Basisschool De Dorpsschool
Schoolstraat 11
7437 AE Bathmen

Schoolweging

Schoolweging
26.53
Spreiding
5.69

De schoolweging van De Dorpsschool Bathmen is 26,53 , met een spreiding van 5,69 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98,32% scoren vrijwel alle leerlingen op of boven het fundamenteel niveau, ruim boven de signaleringswaarde van 85%. Dit benadrukt de effectiviteit van de basisondersteuning voor taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school haalt met 58,25% ruimschoots de inspectienorm van 51,8% voor het streefniveau. Dit prestatieverschil (+6,45%) toont aan dat een aanzienlijk deel van de leerlingen boven het basisniveau uitstijgt, mede dankzij maatwerk in differentiatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 23,08% vmbo-(g)t/havo en 20,51% vwo (tegenover 10,34% en 18,61% bij vergelijkbare scholen). Praktische richtingen zoals vmbo-b/k zijn met 7,69% juist lager dan gemiddeld (9,56% regio). Deze verdeling sluit aan bij de relatief gunstige schoolweging en onderstreept het academische profiel.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Dorpsschool BathmenGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Tweemaal per jaar nemen we bij alle leerlingen de LVS-toetsen af om de ontwikkeling van onze leerlingen systematisch te kunnen volgen. Na elke toetsafname worden er analyses gemaakt van de opbrengsten. De school werkt met duidelijke streefdoelen. Bij de analyse wordt bekeken of de streefdoelen zijn behaald. De analyse vindt plaats tijdens de groeps- en leerlingbesprekingen met de intern begeleider. Hierbij werken we volgens de PDSA-methode. Plan: Datgene wat we aanbieden aan onze leerlingen is volgens een beredeneerd aanbod. Van al onze leerlingen brengen we in kaart wat de belemmerende en stimulerende factoren zijn en stemmen ons aanbod of aanpak hierop af. Do: We werken in de klas met onze leerlingen en volgen de ontwikkeling goed. Study: De methodegebonden toetsen en de toetsen van het leerlingvolgsysteem worden geanalyseerd. Vragen staan centraal als: Hoe is de ontwikkeling verlopen? Zijn de streefdoelen gehaald? Welke interventies waren succesvol? Welke niet? Act: Naar aanleiding van de studie naar de opbrengsten worden mogelijk aanpassingen gedaan in didactische aanpak en/of aanbod.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is het hoge percentage leerlingen (35,48%) dat onder advies presteert, aanzienlijk hoger dan het landelijk gemiddelde van 11,81%. Dit vraagt om aandacht, hoewel de school inzet op 'warme overdracht' en nazorg in het VO. Tegelijk scoort 6,45% boven advies, wat aansluit bij het preventieve zorgmodel voor talentontwikkeling.

Sociale ontwikkeling

Wij benaderen de kinderen als individuen en maken bij hun ontwikkeling gebruik van hun nieuwsgierigheid, interesse en (onderwijs)behoefte. Kinderen ontwikkelen het beste in een sociale gemeenschap. De Dorpsschool is een plek om te zijn! Een plek waar kinderen, ouders, medewerkers en andere betrokkenen welkom zijn; Een plek om te leren, maar waar je ook kind mag zijn; Een plek waar veiligheid en inspraak belangrijk zijn; Een plek waar verbondenheid en betrokkenheid vanzelfsprekend zijn; Een plek waar ieder kind belangrijk is; Een plek waar ruimte is voor verschillen in mogelijkheden, aanleg en belangstelling; Een plek waar het onderwijs uitdaagt; Een plek waar de eigen verantwoordelijkheid van leerlingen wordt ontwikkelen en gestimuleerd Een plek waar we leerlingen leren reflecteren op het gebied van gedrag, werkhouding en resultaten. LEES MINDER

Relatie

Competentie

Autonomie

Wat is de werkwijze van Basisschool De Dorpsschool voor sociale ontwikkeling?

Het schoolklimaat wordt in kaart gebracht door middel van de 'self-assessment' instrumenten van IEP. Hierdoor krijgt de leerling inzicht in zijn/haar eigen sociaal emotionele ontwikkeling. De kinderen vullen drie vragenlijsten in: sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen. Daarnaast neemt de school jaarlijks de vragenlijst van Vensters PO af om de sociale veiligheid en het welbevinden te monitoren in de groepen 6, 7 en 8. Onze school biedt een uitdagende omgeving met duidelijke leef-afspraken.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Dorpsschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool De Dorpsschool gebruikt IEP 'hart en handen' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Dorpsschool?

De SEL-competenties zijn bij Basisschool De Dorpsschool integraal verweven in het dagelijks aanbod.