De Biezenkamp
Roerdompstraat 2
6573 BH Beek

Schoolweging

Schoolweging
25.02
Spreiding
6.47

De schoolweging van De Biezenkamp is 25,02 , met een spreiding van 6,47 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 97,2% behaalde het fundamenteel niveau overtreft De Biezenkamp de landelijke norm (85%) ruimschoots. Dit benadrukt de sterke basiskwaliteit, vooral in taal en rekenen, ondanks de complexere leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school scoort met 70,8% ruim boven de signaleringswaarde van 53,8% voor het streefniveau. Dit is opmerkelijk, aangezien het landelijk gemiddelde voor vergelijkbare scholen op 64,0% ligt. De focus op adaptief onderwijs, zoals beschreven in het schoolplan, lijkt hier vruchten af te werpen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen zijn sterk theoretisch gericht: 23,1% havo en 23,1% vwo (vs. 16,1% en 18,6% in de regio). Dakpanadviezen zoals vmbo-(g)t/havo (20,5%) domineren, wat aansluit bij het gedifferentieerde onderwijsconcept. Praktijkonderwijs blijft met 0% achter bij het regionale gemiddelde (1,01%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe BiezenkampGemeente AmsterdamNederland
LIB181.49176.4175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

LEERLINGVOLGSYSTEEM In het leerlingvolgsysteem verzamelen en bewaren de leerkrachten gegevens over de ontwikkeling van de leerlingen gedurende hun schoolloopbaan op De Biezenkamp. Het gaat hierbij om de volgende gegevens: sociaal-emotionele ontwikkeling; hiervoor gebruiken we o.a. observaties van vrije situaties en lessen, de vragenlijsten van Kleuter en Leerling in Beeld, signalen uit het anti-pestprotocol en gesprekken met de ouder(s). toetsuitslagen voor lezen, spelling en rekenen. We gebruiken zowel toetsen die bij de methode horen als toetsen van het landelijk toetsinstituut CITO; korte verslagen en afspraken van gesprekken tussen leerkrachten en ouders en/of kinderen; - verslagen en afspraken van gesprekken met ‘derden’. Samen met de observaties van de leerkrachten in de klas geven deze gegevens een heldere indruk van de ontwikkeling van iedere leerling. GROEPSOVERZICHTEN EN GROEPSPLANNEN In het groepsplan wordt op basis van gegevens over de gehele groep en individuele leerlingen het onderwijs voor een beperkte periode voor de groep gepland. De planningsperiode moet een beperkte tijd beslaan omdat dan het meeste recht kan worden gedaan aan de ontwikkeling van leerlingen. Gemiddeld zal dit twee keer per jaar zijn. Na zo’n periode moeten opnieuw doelen voor de leerlingen worden gesteld. Groepsplannen zijn zowel pedagogisch als didactisch van aard. Werken met een groepsplan betekent dat er activiteiten voor de hele groep, voor subgroepen en voor individuele leerlingen zijn opgenomen. Uitgangspunt is de onderwijsbehoefte van leerlingen op didactisch en pedagogisch gebied. Dit is terug te lezen in het groepsoverzicht. Hierin worden ook van iedere leerling de faciliterende en belemmerde factoren benoemd. Deze items bepalen het leerkracht-handelen naar de leerling. Op didactisch gebied spreken we van instructiebehoefte, op pedagogisch gebied van ondersteuningsbehoefte. Gegevens van de groep en individuele leerlingen worden vergeleken met leer- en ontwikkelingslijnen. HANDELINGSPLANNEN / ONDERWIJSARRANGEMENTEN Voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften worden handelingsplannen, de zogenaamde onderwijsarrangementen gemaakt. De handelingsplannen worden opgesteld door de leerkracht. Een handelingsplan wordt gecommuniceerd en geëvalueerd met het kind en de ouders/opvoeders.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is het hoge percentage onderadvies (16,7% vs. 11,8% landelijk), mogelijk gerelateerd aan de strenge advisering. Toch presteert 70,8% op adviesniveau, wat past bij de transparante communicatie over doorstroomverwachtingen zoals beschreven in het schoolprofiel.

Sociale ontwikkeling

De Biezenkamp is een school die veel waarde hecht aan de eigenheid van kinderen waarbij iedere leering zijn/haar eigen talenten en persoonskenmerken in oorsprong in zich heeft. Onderwijs moet ervoor zorgen dat deze talenten en persoonskenmerken zich zo optimaal mogelijk kunnen ontwikkelen. Nieuwsgierigheid, leergierigheid en betrokkenheid bij de omgeving zijn kenmerkend voor kinderen. Een kind zal deze eigenschappen inzetten bij zijn ontwikkeling en het verkennen van de wereld. Veel sociaal gedrag leert een leerling in het leven binnen en buiten de school. Schools gedrag zoals vaardigheden om te komen tot leren zal ook moeten worden aangeleerd. Vandaar dat we doelen opstellen voor de sociaal-emotionele ontwikkeling, de leerlijnen 'sociaal gedrag' en 'leren leren en leren denken' zijn hierbij leidend. Verder werken we met de zeven gewoonten voor persoonlijk leiderschap (The leader in me). Minimaal eenmaal per jaar vullen leerkrachten vragenlijsten in rondom de sociaal-emotionele ontwikkeling uit het leerlingvolgsysteem van Cito. De opbrengsten van deze lijsten bepalen mede de inhoud van de leerdoelen voor de gehele groep, een kleinere groep of individuele leerlingen. Ook vullen leerkrachten, ouders en de leerlingen van de bovenbouw jaarlijks een vragenlijst in rondom de sociale veiligheid (deze komen uit ons anti-pestprotocol). De opbrengsten van de vragenlijsten geven de leerkracht en de school meer input over de mate van sociale veiligheid en wat nodig is om deze te borgen of te verbeteren. Tweejaarlijks nemen de leerlingen van de groepen 6, 7 en 8 deel aan het leerlingtevredenheidsonderzoek. Ook deze data wordt zowel op groeps- als schoolniveau geanalyseerd en bepalen mede de doelen voor het onderwijs. We streven er naar dat de leerlingen na groep 8 sociaal-emotioneel klaar zijn voor de komende ontwikkelingsfase in het leven namelijk die van de puberteit. Ze beschikken over voldoende zelfvertrouwen, zelfkennis, zelf oplossend vermogen, ze zijn autonome persoonlijkheden die in staat zijn een relaties met anderen aan te gaan en te onderhouden. LEES MINDER

Welbevinden

Betrokkenheid

Persoonlijk leiderschap

Wat is de werkwijze van De Biezenkamp voor sociale ontwikkeling?

De leerkrachten van De Biezenkamp werken vanuit een kindbeeld dat gericht is op de eigenheid, nieuwsgierigheid, leergierigheid en betrokkenheid van ieder kind. Ze zorgen ervoor dat leerlingen zich competent en autonoom voelen en een goede relatie hebben met zichzelf, andere kinderen en de leerkracht. De school gebruikt de leerlijnenLeren leren en leren denken' en ‘Sociaal gedrag’ van de CED-groep, gekoppeld aan de boom van de zeven gewoonten voor persoonlijk leiderschap (The leader in me). De gewoonten worden aangeleerd en geborgd middels een groepsplan gedrag. Schoolbreed zijn er gezamenlijke routines, schoolregels en 'leerling taken' rondom klassenmanagement. De analyse van de sociale opbrengsten bepalen mede de doelen voor een leerjaar.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Biezenkamp om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Biezenkamp gebruikt observatielijsten van Kleuter in Beeld, observatielijsten Leerling in Beeld en vragenlijsten en observaties vanuit het anti-pestprotocol.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Biezenkamp?

De Biezenkamp gebruikt 'The leader in me; de boom van de 7 gewoonten' en 'De gouden en zilveren weken' als methoden voor sociaal-emotioneel leren.