
Schoolweging
De schoolweging van De Toermalijn Bavel is 23,99 , met een spreiding van 5,67 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
99% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept de schoolbrede focus op basisvaardigheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
67,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 58,9%. Dit benadrukt de effectiviteit van het onderwijsaanbod, ondanks de daling in leerlingenaantallen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Er is een sterke focus op theoretische leerwegen: 23,5% havo/vwo-advies en 21,6% vwo-advies (tegenover 10,9% en 18,6% bij vergelijkbare scholen). Praktijkonderwijsadvies ligt met 2% iets boven het regionale gemiddelde (1%). De brede spreiding in adviezen sluit aan bij de gemiddelde schoolweging en onderwijsfilosofie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Toermalijn Bavel | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 178.08 | 176.17 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De leerkrachten werken dag in, dag uit met uw kind(eren). Door dagelijks met ze te werken, spelen en communiceren heeft de leerkracht een goed beeld van hun leerlingen. Op onze school gebruiken wij methodetoetsen. Dit zijn toetsen die gekoppeld zijn aan een methode. Daarnaast meten we twee keer per jaar door middel van CITO Leerling in Beeld de voortgang van elke leerling. Leerling in Beeld is een onafhankelijk leerlingvolgsysteem. De leerkracht analyseert de resultaten en maakt indien nodig plannen om de resultaten te verbeteren. Hierbij wordt de leerkracht ondersteund door de intern begeleiders. Een paar keer per jaar bespreken de intern begeleiders de resultaten met de directie. Steeds wordt er bijgestuurd in het beleid, bijvoorbeeld door een andere methode aan te schaffen of door teamscholing op een bepaald gebied. Wij zijn heel tevreden over onze tussenresultaten; de leerlingen scoren op het niveau dat we van ze mogen verwachten. Onze schoolambitie ligt hoog. Onze gerealiseerde resultaten worden jaarlijks met het team en de bestuurder besproken. ParnasSys en het ouderportaal staan altijd open voor ouders. Daarnaast krijgen kinderen een aantal keer per jaar hun portfolio mee naar huis.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
36,7% van de leerlingen presteert boven advies (landelijk 25,3%), terwijl slechts 10,2% onder advies presteert (vs 11,8% landelijk). Dit reflecteert de zorgvuldige adviesprocedure via het School Advies Team en doorlopende monitoring.
Sociale ontwikkeling
Binnen De Toermalijn werken we volgens de zeven gewoonten van S. Covey. Hierdoor leren kinderen een basishouding in normen, waarden en omgaan met elkaar op een proactieve, respectvolle manier. We leren ze dat je samen verder komt, je ook win-win kunt denken en dat luisteren naar elkaar, begrip geeft voor de ander. De leerlingen van De Toermalijn weten dat ze er mogen zijn, hebben zelfkennis en durven met zelfvertrouwen, eigen keuzes te maken. Aan het eind van de basisschool zijn onze kinderen in staat om goed samen te werken en zelfstandig te leren. Jezelf kunnen zijn en je gewaardeerd voelen zijn belangrijke voorwaarden om veiligheid en geborgenheid te creëren. De directie heeft oog voor leerlingen, personeelsleden en ouders. Teamleden hebben oog voor leerlingen en ouders. Leerlingen hebben oog voor leerlingen. Kortom, we hebben oog voor elkaar en houden rekening met elkaar. We hanteren duidelijke regels: 1. Kindgericht; Leerkrachten laten zowel verbaal als non-verbaal merken dat ze vertrouwen hebben in leerlingen. We gaan met kinderen in gesprek, luisteren naar ze en stellen vragen. Kinderen kunnen te allen tijde bij het team terecht met hun vragen en verhalen. 2.Respect; We streven actieve pluriformiteit na. We zien verschillen niet als bedreiging maar als kans. We accepteren elkaars zwakke en sterke punten. Hierdoor mag je zijn wie je bent en word je wie je wilt zijn! LEES MINDER
Jij mag er zijn!
We doen het samen!
Een fijne schooltijd!
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Toermalijn voor sociale ontwikkeling?
Bij Openbare Basisschool De Toermalijn staat de werkwijze middels The Leader in Me centraal. Er wordt gewerkt vanuit de zeven eigenschappen van Stephen R. Covey. Iedereen is een leider: het personeel, het kind en de ouder. De zeven eigenschappen die leiden tot effectief leiderschap zijn: 1. Maak je eigen keuzes, 2. Maak een plan met een einddoel, 3. Belangrijke zaken eerst, 4. Denk win-win, 5. Eerst begrijpen, dan begrepen worden, 6. Samen is beter, 7. Zorg goed voor jezelf. Door het eigen maken van de zeven gewoonten staan kinderen zelfbewust en met vertrouwen in de maatschappij. Kinderen leren het gedrag te vertonen dat ze zelf ook graag zouden willen zien. Ieder schooljaar start de school met 'De Gouden Weken', waarbij extra wordt ingezet op groepsvorming. Ook worden start- en rapportgesprekken georganiseerd waarbij leerkracht, ouder en leerling aanwezig zijn. Een gesprek met het kind is hierbij belangrijk.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Toermalijn om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool De Toermalijn gebruikt SuccesSpiegel om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Toermalijn?
Openbare Basisschool De Toermalijn gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: The Leader in Me - S. Covey en Talentenfluisteraar.