Plantijn in Barneveld

Het team van Plantijn in Barneveld

Current section: team
Nederwoudseweg 19 A
3772 Barneveld

Zie hier hoe het team van Plantijn is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Plantijn. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Plantijn bij jullie?

Ontdek hoe goed Plantijn bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Plantijn zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 50% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (50%)
Man (50%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Plantijn. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (15.4%)
25-35 jaar (23.1%)
35-45 jaar (15.4%)
45-55 jaar (30.8%)
55-65 jaar (7.7%)
&ge;65 jaar (7.7%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.8%)
25-35 jaar (24.4%)
35-45 jaar (27.5%)
45-55 jaar (19.6%)
55-65 jaar (17.8%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Plantijn werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (58.3%)
Direct ondersteunend personeel (25%)
Indirect ondersteunend personeel (8.3%)
Management (8.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Plantijn gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Engelse taal
Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten op Basisschool Plantijn: Een Betrouwbaar Netwerk

Op Basisschool Plantijn zorgen we voor continuïteit in het onderwijs, zelfs bij afwezigheid van leerkrachten. Onze school is aangesloten bij Stichting Eem-Vallei Educatief, wat ons toegang geeft tot professionele vervangingspools zoals PIO-Personeel en Transvita. PIO-Personeel is een samenwerkingsverband van 46 schoolbesturen die gespecialiseerd zijn in het verzorgen van zowel kort- als langdurige vervangingen. Daarnaast maken we gebruik van Transvita, een pool met ervaren leerkrachten uit het primair onderwijs die een vaste aanstelling hebben bij deelnemende schoolbesturen. Deze talentvolle professionals worden ingezet voor vervangingen van langere duur, waardoor de kwaliteit van ons onderwijs gewaarborgd blijft.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Bij de groepering van onze leerlingen gaan we uit van twee standpunten:

Groeperingsvormen

Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Basisschool Plantijn: Specialisten voor Elke Uitdaging

5

Taal, Rekenen en Lezen: Extra Begeleiding op Maat

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Ondersteuning
Rekenspecialist voor rekenvaardigheid
Remedial Teacher voor gerichte hulp
Taalspecialist voor taalontwikkeling
Leesspecialist voor leesvaardigheid

Toelichting van de school:

Op Basisschool Plantijn zorgen onze toegewijde vakspecialisten voor optimale leerresultaten. We beschikken over een gespecialiseerde rekenspecialist, een leesspecialist en een taalspecialist die leerlingen ondersteunen bij specifieke leerbehoeften. Externe expertise, zoals dyslexiebegeleiding, wordt door een externe specialist op school aangeboden. Onze remedial teacher biedt individuele of kleinschalige begeleiding aan leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, met een focus op zowel rekenen als andere leergebieden. Daarnaast onderhouden we nauwe contacten met logopedisten. Zij voeren onderzoeken uit op school en bieden waardevolle begeleiding om de communicatieve vaardigheden van onze leerlingen te verbeteren.

5

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilig en Positief Leerklimaat

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor gedragsmanagement
Intern Begeleider voor brede ondersteuning
Remedial Teacher voor sociaal-emotionele groei
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Pedagogisch Educatief Professional voor welzijn

Toelichting van de school:

Ons team op Plantijn omvat twee gedragsspecialisten en een pedagoog, die zich inzetten voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van elke leerling. Eén van onze remedial teachers is gespecialiseerd in autisme, wat zorgt voor gerichte ondersteuning. Alle teamleden zijn getraind in het sociaal-emotionele programma HiRo. Deze uniforme aanpak zorgt voor gedeelde taal, duidelijke verwachtingen en een consequente implementatie. Door deze samenwerking creëren we dagelijks een veilige, sociale en prettige leeromgeving waarin elk kind zich optimaal kan ontwikkelen.

6

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Structuur en Succes

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor positief gedrag
Intern Begeleider voor leerlingbegeleiding
Orthopedagoog voor pedagogische ondersteuning
Remedial Teacher voor studievaardigheden
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid voor uitdaging
Pedagogisch Educatief Professional voor structuur

Toelichting van de school:

Op Basisschool Plantijn bevorderen we een positief pedagogisch klimaat, essentieel voor effectief samen leren. Onze aanpak is gericht op het creëren van rust, duidelijke regels en consequente afspraken, wat bijdraagt aan een stabiele leeromgeving. We maken effectief gebruik van methodieken zoals HiRo en Taakspel om de werkhouding en taakaanpak van leerlingen te optimaliseren. Deze methoden helpen leerlingen structuur te vinden en hun leerdoelen te bereiken. Daarnaast zijn diverse teamleden gespecialiseerd in onderwijs voor meer- en hoogbegaafde leerlingen. Dit stelt ons in staat om vroegtijdig talent te signaleren en een passend, uitdagend onderwijsaanbod te realiseren.

3

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Bewegen en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Pedagogisch Educatief Professional voor beweging
Remedial Teacher voor motorische vaardigheden
Vakdocent Lichamelijke Opvoeding voor sport en spel

Toelichting van de school:

Basisschool Plantijn onderhoudt korte en effectieve communicatielijnen met externe specialisten zoals logopedisten, ergotherapeuten en fysiotherapeuten. Deze samenwerking waarborgt een integrale aanpak voor de ontwikkeling van onze leerlingen. Onze intern begeleider participeert actief in het Zorg Advies Team (ZAT), waar ook vertegenwoordigers van de GGD en het CJG deel van uitmaken. Dit multidisciplinair overleg zorgt voor een gecoördineerde aanpak van zorgvragen. Daarnaast wordt het bewegingsonderwijs verzorgd door een gespecialiseerde vakdocent lichamelijke opvoeding. Deze docent observeert, adviseert en ondersteunt leerlingen waar nodig, en draagt bij aan de algehele motorische ontwikkeling en het welzijn van onze leerlingen. Tevens werken we samen met een speltherapeut van Intraverte voor individuele begeleiding.

2

Medische Zaken en Persoonlijke Verzorging: Gezondheid en Veiligheid

Beschikbare specialisten:

Pedagogisch Educatief Professional voor welzijn
Jeugdverpleegkundige/Jeugdarts (GGD) voor gezondheid

Toelichting van de school:

Voor medische vraagstukken werkt Basisschool Plantijn nauw samen met een vaste jeugdverpleegkundige en jeugdarts van de GGD. Zij voeren standaard gezondheidsonderzoeken uit bij 6- en 10-jarigen en zijn beschikbaar voor overleg bij specifieke zorgen over de ontwikkeling of gezondheid van uw kind. U kunt als ouder ook zelf contact opnemen met de jeugdgezondheidszorg voor vragen over de ontwikkeling, gezondheid (zoals gehoor, zicht, motoriek, groei) of opvoeding. Onderwerpen als slaaphygiëne, zindelijkheid en sociaal-emotionele ontwikkeling kunnen hierbij aan bod komen. Neem contact op via 088 355 60 00 of ggd@vggm.nl voor meer informatie of een afspraak. Daarnaast beschikt bijna het gehele team van Plantijn over een BHV-diploma (Bedrijfshulpverlening), wat zorgt voor directe eerste hulp bij calamiteiten. Een toegewijde veiligheidscoördinator bewaakt bovendien een veilige leeromgeving en de toegankelijkheid van vluchtroutes.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
21
Totaal specialisten
21
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal

Ontdek Ons Aanbod: Maatwerk Ondersteuning voor Elke Leerling

Hoe Basisschool Plantijn Uw Kind Begeleidt

Sinds de invoering van Passend Onderwijs op 1 augustus 2014, zet Basisschool Plantijn vol in op Handelingsgericht en Opbrengstgericht werken. Dit betekent dat wij het onderwijs continu afstemmen op de specifieke onderwijsbehoeften van elke leerling, zodat zij zich optimaal en zonder onderbrekingen kunnen ontwikkelen. Wij volgen de voortgang van uw kind nauwgezet via ons leerlingvolgsysteem, individuele leergesprekken en uitgebreide portfolio's. Deze methoden belichten de ontwikkeling op zowel didactisch, persoonlijk als sociaal vlak, en bieden een compleet beeld van hun groei. Vanaf groep 4 werken we met flexibele niveaugroepen voor de kernvakken lezen, taal en rekenen. Hierdoor ontvangt elke leerling instructie op het niveau dat het beste bij hen past. Als een kind extra ondersteuning nodig heeft, stellen we in samenspraak met u en onze kwaliteitsمدیر een persoonlijk plan op. We kunnen hierbij rekenen op deskundig advies en begeleiding van het Samenwerkingsverband Rijn en Gelderse Vallei. Indien nodig, kunnen wij een zorgarrangement aanvragen. Onze kwaliteitsمدیر is ook actief binnen het zorgadviesteam (ZAT), waar we gezamenlijk zorgen binnen en buiten de school bespreken en aanpakken. Dit bevordert een sterke samenwerking tussen onderwijs en jeugdzorg, wat essentieel is voor een holistische aanpak. Met de kwaliteitsمدیر en het team werken we continu aan het verbeteren van ons onderwijsaanbod. Door nauwe samenwerking met externe specialisten, kunnen we op alle fronten expertise inschakelen. Zo garandeert Plantijn een persoonlijk en passend onderwijs voor elk kind, met oog voor hun unieke talenten en mogelijkheden. Onze ambities reiken verder: we willen ons verder specialiseren in het onderwijs voor meer- en hoogbegaafde leerlingen. Daarnaast onderzoeken we de mogelijkheden van 'Language Friendly Schools' om beter aan te sluiten bij de diverse thuistalen van onze leerlingen. Basisschool Plantijn streeft ernaar een inclusieve leeromgeving te bieden waar elk kind kan excelleren.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Schoolplan Basisschool Plantijn: Onze Visie op Onderwijsverbetering

Wat Zijn de Kern Doelen van Ons Schoolplan voor Kwaliteitsverbetering?

Bij Basisschool Plantijn streven we continu naar de hoogste onderwijskwaliteit. Dit doen we via een cyclische en systematische aanpak, waarbij we ons onderwijsplanmatig beoordelen en verbeteren. Onze kwaliteitszorg is nauw verbonden met ons personeelsbeleid, zodat de ontwikkeling van onze medewerkers en de schoolontwikkeling hand in hand gaan. We stellen jaarlijks concrete verbeterpunten vast, die we vervolgens binnen de school implementeren. De schoolleider monitort deze ontwikkelingen nauwgezet. Om onze kwaliteit te waarborgen, betrekken we ook externe partijen. Zo wordt onze school periodiek geauditeerd, organiseren we een actief ouderpanel en hebben we een leerlingenraad opgericht. Ons jaarplan, gebaseerd op het schoolplan, bevat onze specifieke verbeterdoelen voor het komende jaar. Met een jaarverslag leggen we verantwoording af over de behaalde resultaten en de realisatie van onze doelen. Onze kwaliteitsborging is gebaseerd op toetsbare doelen en een structurele aanpak van verbeteringen, zoals vastgelegd in ons kwaliteitsbeleid en schoolplan. Voor het komende schooljaar focussen we specifiek op het verbeteren van begrijpend lezen en rekenen. Daarnaast starten we met kennisdeling en scholing gericht op het optimaliseren van het kleuteronderwijs. We leggen ook de nadruk op het verbinden van verschillende vakgebieden om wereld burgerschap te verankeren. Kwaliteitsverbetering wordt verder gestimuleerd door het gebruik van kwaliteitskaarten en vaste evaluatiemomenten.

Hoe Realiseert Basisschool Plantijn Haar Onderwijsdoelen?

Elk schooljaar vertalen we de belangrijkste ontwikkeldoelen uit ons schoolplan naar ons jaarplan. Deze kerndoelen staan centraal in alle teamoverleggen, leerteams, studiedagen en nascholing. We communiceren deze doelen ook proactief naar ouders en verwerken ze in ons dagelijks onderwijs. Naast de grote doelen, nemen we ook kleinere, beter haalbare ontwikkeldoelen op in ons jaarplan. Voor elk doel stellen we concrete acties op, die we vervolgens per kwartaal gezamenlijk evalueren. Succesvol behaalde doelen worden geïntegreerd in ons beleid. Doelen die nog niet volledig zijn bereikt, worden kritisch geanalyseerd en waar nodig bijgesteld of opnieuw opgenomen in het volgende schooljaarplan. Als team betrekken we leerlingen, ouders, collega-scholen en externe deskundigen bij het behalen van onze doelen. We vragen actief om feedback op zowel het proces als het eindproduct, zodat we gezamenlijk de voortgang bewaken. In ons jaarverslag doen we transparant verslag van de realisatie van de ontwikkeldoelen uit het schooljaarplan.

Start uw kind op Basisschool Plantijn: Vroeg- en Voorschoolse Educatie

Toelichting van de school

Basisschool Plantijn is trots op haar rol binnen het gemeentelijk traject voor Vroeg- en Voorschoolse Educatie (VVE). Wij zetten ons actief in voor een naadloze aansluiting tussen kinderopvang en basisschool, met een focus op een doorlopende leerlijn. Onze nauwe samenwerking met lokale peuterspeelzalen en voorscholen garandeert een gestructureerde ontwikkeling voor jonge kinderen. Door regelmatig overleg over het educatieve aanbod, de pedagogische aanpak en individuele begeleiding, zorgen we voor een 'warme overdracht' naar onze school. Deze samenwerking zorgt ervoor dat uw kind zich optimaal kan ontwikkelen vanaf de jongste jaren. Wij geloven in een gestructureerde start, waarbij de overgang van voorschoolse opvang naar de basisschool soepel en vertrouwd verloopt.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod biedt Basisschool Plantijn voor jonge kinderen?

Basisschool Plantijn biedt gespecialiseerde programma's voor jonge kinderen, waaronder deelname aan Vroeg- en Voorschoolse Educatie (VVE). Dit programma is ontworpen om uw kind een vliegende start te geven. Wij focussen op een brede ontwikkeling, met aandacht voor taal, sociaal-emotionele vaardigheden en spelenderwijs leren. Ons doel is om elk kind de best mogelijke voorbereiding te bieden op de basisschool. Onze aanpak sluit naadloos aan bij de behoeften van jonge kinderen, met een stimulerende leeromgeving die nieuwsgierigheid en ontdekking aanmoedigt.

Basisschool Plantijn biedt gespecialiseerde programma's voor jonge kinderen, waaronder deelname aan Vroeg- en Voorschoolse Educatie (VVE). Dit programma is ontworpen om uw kind een vliegende start te geven. Wij focussen op een brede ontwikkeling, met aandacht voor taal, sociaal-emotionele vaardigheden en spelenderwijs leren. Ons doel is om elk kind de best mogelijke voorbereiding te bieden op de basisschool. Onze aanpak sluit naadloos aan bij de behoeften van jonge kinderen, met een stimulerende leeromgeving die nieuwsgierigheid en ontdekking aanmoedigt.

Vroeg- en voorschoolse educatie (VVE) en peuteropvang

Met welke partners werkt Basisschool Plantijn samen voor het jonge kind?

Basisschool Plantijn onderhoudt een waardevolle samenwerking met Partou, een gerenommeerde kinderopvangorganisatie. Deze samenwerking waarborgt een consistente en kwalitatieve aanpak voor jonge kinderen. Samen met Partou zorgen we voor een soepele overgang van de kinderopvang naar onze school. Dit omvat regelmatige afstemming over de educatieve doelen en de begeleiding van uw kind. Deze partnerschap stelt ons in staat om een doorlopende leerlijn te garanderen, van de vroegschoolse educatie tot aan de start van het reguliere basisonderwijs.

Basisschool Plantijn onderhoudt een waardevolle samenwerking met Partou, een gerenommeerde kinderopvangorganisatie. Deze samenwerking waarborgt een consistente en kwalitatieve aanpak voor jonge kinderen. Samen met Partou zorgen we voor een soepele overgang van de kinderopvang naar onze school. Dit omvat regelmatige afstemming over de educatieve doelen en de begeleiding van uw kind. Deze partnerschap stelt ons in staat om een doorlopende leerlijn te garanderen, van de vroegschoolse educatie tot aan de start van het reguliere basisonderwijs.

Team | Plantijn in Barneveld | [2025] Schoolregister