IKC Beekbergen
Dorpstraat 28
7361 AV Beekbergen

Schoolweging

Schoolweging
29.17
Spreiding
6.38

De schoolweging van Beekbergen is 29,17 , met een spreiding van 6,38 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 95,6% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt, presteert IKC Beekbergen uitstekend. Dit is significant hoger dan de landelijke inspectienorm van 85% en benadrukt de toegankelijkheid van het basisonderwijsaanbod.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt door 51,1% van de leerlingen behaald, wat ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 47,1% ligt. Dit toont aan dat de school succesvol inzet op het uitdagen van leerlingen tot hogere prestaties, met name op het gebied van taal en analytisch denken.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen laten een sterke focus zien op de theoretische leerweg: 31,6% vmbo-(g)t en 15,8% havo/vwo-advies. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (5,3% vmbo-b), wat lager ligt dan het regionaal gemiddelde (5,5%). De brede spreiding van adviezen - van vmbo-b tot vwo - reflecteert de diverse leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsBeekbergenGemeente AmsterdamNederland
LIB171.65174.36175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We vinden het van belang dat leerlingen presteren naar hun mogelijkheden en dat ze opbrengsten realiseren die leiden tot passend (en succesvol) vervolgonderwijs. Op IKC Beekbergen gebruiken we een leerlingvolgsysteem om de ontwikkeling van de leerlingen te monitoren (ParnasSys, Leerling in Beeld bij groep 3 t/m 8 en Focus PO bij groep 1/2. De kwaliteitscoördinator bespreekt tijdens de groepsbesprekingen of de leerlingen zich ononderbroken kunnen ontwikkelen. Dan bespjeken we of de groep zich ontwikkelt conform de verwachtingen en of dat ook geldt voor de individuele leerlingen. Klassenbezoeken worden uitgevoerd door directie en kwaliteitscoördinator op het gebied van pedagogische- en didactisch handelen. De directie heeft maandelijks overleg met de kwaliteitscoördinator om signalen en trends te bespreken en waar nodig actie te ondernemen. Leerkrachten maken na afgenomen toetsen zelf de analyse en bepalen de vervolgstappen voor de groep/leerling. De kwaliteitscoördinator maakt de schoolanalyse en deze wordt ook gedeeld met alle teamleden en besproken. De directeur deelt een totaal analyse met stichting Leerplein055.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

26,7% van de leerlingen presteert boven het schooladvies, tegenover 13,3% die onder het advies uitkomt. Dit positieve beeld onderstreept de zorgvuldige advisering: het percentage onder-advisering blijft met 13,3% beperkt in vergelijking met landelijke trends (11,8%). De school hanteert een 'groeigericht adviesmodel' met tussentijdse bijstellingen.

Sociale ontwikkeling

Onder sociale opbrengsten verstaan we het leren van sociale vaardigheden. Dit is ook een opbrengst van onderwijs, naast leerprestaties op de verschillende vakgebieden. Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving (burgerschap). Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen, planmatig een taak aanpakken en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Burgerschapsonderwijs gaat over het bijbrengen van en respect hebben voor de kennis van de basiswaarden van de democratische rechtstaat. In de Nederlandse samenleving staan een aantal grondwaarden en wetten centraal en leven we zoveel mogelijk op een democratische manier met elkaar samen. Actief burgerschap is de bereidheid en het vermogen om deel uit te maken van de Nederlandse samenleving en daaraan een actieve bijdrage te leveren. De school als mini-maatschappij, met zeer uiteenlopende sociale achtergronden, is de uitgelezen plek om kinderen een democratische houding aan te leren. LEES MINDER

Respectvol met elkaar omgaan

Zelfredzaamheid

Weerbaarheid en Authenticiteit

Wat is de werkwijze van IKC Beekbergen voor sociale ontwikkeling?

IKC Beekbergen geeft kinderen handvatten om op een duidelijke en positieve manier uitleg en feedback te kunnen geven over gevoelens, gedrag en omgaan met elkaar. Kinderen leren zichzelf en anderen beter begrijpen en leren hoe ze zichzelf positief kunnen aansturen. Burgerschapsvorming omvat het leren samenleven met elkaar. De school gebruikt de Burgerschapsbouwstenen van het SLO en besteedt aandacht aan vrijheid en gelijkheid, macht en inspraak, democratische cultuur, identiteit, diversiteit, solidariteit en digitaal samenleven. Om discriminatie te voorkomen, wordt in de lessen aandacht besteed aan andere culturen, levensbeschouwingen en levensovertuigingen. Leerlingen leren dat mensen gelijkwaardig zijn en uitingen van racisme, vooroordelen en discriminatie worden bestreden.

Welke registratievorm(en) gebruikt IKC Beekbergen om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

IKC Beekbergen gebruikt 'Zien' als registratievorm om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC Beekbergen?

IKC Beekbergen gebruikt 'Goed gedaan' als methode voor sociaal-emotioneel leren.