
De resultaten van Plantijn in Barneveld
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Plantijn, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Plantijn bij jullie?
Ontdek hoe goed Plantijn bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Beheersing op Plantijn
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt geëvalueerd in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signalingwaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Voor Basisschool Plantijn geldt deze norm als benchmark voor fundamentele taal- en rekenvaardigheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Resultaten Basisschool Plantijn
Het streefniveau biedt een uitdagender doel dan het fundamenteel niveau, met als ambitie dat zoveel mogelijk leerlingen dit niveau bereiken bij het verlaten van de basisschool. De onderwijsinspectie stelt voor elke school een specifieke signaleringswaarde vast voor het streefniveau, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Deze waarde geeft aan welk percentage leerlingen naar verwachting het streefniveau zou moeten behalen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Plantijn?
Het schooladvies van Basisschool Plantijn wordt zorgvuldig samengesteld, met de ontwikkeling van uw kind als hoogste prioriteit. Vanaf groep 7 starten we met open gesprekken over de verwachtingen, waarbij we zowel de cognitieve groei als de sociaal-emotionele vaardigheden in kaart brengen. Dit gebeurt aan de hand van diverse toetsen, zowel methodegebonden als onafhankelijk, aangevuld met observaties van werkhouding en gedrag. In groep 8 zetten we de volgende stappen in het adviestraject. De Cito B-toetsen vinden plaats in oktober/november. Voor 15 november is de aanmelding voor de doorstroomtoets, die wij afnemen middels de IEP doorstroomtoets. Rond half januari ontvangen de leerlingen hun voorlopig schooladvies, gevolgd door de doorstroomtoets begin februari. De uitslagen ontvangen wij uiterlijk 15 maart, waarna het definitieve advies uiterlijk 24 maart bekend is. Indien de doorstroomtoets een hoger advies geeft dan het voorlopige, passen we dit in overleg met u en uw kind aan. Tussen 25 en 31 maart melden alle leerlingen zich aan bij hun gekozen middelbare school, voorzien van het definitieve schooladvies. Wij geloven in een transparant en begeleid proces, waarin samenwerking met u als ouder en de inbreng van uw kind centraal staan voor een succesvolle start in het voortgezet onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op Basisschool Plantijn Barneveld
Basisschool Plantijn in Barneveld verwelkomt iedereen met open armen, ongeacht levensbeschouwing, politieke voorkeur, religie, afkomst, geslacht of seksuele geaardheid. Dit geldt voor onze leerlingen, maar ook voor ouders, teamleden en stagiaires, wat de basis vormt voor onze inclusieve gemeenschap. Samenwerking vanuit wederzijds respect en met opbouwend (zelf)vertrouwen zijn de kernwaarden die we uitdragen. In een veilige en open sfeer benutten we de kracht van diversiteit, leren we leerlingen wat inclusiviteit betekent en hoe zij hieraan positief kunnen bijdragen. Ons doel is dat leerlingen zelfbewust, respectvol en sociaal in het leven staan en met plezier naar onze basisschool gaan. Hun persoonlijke en sociale groei volgen we nauwgezet via hun portfolio, waarin zij actief doelen stellen en reflecteren op hun ontwikkeling.
(Zelf)vertrouwen
Samenwerken
Respect
Hoe bevordert Basisschool Plantijn de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Dagelijks creëren we een open en veilige leeromgeving die bijdraagt aan het schoolplezier en de positieve persoonlijke en sociale ontwikkeling van elke leerling. Ons team staat klaar om elke leerling, ouder en collega met openheid te benaderen. Wij geloven in de kracht van positiviteit en samenwerking, wat de basis legt voor zelfvertrouwen en wederzijds respect. Naast de methoden HiRo, Leefstijl en Taakspel, benutten we de dagelijkse praktijk om sociale en persoonlijke vaardigheden aan te leren. De waarden van HiRo vormen de schoolbrede basis en zijn zichtbaar in alle lokalen. Leerlingen bepalen gezamenlijk hoe deze waarden in de groep worden toegepast door doelen op te stellen die aansluiten bij de groepsbehoeften. Deze doelen worden wekelijks besproken en periodiek geëvalueerd, waarna nieuwe leerdoelen worden geformuleerd. In de portfolio's en tijdens de leergesprekken krijgen de sociale en persoonlijke ontwikkeling evenveel aandacht als de didactische vooruitgang. Deze drie pijlers zijn essentieel voor de brede leerervaring en de vorming tot wereldburgers.
Welke methoden gebruikt Basisschool Plantijn voor sociaal-emotioneel leren?
Basisschool Plantijn hanteert diverse effectieve methoden voor sociaal-emotioneel leren om de ontwikkeling van onze leerlingen te ondersteunen:
- Leefstijl
- School Wide Positive Behavior Support (SWPBS)
- Taakspel
- HiRo
Hoe registreert Basisschool Plantijn de sociale resultaten van leerlingen?
Om de sociale opbrengsten van onze leerlingen in kaart te brengen, maakt Basisschool Plantijn gebruik van de volgende registratievormen:
- Portfolio en leergesprekken
- Cito Leerling in Beeld
Onderwijsinspectie Beoordeling: Kwaliteit en Ontwikkeling op Basisschool Plantijn
De Onderwijsinspectie voerde in 2020 een vierjaarlijks bestuursgericht onderzoek uit. Hoewel Basisschool Plantijn destijds niet fysiek bezocht werd, vond er wel een constructief gesprek plaats. De overkoepelende stichting ontving een positieve beoordeling, wat de solide basis van onze school onderstreept. In 2023 richtte de Onderwijsinspectie zich met een thema-onderzoek op voor- en vroegschoolse educatie in de onderbouw. Dit onderzoek resulteerde niet in een formele eindbeoordeling, maar leverde wel waardevolle positieve feedback op. De inspectie prees onze aanpak om een breed en passend educatief aanbod te ontwikkelen, afgestemd op de diverse behoeften van onze jongste leerlingen. Dit bevestigt onze toewijding aan excellent onderwijs voor elke leerling. Meer gedetailleerde informatie over onze prestaties is te vinden via de officiële kanalen.