Kindcentrum de Uilenburcht
F J J Dreweslaan 1
9686 NG Beerta

Schoolweging

Schoolweging
34.57
Spreiding
4.91

De schoolweging van De Uilenburcht Beerta is 34,57 , met een spreiding van 4,91 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

85,2% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, exact gelijk aan de landelijke signaleringswaarde. Dit percentage ligt wel lager dan het vergelijkingsgemiddelde (93,4%), wat verklaarbaar is gezien de relatief complexe leerlingenpopulatie. De school zet in op extra ondersteuning bij taal en rekenen, zoals blijkt uit de uitgebreide zorgstructuur in het schoolplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

48,1% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 36,3%. Hoewel dit lager is dan het vergelijkingsgemiddelde (49,2%), reflecteert het de inspanningen om leerlingen met een complexere achtergrond (schoolweging 34,57) te laten uitstromen naar hogere niveaus. De focus op maatwerk, zoals beschreven in het onderwijsconcept, draagt hieraan bij.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel toont een nadruk op middelbare niveaus: 30,8% vmbo-k en 30,8% vmbo-(g)t. Opvallend is het percentage havo-adviezen (23,1%), ruim boven het regionale gemiddelde (16,1%). Het vwo-advies (7,7%) blijft achter bij landelijke trends (18,6%), mogelijk gerelateerd aan de schoolweging. De brede spreiding van vmbo-b tot vwo onderstreept de diversiteit binnen de leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Uilenburcht BeertaGemeente AmsterdamNederland
LIB171.8174.76175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op de Uilenburcht worden twee keer per jaar de Cito LIB-toetsen afgenomen in de groepen 3 t/m 8 en vindt in groep 8 de doorstroomtoets van het Cito plaats. Al deze toetsen geven de school een goed beeld van de ontwikkeling van de kinderen. Mede op basis hiervan bepalen we welke aanpak en leerstof een kind nodig heeft. Daarnaast volgen wij dagelijks de ontwikkeling van de kinderen door o.a. observeren, nakijken en beoordelen van het gemaakte werk en toetsen. In de toetskalender wordt aangegeven welke toets-(en) wanneer moet(en) worden afgenomen en in welke groepen. Door middel van een leerlingvolgsysteem verzamelen en registreren we regelmatig de leervorderingen over langere perioden. Dit geeft de leerkrachten de mogelijkheid om hun onderwijs aan te passen aan de vaardigheden van leerlingen uit de groep. Het leerlingvolgsysteem heeft dus een signaleringsfunctie. Deze functie komt het best uit de verf als de prestaties van de kinderen kunnen worden afgezet tegen een vastgestelde norm. Voldoet de leerling niet aan de norm of denkt de leerkracht dat er bij een leerling meer in zit dan zullen de prestaties verder worden geanalyseerd. Voor deze leerling moet een beter passend onderwijsaanbod gemaakt worden. Indien meer informatie nodig is, kan de groepsleerkracht in overleg met de ib-er, aangeven dat voor een leerling nader onderzoek nodig is. Een leerlingvolgsysteem geeft dus ook informatie over het gegeven onderwijs. Met deze informatie kun je leerstof en werkvormen aanpassen. Van ieder kind worden gegevens bijgehouden in Parnassys. Drie maal per jaar vinden er groepsbesprekingen plaats. Tijdens de contactmomenten bespreken we de resultaten met de ouders. Indien daartoe aanleiding is, worden ouders tussentijds uitgenodigd voor een gesprek. Als ouders zelf behoefte hebben aan een gesprek zijn ze altijd welkom. Opvallende zaken van de tussenresultaten in het schooljaar 2023-2024 zijn: Begrijpend lezen: scoren de groepen over het algemeen beter op de E toets dan op de M toets. De leerlingen laten een minimale groei zien in vaardigheidsscore. Rekenen: na de invoer van de nieuwe rekenmethode scoren de kinderen minder goed (sinds 2 jaren). De meeste groepen scoren redelijk constant. Spelling: We zien een stabiele score in bijna alle groepen. De groepen laten niet de groei zien die ze moeten halen, maar groeien allemaal wel. Stappen die we gaan ondernemen in het schooljaar 2024-2025 zijn: Begrijpend lezen: nieuwe leerkrachten bij de hand nemen, met het werken van de nieuwe methode. Collega's gaan bij elkaar in de klas kijken naar de lessen begrijpend lezen. Kinderen laten we niet te snel los. Kinderen werken zoveel mogelijk op hun eigen niveau. Rekenen: we voeren extra rekentijd in. We maken duidelijke afspraken hoe we bepaalde sommen aanbieden. We stellen ons de vraag wat bied de methode en past dit bij onze kinderen. Alleen bij hoge uitzondering werken de kinderen op een eigen leerlijn met rekenroute. . Spelling: We geven Bloon mee aan de kinderen die dat nodig hebben. Voor uitgebreidere analyse verwijzen we u naar de schoolrapportage van het schooljaar 2023-2024.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

25% van de leerlingen presteert onder advies, aanzienlijk hoger dan het landelijk gemiddelde (11,8%). Dit kan samenhangen met de complexere leerlingenpopulatie. Tegelijkertijd scoort 16,7% boven advies, wat aansluit bij de beschreven intensieve monitoring. De school erkent in haar beleid de uitdagingen rond onderadvisering en zet in op vroegtijdige signalering.

Sociale ontwikkeling

Omdat we een goed klimaat op school belangrijk vinden en ervan uitgaan dat een prettige, veilige sfeer een voorwaarde is voor leren, hebben we de afgelopen jaren veel aandacht besteed aan dit onderdeel. Samen met ouders streven de kinderen en leerkrachten steeds naar verbetering van het klimaat. De samenwerking tussen ouders en leerkrachten is hierbij cruciaal. Op school gebruiken de kinderen de KiVa methodiek goed en voelen de kinderen zich fijn. Dit is in de vrije situaties in het dorp niet altijd zo. De volgende stap is om de kinderen te laten inzien dat KiVa niet alleen op school telt maar ook elders in het dorp en daarbuiten. LEES MINDER

Ik mag zijn wie ik ben

Ik kan samenwerken met anderen

Ik zeg wat ik voel en vind

Wat is de werkwijze van Kindcentrum de Uilenburcht voor sociale ontwikkeling?

Kindcentrum de Uilenburcht monitort de resultaten op het gebied van sociale veiligheid. Actiepunten worden opgesteld op school-, groeps- en individueel niveau. Door cyclische monitoring heeft Kindcentrum de Uilenburcht een goed beeld van wat de kinderen ervaren. Leerkrachten voeren kindgesprekken. Kinderen vanaf groep 1 vullen de KiVa-vragenlijsten in. Jaarlijks is er een tevredenheidspeiling voor kinderen van groep 5 t/m 8 en ouders. Kindcentrum de Uilenburcht heeft een vertrouwenspersoon.

Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum de Uilenburcht om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Kindcentrum de Uilenburcht gebruikt vragenlijsten van KiVa om de sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum de Uilenburcht?

Kindcentrum de Uilenburcht gebruikt de KiVa-methode voor sociaal-emotioneel leren.