Basisschool De Rythmeen
Prins Constantijnlaan 1
7437 BX Bathmen

Schoolweging

Schoolweging
26.77
Spreiding
5.14

De schoolweging van De Rythmeen is 26,77 , met een spreiding van 5,14 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

94,4% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit duidt op een stevige basiskwaliteit voor taal en rekenen. Het percentage ligt echter 2,3% lager dan bij vergelijkbare scholen (96,7%), mogelijk door de toenemende diversiteit in zorgbehoeften.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

51% van de leerlingen behaalt het streefniveau, nagenoeg gelijk aan de signaleringswaarde van 51,8%. Dit laat zien dat de school effectief differentieert, maar ook weinig marge heeft voor verbetering. Het percentage ligt 12,3% onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (63,35%), wat mogelijk samenhangt met de relatief complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel toont een tweedeling: 45% van de leerlingen krijgt een dubbel advies (voornamelijk vmbo-(g)t/havo en havo/vwo), tegen 21,27% landelijk. Het percentage vwo-adviezen (20%) wijkt nauwelijks af van de regio (18,61%), maar het aandeel praktijkgericht advies (vmbo-b/k: 15%) ligt ruim boven het gemiddelde van 9,68% in de gemeente Deventer. Dit past bij de combinatie van een brede populatie en kansgericht adviseren.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe RythmeenGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Bij de kleuters maken we gebruik van de leerlijnen van Mijnkleutergroep, waarbij van ieder kind de ontwikkeling in kaart wordt gebracht o.b.v. observaties. Dit wordt twee keer per jaar met de ouders besproken. Vanaf midden groep 3 worden er op de Rythmeen 2x per jaar (januari en juni) methode-onafhankelijke toetsen afgenomen. Hiervoor gebruiken we het IEP leerlingvolgsysteem. Vanaf groep 3 nemen we rekenen, taalverzorging (voorheen spelling) en leestechniek af, vanaf eind groep 4 ook lezen (voorheen begrijpend lezen). Daarnaast wordt er bij alle leerlingen in groep 3 de DMT en Cito spelling afgenomen om zo te voldoen aan de criteria voor het dyslexieprotocol. Leerlingen met een C (IV), D en E score bij de DMT en Cito spelling blijven we vanaf groep 4 monitoren met behulp van deze toetsen. De resultaten van IEP, de methode gebonden toetsen in groep 3 en 4 en Snappet in de groepen 5 t/m 8 vormen de basis van ons didactisch handelen. De resultaten van de toetsen worden door de Intern Begeleider (IB-ers) met de groepsleerkrachten besproken. Na analyse wordt er gekeken waar ons onderwijsaanbod op school-, groeps- en/of kindniveau aangepast kan worden.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Het percentage leerlingen dat onder advies presteert (18,52%) is significant hoger dan landelijk (11,81%), wat mogelijk wijst op een voorzichtige adviescultuur. Tegelijkertijd scoort 14,81% boven advies – lager dan de regio (25,27%). De school benut hiermee minder doorstroompotentieel dan vergelijkbare scholen, ondanks beschreven intensieve monitoring in het schoolondersteuningsplan.

Sociale ontwikkeling

Wij vinden het belangrijk dat uw kind goed leert omgaan met zichzelf en met een ander. Door hier in de groepen structureel aandacht aan te besteden, willen wij onze leerlingen sociaal weerbaar maken en werken we preventief aan gedragsproblemen, pesten en andere conflictsituaties. Wij gaan uit van één basisprincipe: respect voor elkaar.

zelfvertrouwen

zelfreflectie

zelfregulatie

Wat is de werkwijze van Basisschool De Rythmeen voor sociale ontwikkeling?

Basisschool De Rythmeen maakt gebruik van Rots & Water. De informatie hierover volgt nog, aangezien de werkwijze recent is aangepast.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Rythmeen om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool De Rythmeen gebruikt IEP om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Rythmeen?

Basisschool De Rythmeen gebruikt Rots & Water en Groepsgeluk als methodes voor sociaal-emotioneel leren.