
Schoolweging
De schoolweging van Lingelaar is 28,73 , met een spreiding van 5,75 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98.81% score ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. De school behoort hiermee tot de top 25% van Nederland. Het verschil met vergelijkbare scholen (96.37%) onderstreept de kwaliteit van basisvaardigheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school overtreft haar streefniveau aanzienlijk: 65.48% van de leerlingen behaalt dit niveau tegen een inspectienorm van 48.6%. Dit is 4.97% hoger dan vergelijkbare scholen, wat wijst op effectieve differentiatie in reken- en taalonderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Duidelijke focus op theoretische doorstroom: 50% van de adviezen betreft havo/vwo-niveaus (25% havo, 12.5% havo/vwo, 12.5% vwo). Dit contrasteert met regionale gemiddelden waar slechts 39.54% een dergelijk advies ontvangt. Opvallend is het hoge percentage vmbo-(g)t-advies (37.5%), wat past bij de complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Lingelaar | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.38 | 178.15 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op CBS Lingelaar monitoren we de ontwikkeling van de leerlingen op tussentijdse momenten. Dat doen we met methodetoetsen en met methodeonafhankelijke toetsen. Methodetoetsen zijn toetsen die na een lesblok van een aantal weken meten of leerlingen de behandelde lesstof beheersen. Methodeonafhankelijke toetsen zijn toetsen die 2x per jaar worden afgenomen en meten wat leerlingen op langere termijn vasthouden en kunnen toepassen. Voor de methodeonafhankelijke toetsen gebruiken wij Leerling in Beeld (van CITO). Deze tussentoetsen geven ons inzicht in wat de leerlingen al beheersen en waar nog wat meer instructietijd en oefening voor nodig is. De resultaten van de toetsen helpen de leerkracht om vervolg te geven aan het lesaanbod in de klas voor de volgende periode.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opmerkelijke resultaten: 28.57% presteert boven advies (vs. 25.27% landelijk) en slechts 7.14% onder advies (landelijk 11.81%). Dit reflecteert de zorgvuldige advisering en doorlopende begeleiding zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.
Sociale ontwikkeling
We vinden de christelijke normen en waarden erg belangrijk. Dat uit zich vooral in het respect hebben voor elkaar en de wereld waarin we leven. Het woordje samen vinden we erg belangrijk. We willen een fijne en veilige sfeer creëren door saamhorigheid en daardoor het werken, leren en groeien echt samen doen. We vinden het belangrijk om ook verschillende activiteiten schoolbreed of groepsdoorbroken plaats te laten vinden.
Een fijne en veilige sfeer door saamhorigheid
Respect hebben voor elkaar en de wereld
Open christelijke school waar iedereen welkom is
Wat is de werkwijze van Christelijke Basisschool Lingelaar voor sociale ontwikkeling?
Sociale vaardigheden, zoals goed luisteren, aandacht hebben voor andermans gevoelens, conflicten oplossen, en opkomen voor de eigen mening, zijn essentieel voor de omgang en communicatie met anderen. Christelijke Basisschool Lingelaar geeft hier veel aandacht aan, om een fijne en veilige sfeer te creëren, waarin leerlingen beter tot leren komen. Kernwaarden zijn geformuleerd via een missie- en visietraject. Vanaf schooljaar 2025-2026 zal de Kanjertraining worden gebruikt.
Welke registratievorm(en) gebruikt Christelijke Basisschool Lingelaar om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Christelijke Basisschool Lingelaar gebruikt de volgende registratievormen: Sociaal Emotionele Vragenlijst, Sociogram, WMK-PO en EGGO.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Christelijke Basisschool Lingelaar?
Christelijke Basisschool Lingelaar gebruikt de volgende methoden: Kinderen en… hun sociale talenten en Taakspel.