taalontwikkeling
NT2-coördinator: Begeleiding voor anderstalige nieuwkomers

Toelichting van de school:

Op IKC Harm Smeenge geloven we in een brede aanpak voor taal en rekenen. Onze gespecialiseerde teamleden, waaronder een rekenspecialist, taalspecialist en NT2-coördinator, staan klaar om uw kind optimaal te ondersteunen. Deze interne expertise wordt aangevuld door externe specialisten. Denk hierbij aan een dyslexiespecialist en een logopedist, die samenwerken met onze intern begeleider en orthopedagoog om een compleet ondersteuningsaanbod te garanderen.

5

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Groei en Welzijn op IKC Harm Smeenge

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist: Inzicht in en begeleiding bij gedragsuitdagingen
Intern Begeleider: Luisterend oor en ondersteuning bij sociaal-emotionele vragen
Orthopedagoog: Expertise in emotionele ontwikkeling en welzijn
Ergotherapeut: Bevordering van zelfstandigheid en participatie
Gezinsbegeleider: Verbinding tussen school en thuis voor optimale ondersteuning

Toelichting van de school:

Het sociaal-emotioneel welzijn van elk kind staat centraal op IKC Harm Smeenge. Onze gedragsspecialist en gezinsbegeleider werken nauw samen met de intern begeleider en orthopedagoog om een veilige en stimulerende omgeving te creëren. Daarnaast bieden we ondersteuning via een externe ergotherapeut. Deze brede benadering zorgt ervoor dat elk kind zich gezien en gehoord voelt, en zich optimaal kan ontwikkelen.

4

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Structuur voor Succes

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist: Strategieën voor positief gedrag en zelfregulatie
Intern Begeleider: Afstemming van ondersteuning op individuele behoeften
Orthopedagoog: Inzicht in leergedrag en aanpak van uitdagingen
Ergotherapeut: Hulpmiddelen en technieken voor een effectieve taakaanpak

Toelichting van de school:

IKC Harm Smeenge biedt een gestructureerde aanpak voor gedrag, werkhouding en taakaanpak. Onze gedragsspecialist, intern begeleider en orthopedagoog werken samen om leerlingen te helpen zich optimaal te concentreren en te ontwikkelen. Om deze aanpak te versterken, maken we gebruik van de expertise van een externe ergotherapeut. Samen zorgen we voor een omgeving waarin elk kind succesvol kan leren en groeien.

5

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief Leren en Ontwikkelen

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider: Coördinatie van ondersteuning bij motorische ontwikkeling
Orthopedagoog: Inzicht in ontwikkelingsprocessen
Fysiotherapeut: Preventie en behandeling van lichamelijke klachten
Ergotherapeut: Aanpassingen voor optimale deelname
Logopedist: Ondersteuning bij fijne motoriek en communicatie

Toelichting van de school:

Op IKC Harm Smeenge stimuleren we de motorische en lichamelijke ontwikkeling van elk kind. Onze intern begeleider en orthopedagoog werken samen met een vakleerkracht gymnastiek om een breed bewegingsaanbod te garanderen. Daarnaast versterken we dit aanbod met externe specialisten zoals een fysiotherapeut en ergotherapeut. Ook een logopedist draagt bij aan de algehele ontwikkeling van uw kind.

2

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg en Aandacht

Beschikbare specialisten:

Orthopedagoog: Deskundige begeleiding bij specifieke zorgvragen
Cedin Paramedisch Team: Professionele ondersteuning op maat

Toelichting van de school:

IKC Harm Smeenge hecht veel waarde aan de persoonlijke verzorging en eventuele medische ondersteuning van onze leerlingen. Onze orthopedagoog biedt deskundige begeleiding bij specifieke zorgvragen. Voor aanvullende paramedische zorg werken we nauw samen met het Cedin Paramedisch Team. Deze samenwerking garandeert dat uw kind de juiste aandacht en zorg krijgt die het nodig heeft.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
23
Totaal specialisten
23
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Theaterlokaal

Ontwikkeling en Extra Ondersteuning voor Elke Leerling bij IKC Harm Smeenge

Ons Plan voor Toekomstige Educatieve Groei

Bij IKC Harm Smeenge streven we ernaar om de educatieve ervaring voor al onze leerlingen continu te verbeteren. We presenteren met trots onze plannen voor de komende jaren, gericht op zowel de basisondersteuning als gespecialiseerde hulp. Op middellange termijn, binnen twee jaar, investeren we in nieuw, deskundig personeel. Deze teamleden zullen onze basisondersteuning versterken met expertise op gebieden zoals cognitieve leerpsychologie, VVE, NT-2, EDI en coöperatieve leerstrategieën. Daarnaast stimuleren we collegiale consultatie, waarbij leerkrachten elkaar actief coachen om de kwaliteit van het onderwijs te verhogen. Voor de lange termijn, tot vier jaar vooruit, leggen we de focus op het verfijnen van onze differentiatieaanpak. We willen een thematische benadering ontwikkelen voor taal en wereldoriëntatie, die het handelen van leerkrachten in de klas effectief stuurt. Onze ervaren leerkrachten zullen fungeren als kartrekkers in werkgroepen voor specifieke thema's. Tegelijkertijd evalueren we de rol van onze intern begeleider om deze waar nodig te optimaliseren en de ondersteuning nog beter af te stemmen op de individuele behoeften van elke leerling.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan voor Toekomstgericht Onderwijs

Wat zijn de belangrijkste doelen in ons schoolplan?

Onze schoolplanperiode, van 2023 tot 2027, is gericht op diverse hoofdthema's die nauw aansluiten bij ons koersplan. Deze thema's en hun specifieke doelen, ondersteund door subdoelen, vormen de kern van onze onderwijsstrategie. Ons onderwijs legt een sterke nadruk op essentiële basisvaardigheden zoals rekenen, taal, wereldoriëntatie en de ontwikkeling van individuele talenten. We streven naar kansrijk onderwijs met hoge verwachtingen, waarbij we leerlingen stimuleren om hun volle potentieel te ontdekken en te benutten. We zijn erop gericht om de specifieke behoeften van elk kind te herkennen en te vervullen, met een helder inzicht in wat we kunnen bieden en waar onze expertise ligt. Het curriculum van IKC Harm Smeenge is rijk aan wereldburgerschap, wat onze leerlingen voorbereidt om zelfstandige, sociale en kritische wereldburgers te worden. Binnen ons IKC werkt het team in een professionele, ondersteunende omgeving waar vertrouwen, waardering en groei centraal staan. Dit creëert een duidelijke visie en gedeelde ambitie voor alle onderwijsthema's. De leerkracht speelt een cruciale rol in het volgen en begeleiden van de leerlingen, waarbij administratieve processen ondersteunend zijn aan hun pedagogische aanpak. We onderhouden nauwe banden met het bestuur van Kits Primair voor regelmatige afstemming over voortgang, ontwikkeling en innovatie. Samenwerking met diverse personen en organisaties is essentieel voor het creëren van een veilige en stimulerende leeromgeving waarin kinderen optimaal kunnen floreren.

Hoe realiseert IKC Harm Smeenge de gestelde onderwijsdoelen?

Ons schoolplan, opgesteld binnen de strategische kaders van Kits Primair, definieert onze kernkwaliteit: onze missie, visie en de daaraan gekoppelde doelstellingen. Dit plan markeert de fase 'to plan'. Door middel van diverse evaluatie-instrumenten hebben we onze sterke en zwakke punten geanalyseerd. Dit stelt ons in staat om concrete actiepunten te formuleren voor de komende vier jaar, wat de fase 'to check' vertegenwoordigt. Het schoolplan dient als een essentieel verantwoordingsdocument dat onze beloften aan de overheid, het bevoegd gezag en ouders weerspiegelt. Tegelijkertijd functioneert het als een gedetailleerd planningsdocument om onze doelen voor de periode 2023-2027 te realiseren en te verbeteren. Op basis van deze actiepunten stellen we jaarlijks een concreet jaarplan op. In het jaarverslag evalueren we de voortgang en de realisatie van de gestelde actiepunten. Op deze manier waarborgen we een continue cyclus van plannen, uitvoeren en evalueren, wat de basis vormt voor onze kwaliteitsverbetering.

Ontdek ons Uitgebreide Aanbod voor Jonge Kinderen bij IKC Harm Smeenge

Toelichting van de school

Bij IKC Harm Smeenge bieden we een rijke leeromgeving voor uw jongste kinderen. Meer gedetailleerde informatie over onze kinderopvangfaciliteiten en -programma's vindt u op de website van Kits Primair. Ontdek hoe wij de ontwikkeling van uw kind stimuleren vanaf de eerste levensjaren. Bezoek: https://kitsprimair.nl/kinderopvang/

Veelgestelde vragen

Welk Speciaal Onderwijs en Aanbod is Beschikbaar voor Jonge Kinderen op IKC Harm Smeenge?

IKC Harm Smeenge zet zich in voor een optimale start voor elk kind. Wij bieden gespecialiseerde programma's die zijn afgestemd op de ontwikkelingsfase van jonge kinderen. Ons aanbod omvat onder andere toegewijde kinderopvang en stimulerende voor- en vroegschoolse educatie (VVE) om een solide basis te leggen voor hun verdere schoolcarrière.

IKC Harm Smeenge zet zich in voor een optimale start voor elk kind. Wij bieden gespecialiseerde programma's die zijn afgestemd op de ontwikkelingsfase van jonge kinderen. Ons aanbod omvat onder andere toegewijde kinderopvang en stimulerende voor- en vroegschoolse educatie (VVE) om een solide basis te leggen voor hun verdere schoolcarrière.

Kinderopvang Beilen
Peuteropvang en VVE Programma's
Kindcentrum Beilen

Met Welke Partners Werkt IKC Harm Smeenge Samen voor Onderwijs aan Jonge Kinderen?

IKC Harm Smeenge opereert zelfstandig en heeft geen externe samenwerkingsverbanden specifiek voor het aanbod voor jonge kinderen. Dit stelt ons in staat om onze programma's volledig te integreren en te focussen op de unieke behoeften van elk kind binnen onze vertrouwde omgeving.
Team | IKC Harm Smeenge in Beilen | [2025] Schoolregister