Basisschool De Dorpsschool

Het team van Basisschool De Dorpsschool in Bathmen

Current section: team
Schoolstraat 11
7437 Bathmen

Zie hier hoe het team van Basisschool De Dorpsschool is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool De Dorpsschool. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool De Dorpsschool bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool De Dorpsschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool De Dorpsschool zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 70.6% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (70.6%)
Man (29.4%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool De Dorpsschool. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (16.7%)
25-35 jaar (22.2%)
35-45 jaar (16.7%)
45-55 jaar (16.7%)
55-65 jaar (27.8%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.1%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (20.6%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool De Dorpsschool werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (82.4%)
Direct ondersteunend personeel (11.8%)
Management (5.9%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool De Dorpsschool gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten op De Dorpsschool: Een Betrouwbaar Plan

Op Basisschool De Dorpsschool zetten we alles op alles om de continuïteit van ons onderwijs te waarborgen, zelfs bij onverwachte afwezigheid van leerkrachten. Ons prioriteit is dat uw kind altijd in een vertrouwde leeromgeving terechtkomt. Ons beleid voor personeelsvervanging begint met het direct aanvragen van een invalleerkracht via de erkende invalpoule van PON (Personeelscluster Oost Nederland). Deze samenwerking stelt ons in staat om snel gekwalificeerd personeel in te zetten. Daarnaast benaderen we proactief onze interne flexibele schil. Hieronder vallen duo-collega's en oud-collega's die bereid zijn om bij te springen. Hierbij houden we nadrukkelijk rekening met hun draagkracht om overbelasting te voorkomen. In specifieke gevallen vragen we ook ouders met een onderwijsbevoegdheid om hun expertise in te zetten en een groep te begeleiden. Dit zorgt voor een vertrouwde omgeving en het behoud van de leskwaliteit. Een andere effectieve methode is het inschakelen van derdejaars Pabo-studenten of LIO-studenten (Leerkracht in Opleiding). Zij nemen zelfstandig een groep op zich, waardoor een ervaren leerkracht kan worden ingezet bij de groep die vervanging behoeft. In uitzonderlijke situaties kunnen we een beroep doen op onderwijsassistenten of gespecialiseerde ondersteuners. Echter, dit doen we met grote terughoudendheid om de zorg voor andere leerlingen niet in gevaar te brengen. Soms kan dit leiden tot tijdelijke wisselingen van leerkrachten binnen een groep, of in zeer zeldzame gevallen, tot het opsplitsen van groepen. We streven er te allen tijde naar om het naar huis sturen van leerlingen te allen tijde te voorkomen, en hopen dat dit een uitzondering blijft.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Basisschool De Dorpsschool

4

Taal- en Rekenspecialisten voor Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Logopedist
Onderwijsassistent

Toelichting van de school:

Op Basisschool De Dorpsschool streven we ernaar om extra ondersteuning zoveel mogelijk binnen de klas te bieden. Voor kinderen die meer specifieke hulp nodig hebben, met name in zorgniveau 3, bieden onze onderwijsassistent en logopedist gespecialiseerde begeleiding buiten de reguliere lesgroep. Kinderen met dyslexie ontvangen gerichte hulp conform ons dyslexie-protocol (zorgniveau 2 en 3). Evenzo krijgen kinderen met kenmerken van dyscalculie extra ondersteuning volgens het vastgestelde dyscalculie-protocol, om hun rekenvaardigheden optimaal te ontwikkelen.

5

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Hulplokaal: Ageeth Veeneman
Onderwijsassistent

Toelichting van de school:

Ons beleidsdocument "Voor Elkaar" beschrijft onze integrale aanpak voor sociaal-emotioneel leren op schoolbreed niveau. Wanneer de reguliere aanpak niet volstaat, bieden we extra ondersteuning in ons gespecialiseerde hulplokaal. Hier staat onze gedragsspecialist of onderwijsassistent klaar om hulp op maat te bieden. Indien nodig, organiseren we trajectoverleggen met ouders, de intern begeleider en het samenwerkingsverband om de beste oplossingen te vinden voor elk kind.

3

Gedrag, Werkhouding en Studievaardigheden

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben bij executieve vaardigheden, beschikken we over een speciaal hulplokaal. Hier bieden onze gedragsspecialist en onderwijsassistent begeleiding op maat. Het Groeilab speelt hierbij ook een cruciale rol. Om leerlingen optimaal voor te bereiden op het voortgezet onderwijs, bieden we in het Groeilab gerichte begeleiding aan peer-groepen. Hier werken kinderen aan de ontwikkeling van executieve functies en stellen we persoonlijke leerdoelen vast. Ouders, specialisten en kinderen bespreken en evalueren deze doelen regelmatig. Doelen van het Groeilab omvatten het behouden van leerplezier, het ontwikkelen van een positieve mindset, het versterken van intrinsieke motivatie, zelfkennis, veerkracht en doorzettingsvermogen. Bij onvoldoende expertise raadplegen we het samenwerkingsverband voor passende oplossingen.

5

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Fysiotherapeut
Ergotherapeut
Logopedist
Vakdocent Bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

Vanaf groep 3 ontvangen leerlingen bewegingsonderwijs van een gespecialiseerde vakdocent, die tevens een signalerende rol heeft bij motorische ontwikkeling. Bij specifieke behoeften kunnen wij doorverwijzen naar externe specialisten zoals fysiotherapeuten, logopedisten of ergotherapeuten. De ondersteuning wordt nauw afgestemd tussen de leerkracht, ouders, de intern begeleider en de externe professionals om een optimaal resultaat voor het kind te garanderen.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Indien er specifieke medische zorg of persoonlijke verzorging nodig is die buiten onze expertise valt, raadplegen wij de deskundigen van ons samenwerkingsverband. Dit kan tevens de jeugdverpleegkundige van de GGD omvatten voor gespecialiseerd advies en ondersteuning.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
17
Totaal specialisten
17
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Peuterspelen
Hulplokaal
Flexwerkplekken

Individuele Leerontwikkeling en Extra Ondersteuning op Basisschool De Dorpsschool

Ontdek Ons Toekomstig Aanbod voor Effectieve Leerlingbegeleiding

Op Basisschool De Dorpsschool zetten we ons in voor een gepersonaliseerde leerervaring, gebaseerd op duidelijke leerlijnen die aansluiten bij het unieke niveau van elk kind. Door middel van gerichte instructies en een op maat gemaakt lesaanbod, stimuleren we onze leerlingen om hun volledige potentieel te benutten binnen hun zone van naaste ontwikkeling. Wij creëren een stimulerende leeromgeving waar elk kind de ruimte krijgt om in zijn of haar eigen tempo te excelleren en zich optimaal te ontplooien. Onze school streeft ernaar om alle leerlingen een plek te bieden, waarbij we de voortgang van groepen en individuele leerlingen nauwlettend volgen via een gestructureerde cyclische aanpak. Deze aanpak omvat gedetailleerde blokvoorbereidingen, weekplanningen en dagplanningen, waarin bijzondere observaties worden vastgelegd en indien nodig worden verwerkt in het lesprogramma. De intern begeleider evalueert viermaal per jaar de voortgang van de groepen en individuele leerlingen samen met de leerkracht. Waar nodig initiëren we, in samenwerking met het samenwerkingsverband, specifieke trajecten voor groepen of individuele leerlingen om optimale ondersteuning te garanderen. Ontdek hoe wij de ontwikkeling van uw kind stimuleren.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Kwaliteitsbeleid: Een Schoolplan voor Toekomstgericht Onderwijs

Welke ambitieuze onderwijsdoelen sturen onze schoolontwikkeling?

Ons 'Koersplan 2024-2025' legt de basis voor vier kernonderwijsdoelen, die we stichtingbreed omarmen. Deze doelen zijn gericht op het stimuleren van zelfsturing en zelfregulatie bij leerlingen, het creëren van een optimale samenhang in ons lesaanbod, het bevorderen van leren van en voor de buitenwereld, en het verankeren van duurzaamheid in ons onderwijs. Deze strategische doelen uit het koersplan vinden hun vertaling in ons gedetailleerde schoolplan. Ze worden verwerkt als specifieke schoolprojecten of geïntegreerd met andere leerdoelen. Naast deze bovenschoolse ambities, stellen we ook schoolspecifieke ontwikkeldoelen vast. Deze doelen komen voort uit grondige reflecties, inclusief enquêtes en procesevaluaties, en zijn nauw verbonden met onze visie op effectief onderwijs. We hebben deze ambitieuze leerdoelen gebundeld in drie centrale schoolthema's: Schoolthema A: Stimulerend en Boeiend Onderwijs Schoolthema B: Een Positief en Ondersteunend Schoolklimaat Schoolthema C: Inzicht in Leerlingontwikkeling en Onderwijsprestaties Alle scholen binnen Zinder volgen een consistente kwaliteitszorgcyclus en integreren gedeelde bovenschoolse ontwikkeldoelen uit het koersplan in hun eigen schoolplannen. Elk schoolplan bevat een gedetailleerd jaarplan en resulteert in concrete actieplannen die door ons toegewijde team worden uitgevoerd. Met een robuust kwaliteitszorgsysteem waarborgt de schoolleiding een helder overzicht van alle schoolactiviteiten. De directeur monitort regelmatig alle schoolaspecten, stuurt waar nodig bij en deelt de schoolontwikkelingen proactief met het voltallige team.

Hoe realiseren we onze onderwijsdoelen effectief?

Ons team vormt actieve ontwikkelgroepen die zich specialiseren in specifieke thema's. Deze groepen fungeren als expertisecentra en nemen het voortouw in de implementatie van onze onderwijsdoelen. Ze voeren de vastgestelde 'stappenplannen' uit en bespreken de voortgang regelmatig met de directie. Deelname aan diverse overlegvormen, zoals werkbesprekingen, cluster- en teamoverleggen en studiedagen, zorgt voor continue monitoring en evaluatie van de voortgang. Waar nodig schakelen we externe experts in om onze processen te verrijken. Binnen Zinder delen schoolleiders actief hun schoolontwikkelingen met collega's en wisselen ze waardevolle reflectiedocumenten uit. Gezamenlijke evaluaties van de voortgang op gedeelde doelen versterken onze gezamenlijke ambitie. De directeur legt verantwoording af over de ontwikkeling van het schoolplan aan de bestuurder tijdens structurele werkbesprekingen en schoolbezoeken. Daarnaast onderhoudt de directeur nauw contact met de Medezeggenschapsraad (MR) om de schoolontwikkeling te bespreken. We documenteren onze reflecties en verantwoordingen in een verslag voor Zinder en de MR, waarin de actuele stand van zaken helder wordt weergegeven. Jaarlijks evalueren we onze kwaliteitszorgprocessen conform de richtlijnen van de inspectie. Hierbij controleren we of onze borgingsdocumenten up-to-date zijn en of we de afgesproken werkwijzen consistent volgen. Deze documenten specificeren gedetailleerd hoe we de verschillende onderwijsgebieden aanbieden, waaronder rekenen, taal, burgerschap, wereldoriëntatie en de ontwikkeling van sociale vaardigheden.

Downloaden

Stimuleer Vroegtijdige Ontwikkeling: Aanbod Jonge Kind bij De Dorpsschool

Toelichting van de school

Ontdek de unieke visie van Basisschool De Dorpsschool, waar leren en samenleven centraal staan. We creëren een warme en veilige omgeving waarin elk kind zich thuis voelt en volop kan ontdekken. Door respect voor elkaar en aandacht voor individuele verschillen, bereiden we onze jongste leerlingen optimaal voor op een soepele overgang naar het basisonderwijs. Ons doel is om kinderen een doorlopende ontwikkelingslijn te bieden, waarbij we vroegtijdig signaleren en inspelen op individuele leerbehoeften. Een drempelloze entree naar de basisschool is hierbij essentieel. Wij zetten ons in voor een optimale start voor elk kind, met speciale aandacht voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. Hoewel onze school geen VVE-school is, werken we nauw samen met kinderopvangorganisatie DOK13 voor voor- en vroegschoolse educatie. De peutergroep heeft een eigen inspirerende ruimte binnen onze school en maakt ook gebruik van onze speelfaciliteiten. Ouderbetrokkenheid is hierbij een sleutelcomponent voor succes.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod biedt Basisschool De Dorpsschool voor jonge kinderen?

Basisschool De Dorpsschool biedt specifieke programma's gericht op de vroege ontwikkeling van kinderen. Dit omvat een stimulerende omgeving die aansluit bij de behoeften van jonge kinderen, met als doel een sterke basis te leggen voor hun verdere schoolloopbaan. Ons aanbod is ontworpen om kinderen een vliegende start te geven en hun natuurlijke nieuwsgierigheid te voeden.

Basisschool De Dorpsschool biedt specifieke programma's gericht op de vroege ontwikkeling van kinderen. Dit omvat een stimulerende omgeving die aansluit bij de behoeften van jonge kinderen, met als doel een sterke basis te leggen voor hun verdere schoolloopbaan. Ons aanbod is ontworpen om kinderen een vliegende start te geven en hun natuurlijke nieuwsgierigheid te voeden.

Kinderopvang
Peuteropvang en Vroeg- en Voorschoolse Educatie (VVE)
Kindcentrum Ontwikkeling

Met welke partners werkt Basisschool De Dorpsschool samen voor het jonge kind programma?

Basisschool De Dorpsschool werkt nauw samen met kinderopvangorganisatie DOK13. Deze samenwerking zorgt voor een naadloze overgang van de peuteropvang naar de basisschool. Samen met DOK13 bieden we kwalitatieve voor- en vroegschoolse educatie die de ontwikkeling van jonge kinderen ten goede komt.

Basisschool De Dorpsschool werkt nauw samen met kinderopvangorganisatie DOK13. Deze samenwerking zorgt voor een naadloze overgang van de peuteropvang naar de basisschool. Samen met DOK13 bieden we kwalitatieve voor- en vroegschoolse educatie die de ontwikkeling van jonge kinderen ten goede komt.

Team | Basisschool De Dorpsschool in Bathmen | [2025] Schoolregister