IKC G.A. de Ridder
t Spiek 2
9411 KV Beilen

Schoolweging

Schoolweging
28.6
Spreiding
5.66

De schoolweging van G.A. de Ridder is 28,60 , met een spreiding van 5,66 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau wordt door 94,8% van de leerlingen behaald, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit onderstreept de basiskwaliteit van het onderwijs, hoewel iets lager dan het regionale gemiddelde (96,4%).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau van 61,9% ligt boven de signaleringswaarde (48,6%) en het regionale gemiddelde (60,5%). Dit reflecteert een sterke focus op excellentie, vooral in rekenen en taal.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke theoretische oriëntatie: 26% vmbo-(g)t/havo en 16% havo/vwo/vwo-advies, tegenover regionale gemiddelden van 10,3% en 10,9%. Praktijkonderwijs (2%) blijft beperkt, maar ligt iets boven het landelijk gemiddelde (1,01%). De brede spreiding van adviezen past bij een schoolweging met gemiddelde complexiteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsG.A. de RidderGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Het IKC werkt planmatig aan de verbetering van de kwaliteit van het onderwijs. De vorderingen van de leerlingen worden systematisch gevolgd met behulp van observatiegegevens (dagelijks) en methodegebonden en methodeonafhankelijke (IEP-) toetsen. Ook de sociaal-emotionele ontwikkeling wordt geobserveerd en geregistreerd. De toetsgegevens worden gebruikt voor analyse op leerling-, groeps- en schoolniveau. We kunnen op deze wijze nagaan of het onderwijs voldoet aan zijn doelen en het behaalde niveau toetsen aan het landelijk gemiddelde. Na een toets worden op basis van de analyse ambitieuze - maar ook realistische - doelen voor de komende periode vastgesteld. Dit geldt zowel voor de gehele groep, voor de sub-groepen (Verrijkingsgroep, basisgroep, intensieve groep). Hierbij werken we zowel kortcyclisch (periode van max drie weken op basis van analyse van methodetoetsen) als in een halfjaarlijkse cyclus op basis van de methodeonafhankelijke (IEP-) toetsen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele leerling presteert onder advies (0% vs. 11,8% landelijk), terwijl 33,3% boven advies scoort. Dit weerspiegelt accurate advisering en effectieve doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.