Het Rondeel
Schoolstraat 29
7037 AS Beek

Schoolweging

Schoolweging
29.33
Spreiding
5.54

De schoolweging van Het Rondeel Beek is 29,33 , met een spreiding van 5,54 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 99,3% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, scoort de school uitstekend. Dit ligt ruim boven zowel de landelijke norm (95,9%) als de inspectienorm van 85%, wat duidt op een stevige basiskwaliteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

76,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau, significant hoger dan zowel de regionale vergelijking (57,8%) als de signaleringswaarde (47,1%). Dit reflecteert de effectieve begeleiding van cognitief sterkere leerlingen, ondanks de complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school laat een opvallende focus zien op hogere onderwijsniveaus: 25% vwo-advies (vs. 18,6% regionaal) en 18,75% havo/vwo-advies. Praktijkonderwijs blijft met 1,01% beperkt, wat lager is dan het regionaal gemiddelde. De brede adviesverdeling (van vmbo-k tot vwo) past bij de relatief grote spreiding in schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsHet Rondeel BeekGemeente AmsterdamNederland
LIB175.62177.85175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We streven opbrengsten na passend bij de schoolpopulatie m.b.t. met name Taal, Rekenen, de sociaal-emotionele ontwikkeling, burgerschap en de overige vakken. We achten het van belang dat de leerlingen presteren naar hun mogelijkheden, en dat ze opbrengsten realiseren die leiden tot passend (en succesvol) vervolgonderwijs. Op onze school gebruiken we een leerlingvolgsysteem om de ontwikkeling van de leerlingen te monitoren (ParnasSys). We monitoren tijdens de groepsbesprekingen of de leerlingen zich ononderbroken kunnen ontwikkelen. Dan bespreken we of de groep zich ontwikkelt conform de verwachtingen, en of dat ook geldt voor de individuele leerlingen. Twee keer per jaar bespreken we de trendanalyses in het team en wordt er per groep n.a.v. de dwarsdoorsnedes, verder ingezoomd op de groepsanalyses en leerlinganalyses. Aan de hand van deze groepsanalyse en leerlinganalyse maakt de leerkracht en/of vakspecialist een plan van aanpak voor de verschillende vakken voor de komende periode. Aan het eind van deze periode wordt de werkwijze geëvalueerd en worden de evaluaties weer meegenomen, samen met de verschillende analyses voor het volgende plan van aanpak. Doubleren en versneld doorstromen: het kan zijn dat er sprake is van doubleren of versneld doorstromen. Dit vindt altijd plaats na een intensief overleg met de ouders. De school is verantwoordelijk voor de ononderbroken ontwikkeling van ieder kind en zal daarom beslissingen moeten nemen. Ook wanneer school en ouders het uiteindelijk niet eens worden.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 8,7% van de leerlingen presteert onder advies, tegenover 11,8% landelijk. Het hoge percentage van 34,8% dat boven advies presteert (vs. 25,3% gemiddeld), benadrukt de kwaliteit van het maatwerk in advisering. Dit sluit aan bij de transparante communicatie met ouders zoals beschreven in het schoolplan.

Sociale ontwikkeling

Een goed pedagogisch klimaat is essentieel voor onze leerlingen. Wij doen er dan ook alles aan om ervoor te zorgen dat de leerlingen zich veilig voelen op school en dat de school een plek is waar zij graag zijn. Veiligheid creëren we door het bieden van duidelijkheid, voorspelbaarheid en structuur. Onze leraren hebben (onder meer) een vormende (opvoedende) taak: hun leerlingen op te voeden tot goede burgers. Daarom vinden we het belangrijk dat leerlingen goed met zichzelf en met anderen (dichtbij en ver weg) kunnen omgaan. In onze lessen besteden we dan ook gericht aandacht aan de sociale en maatschappelijke competenties van de leerlingen. We zijn een Kanjerschool. Onze leraren creëren daartoe een veilig en gestructureerd klimaat waarin kinderen zich gewaardeerd en gerespecteerd voelen. Kernwoorden zijn: relatie, competentie en autonomie. Wij hechten veel waarde aan een positieve en motiverende leraar, een begeleider die ervoor zorgt dat de leerlingen het werk zelfstandig (samen met anderen) kunnen doen. LEES MINDER

BEVLOGEN

EIGENHEID

TOEKOMSTGERICHT

Wat is de werkwijze van Het Rondeel voor sociale ontwikkeling?

Het Rondeel besteedt structureel en systematisch aandacht aan de sociale en maatschappelijke ontwikkeling van leerlingen. De school wil kinderen opvoeden tot verantwoorde burgers, die goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hen heen. Leerlingen krijgen kennis en vaardigheden aangeboden en worden gestimuleerd eigen opvattingen te ontwikkelen en een democratische houding te vormen. Er wordt gebruik gemaakt van Kanjertraining en lessen van de Blink methode en er is veel ruimte voor socialisatie, persoonsvorming en ervaren.

Welke registratievorm(en) gebruikt Het Rondeel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Het Rondeel gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Het Rondeel?

Het Rondeel gebruikt Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.