
Schoolweging
De schoolweging van Harm Smeenge is 31,06 , met een spreiding van 6,41 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 95.9% score op het fundamenteel niveau (inspectienorm 85%) presteert de school uitstekend. Dit resultaat is consistent hoger dan bij vergelijkbare scholen (95.2%) en reflecteert de focus op basisvaardigheden in het curriculum.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
68.4% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 43.5%. Dit overtreft ook het vergelijkingsgemiddelde (55.4%) en onderstreept de effectiviteit van het adaptieve rekenonderwijs zoals beschreven in het schoolplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn sterk theoretisch gericht: 22.22% havo/vwo en 22.22% vwo-advies, tegenover regionale gemiddelden van 10.93% en 18.61%. Opvallend is de volledige afwezigheid van praktijkonderwijs-adviezen (vs. 1.01% regio), wat aansluit bij het geprofiteerde onderwijsconcept. De brede vmbo-range (50% van adviezen) past bij de relatief complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Harm Smeenge | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 0% van de leerlingen onder advies presteert (vs. 11.81% landelijk), terwijl 21.74% bovenadviezer is. Dit wijst op zorgvuldige advisering en effectieve doorstroombegeleiding, zoals het aangepaste 'ontwikkelperspectief per leerling' uit het schoolondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
Sociaal-emotioneel leren is het ontwikkelingsproces waarmee onze leerlingen fundamentele levensvaardigheden verwerven. Dit zijn vaardigheden waarmee we onszelf, onze vriendschappen en ons werk effectief en moreel verantwoord kunnen vormgeven. De leerresultaten van kinderen op het gebied van rekenen, taal en lezen worden gestimuleerd door te werken aan een goede sociaal-emotionele ontwikkeling en een veilig klassenklimaat. Naast aandacht voor de academische kennis is er dus ook veel aandacht voor mentale gezondheid en sociaal-emotionele ontwikkeling. Leerlingen: worden gemotiveerd om een gezonde leefstijl na te streven; voelen zich veilig op school; zijn gemotiveerd om onderwijs te volgen; worden uitgedaagd om goede leerresultaten te halen; worden ondersteund door goed opgeleide professionals. LEES MINDER
Veiligheid
Verantwoordelijkheid
Vertrouwen
Wat is de werkwijze van IKC Harm Smeenge voor sociale ontwikkeling?
Het team van IKC Harm Smeenge richt zich op proactief pedagogisch handelen, waarbij gewenst gedrag bij alle leerlingen wordt gestimuleerd. Er wordt veel aandacht besteed aan de drie leerlijnen voor sociaal-emotionele ontwikkeling: zelfvertrouwen bevorderen, leren omgaan met gevoelens, wensen en opvattingen, en ontwikkelen van sociale vaardigheden en relaties.
Welke registratievorm(en) gebruikt IKC Harm Smeenge om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
IKC Harm Smeenge gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.