
De resultaten van IKC Harm Smeenge in Beilen
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van IKC Harm Smeenge, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past IKC Harm Smeenge bij jullie?
Ontdek hoe goed IKC Harm Smeenge bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Beheersing op IKC Harm Smeenge
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. In groep acht meten we dit met de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit percentage is de norm die geldt voor alle basisscholen in Nederland, inclusief IKC Harm Smeenge.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Prestaties van Leerlingen op IKC Harm Smeenge
Het streefniveau daagt leerlingen uit om verder te gaan dan de basisvaardigheden, met als doel een hoger niveau van kennis en kunde te bereiken aan het einde van groep acht. Dit niveau draagt bij aan een sterke voorbereiding op vervolgonderwijs. Voor het streefniveau stelt de inspectie specifieke, op de schoolpopulatie afgestemde, doelstellingen vast. Deze percentages, uniek per basisschool, fungeren als de signaleringswaarde voor het behalen van het streefniveau.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van IKC Harm Smeenge?
Bij IKC Harm Smeenge stellen we het schooladvies zorgvuldig samen. Dit gebeurt in nauwe samenwerking met onze ervaren leerkrachten en de intern begeleider, waarbij ook de directeur betrokken kan zijn. Ouderbetrokkenheid is hierbij essentieel, want samen vormen we de beste basis voor uw kind. De adviesvorming concentreert zich voornamelijk op de prestaties en ontwikkeling in groep 7 en 8. We kijken hierbij niet alleen naar de resultaten van landelijk erkende methodetoetsen, maar hechten ook veel waarde aan de dagelijkse observaties van de leerkracht in de klas. Na afloop van de doorstroomtoets bespreken we het definitieve schooladvies uitgebreid met zowel de leerling als de ouders. Vanaf midden groep 7 worden ouders proactief meegenomen in dit proces, zodat er geen verrassingen zijn en we samen de juiste vervolgstappen kunnen zetten. Ons uitgangspunt is dat wij als schoolteam de leerlingen het allerbeste kennen. We gebruiken toetsen en volgsystemen als waardevolle ondersteuning om een gefundeerd en passend advies te kunnen geven. Uw kind staat centraal in onze advisering.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale en Emotionele Ontwikkeling op IKC Harm Smeenge
Bij IKC Harm Smeenge geloven we sterk in de kracht van sociaal-emotioneel leren (SEL). Dit proces rust onze leerlingen uit met essentiële levensvaardigheden, die hen helpen zichzelf, hun relaties en hun toekomstige loopbaan op een positieve en verantwoorde manier vorm te geven. Een sterke sociaal-emotionele basis en een veilig schoolklimaat zijn cruciaal voor academisch succes in vakken als rekenen, taal en lezen. Naast het bevorderen van academische kennis, leggen we een grote nadruk op het mentale welzijn en de sociaal-emotionele groei van onze kinderen. Onze leerlingen worden gestimuleerd om gezonde keuzes te maken, voelen zich veilig en geborgen op school, ontwikkelen een gezonde motivatie voor hun leerproces en worden uitgedaagd om hun volledige potentieel te bereiken, ondersteund door toegewijde en deskundige professionals.
Veiligheid en geborgenheid
Gedeelde verantwoordelijkheid
Onderling vertrouwen
Hoe bevordert IKC Harm Smeenge de sociale ontwikkeling van leerlingen?
IKC Harm Smeenge hanteert een doorlopende aanpak voor sociaal-emotionele vaardigheden met behulp van Positive Behaviour Support (PBS), KWINK en Rots en Water. Vanaf de kinderopvang is PBS een integraal onderdeel van onze werkwijze. PBS gaat ervan uit dat gewenst gedrag, net als rekenen en taal, aangeleerd kan en moet worden. Dit passen we dagelijks positief toe in onze schoolomgeving. Onze aanpak omvat gedragslessen waarin we gewenst gedrag demonstreren, zoals rustig lopen door de gang, effectief conflicten oplossen op het schoolplein of hulp vragen tijdens het leren. Door deze lessen te geven, stellen we duidelijke normen voor alle leerlingen. Leerlingen verdienen beloningen voor het vertonen van dit positieve gedrag, wat de motivatie verhoogt. Wanneer leerlingen voldoende beloningen verzamelen, mogen ze gezamenlijk een groepsbeloning kiezen, wat het gemeenschappelijke doel benadrukt. Naast PBS maken we gebruik van de KWINK-methode. KWINK is een uitgebreid programma voor sociaal-emotioneel leren dat de door SLO vastgestelde leerlijnen voor sociaal-emotionele ontwikkeling expliciet behandelt.
Welke instrumenten gebruikt onze school om sociale vooruitgang te meten?
Om de sociale opbrengsten van onze leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen, maakt IKC Harm Smeenge gebruik van de Sociaal Emotionele Vragenlijst.
- Sociaal Emotionele Vragenlijst
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren past IKC Harm Smeenge toe?
IKC Harm Smeenge zet de volgende bewezen methoden in voor het sociaal-emotioneel leren van onze leerlingen:
- School Wide Positive Behavior Support (SWPBS)
- Kwink
Onderwijsinspectie Rapport: Kwaliteit en Ontwikkeling bij IKC Harm Smeenge
Ontdek de bevindingen van de onderwijsinspectie over IKC Harm Smeenge in Beilen. Ons Integraal Kind Centrum streeft naar optimale ontwikkeling en een veilige leeromgeving voor alle leerlingen. Deze pagina biedt inzicht in het inspectierapport, zodat u een compleet beeld krijgt van onze onderwijskwaliteit en de inspanningen die wij leveren. Lees meer over de resultaten en onze voortdurende focus op verbetering in het basisonderwijs.