Basisschool 'T Otterke
Beverstraat 11
5741 KW Beek

Schoolweging

Schoolweging
28.56
Spreiding
6.59

De schoolweging van ’t Otterke is 28,56 , met een spreiding van 6,59 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

99.4% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit ligt ook hoger dan het vergelijkingsgemiddelde (96.4%), wat de basiskwaliteit van het onderwijs onderstreept.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

49.7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat iets boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde (48.6%) ligt. Echter, dit blijft onder het vergelijkingsgemiddelde van 60.5%. De school zet volgens het schoolplan extra in op maatwerk voor hoogpresteerders via verdiepingsstof.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school adviseert relatief vaak hogere onderwijsniveaus: 29.2% vwo (vs. 18.6% regio) en 16.7% havo. Opvallend is het lagere percentage vmbo-adviezen (37.5% totaal vs. 40.9% regio). Wel valt 4.2% 'onbekend' op, mogelijk door uitstroom naar niet-gemonitorde scholen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

Toets’t OtterkeGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Opbrengsten van ons onderwijs worden op verschillende manieren verkregen: door de resultaten op de methode gebonden toetsen; deze meten datgene wat in de afgelopen onderwijsperiode aan bod is geweest; door de resultaten op de methode onafhankelijke toetsen; hiervoor gebruiken wij de toetsen door CITO ontwikkeld. Deze toetsen meten in welke mate de leerling kan toepassen wat er geleerd is; door de observatie tijdens de instructiemomenten; de leerkracht instrueert, bevraagt, coacht en volgt de leerling; door observaties; bevindingen worden door middel van lijsten in kaart gebracht. Bovenstaande keert voortdurend terug in een cyclisch proces. Onze school werkt planmatig en doelgericht aan het onderwijs. Door gegevens te verzamelen, te analyseren worden leerlingen op basis van onderwijsbehoeften geclusterd. Hierop worden de groepsplannen afgestemd.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

30% van de leerlingen presteert onder advies – ruim boven het landelijk gemiddelde (11.8%). Dit kan samenhangen met de relatief hoge schoolweging. Wel scoort 20% boven advies, wat mogelijk wijst op voorzichtig adviseren. De school meldt in de schoolgids extra monitoring van doorstroomresultaten.